Indianplatyn & salt?

#1 - 21 maj 2007 18:50
Jag har ett 100 liters akvarium med bla ungfödare i. Det är Black Mollyn, Indianplatyn & Endlers Guppyn. De andra fiskarna är några corydorasmalar, Otocinclusar, Ancinstrus & några Amanoräkor.

Just nu har jag lite ektozonsalt & bikarbonat i akvariet, har jag inte det då blir platyna så himla kinkiga & hängiga. Jag pyttsar i lite salt & bikarbonat varje gång som jag byter vatten och skulle jag glömma det ngn gång då syns det dirrekt på platyna. Är det så att Indianplatyn är så känsliga för sånt eller är det bara mina som är det. Förr i tiden hade jag en del vanliga platyn och det var aldrig några sådana här problem med dom då.
Jag hade gärna velat slippa att ha i saltet eftersom att jag har några corydorasmalar.

Hur är det, är det fler än jag som har problem med platyna. Dom andra fiskarna bryr sig inte om jag skulle glömma saltet vid ngt vattenbyte, det är bara platyna.

Hälsningar Anneth
#2 - 22 maj 2007 10:43
Mycket beror på om du har lyckats fått asien odlade eller inte.
Sen när det gäller salt eller inte så kan du säkert vänja dina platys vid en minskning samt till slut skita i saltet.
#3 - 22 maj 2007 17:23
de är inte så att du har hög nitrithalt i karet och saltet motverkar detta?
tyvärr så är de mycket salt när de flesta levandefödare odlas upp i Asien.
märks rätt bra på dem här hemma med när man köper så tycket jag de nästan alltid stryker med några.

dock så tycker jag inte salt hör hemma i ett vanligt akvarium, salt är till för att behandla sjuka fiskar, har man det i konstant kommer de inte hjälpa på samma vis om man skulle behöva bada någon sjuk eller skadad fisk.

tycker du ska minska ner på saltet, kolla upp vattenvärden så de inte är därför de blir konstiga, tex så blir platy väldigt hängiga vid hög nitrithalt, men inte andra fiskar.

När jag köpt fisk så har jag alldrig kört med salt, visserligen så har en och annan dött efter ett tag, men de som väl klarat sig blir mycket finare och får mer med yngel, jämför med när jag körde salt i karet för ett par år sedan.

troligen har du fått tag i Asien odlade (finns nog inte många som inte är) platys därför vill de ha saltet.
men som sagt, dosera mindre och mindre för varje gång så komemr du nog slippa förr eller senare, och kolla även upp alla vattenvärden så de inte bror på nått annat som tex nitrit då jag vet platy är tjuriga för det, lika så kan ju pH halt osv va värt att kolla upp med så att de inte är de som ändrar sig när du byter vatten och därigenom blir de hängiga.
#4 - 22 maj 2007 19:21
Jag kollade nyligen nitriten och då tyckte jag nog att den var en aningens hög. Jag använder Seras tester och jag tycker dom är lite svåra att läsa av så jag funderar på att byta till ngt bättre märke.

Jag har även kollat lite med kommunen om vattenvärdena här i stan, och att jag mätte direkt ur kran. Ph:t ligger på 8, dH samt kH ligger båda två på 3 och det är inte mycket.
Så som det har varit nu så lära jag ha koll på ph-värdet för att det inte ska bli ngt ph-fall..

Men kan jag göra så då att om jag drar ner på saltet & sedan slutar med det helt men fortsätter att köra med bikarbonaten tills jag har fixat ngt som höjer dH/kH-värdena. Jag tror att jag ska ha kalkstenar eller korallkross liggandes ngn.stans.
Eller finns det ngt annat som jag kan göra för att stabilisera vattenvärdena i akvariet?
Just nu har jag ju en del rötter i akvariet och dessa gör det nog inte bättre om jag vill ha ordning på värdena.

Hälsningar från Anneth
#5 - 22 maj 2007 20:03
plantera mera växter i akvariet.
Snabb växande två knippor cabomba eller några knippor hornsäv.
Det har utmärkt vatten renande effekt och jag tror att de även kan trycka ner nitrathalten någe.
Har du vattenberedningspreparat typ aquatan och sen nitrivec så borde även det funka.
Vad kör du för filter till ditt akvarium?
har du ytterfilter så kanske du kan använda någe vettigt typ zeolit eller andra filtermaterial som håller nitratet på en bra nivå.
#6 - 23 maj 2007 07:59
Jodå det har jag gjort. Tidigare tog jag ur två stora E. Bleheri som hade vuxit ur akvariet. Men jag stoppade då istället i en hel del av H.polysperma & C.demerersum. Så jag rubbade nog ekobalansen en aning i akvariet när jag tog ur svärdplantorna & sedan att det tog ett litet tag innan de andra nyplanterade växterna började komma igång med växandet.
Jag har haft i Nitrivec & Aquatan nu några gånger när jag har bytt vatten och jag tycker att platyna ser mycket piggare ut nu. Jag bytte lite vatten igår & skippade saltet och platyna ser fortfarade ganska fräscha ut.
Filtret är ett vanligt innefilter, märket är Fluval 2plus. Det är väll rätt så bra men pumpen krånglar ju ibland..

Hälsningar från Anneth
#7 - 29 maj 2007 05:11
Jo fluvals innefilter kan krångla ibland.
Dock tycker jag du ska byta till en bättre pump.
fluval 2+ stoppar för 90liter vid lagom belastning.
satsa på ett shark adv 600 eller något eheim filter.
Jag kör ett fluval 2+ i mitt 54liters akvarium och det funkar men då jag hade det i mitt 100liters akvarium med 10st mollysar så räckte det inte riktigt till.

Annons