indiska glasmalar

#1 - 24 januari 2010 11:09
Kan man odla indiska glasmalar? Undrar Christins son Jon 8 år.
#2 - 24 januari 2010 11:27
Fanns en annan tråd om detta nyligen, tror dom kom fram till att dom var vildfångade...
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=136649
#3 - 24 januari 2010 11:29
Den är satt på odlingsvalör guld vilket enligt Sarf´s sida:

[COLOR=black]"För många arter är svårighetsgraden okänd eller osäker. Många sådana arter har satts till valören guld för att uppmuntra odling av dessa arter. Chansen att få en guldodling genom att få tag på en ovanlig art och odla den är därför större än tidigare. Eftersom det kommer in en ström av nya arter för närvarande är det rimligt att erbjuda guld för att få ökad kunskap om arten."[/COLOR]
Bilagor:
#4 - 24 januari 2010 11:43
Arten aldrig odlad i akvarium (det betyder inte att det är omöjligt, bara att ingen provat rätt knep). Däremot odlas den kommersiellt i Asien. Allt enligt Planet Catfish.
#5 - 24 januari 2010 23:21
Glasmalen är faktiskt en av de få arter som fortfarande har valören elit - som är högre än guld! Det betyder att många har försökt men ingen har lyckats odla den. Jag vet att det finns de som försöker både i Sverige och Tyskland. Det är ju faktiskt bara fråga om att göra "rätt".

På nästa månadsmöte i Bollmora Akvarieklubb kommer Sven Formbäck berätta om hur man gör "rätt". Min formulering - inte hans. Han är en av de få som har lyckats ta valören elit tidigare och som fortfarande verkar vara den ende i världen som lyckats med en dokumenterad odling av Pterophyllum altum. (Fast det finns ett antal osäkra odlingar).
#6 - 25 januari 2010 16:49
Tack för dessa utförliga svar.

Tack för dessa utförliga svar. Jon är mycket intresserad!
Mvh
Christin
#7 - 25 januari 2010 17:24
Tack för dessa utförliga svar. Jon är mycket intresserad!

Mvh

Christin

Jon, hoppas du förstod lite om allt som skrevs och att det inte hindrar dig från att ha ett par glasmalar med hopp om yngel. Vem vet, vi kanske får se ditt namn i framtiden som den första som lyckats odla dom.

Lycka till! ;)
#8 - 25 januari 2010 18:19
Jag har för mig att jag har läst på något akvarieforum om någon som helt plötsligt hade 2-3 st små glasmalar i sitt akvarium, så omöjlig att odla är den nog inte. Det är bara att göra "rätt", som Erik säger:d.
#9 - 26 januari 2010 13:52
Ove.P skrev:
Jag har för mig att jag har läst på något akvarieforum om någon som helt plötsligt hade 2-3 st små glasmalar i sitt akvarium

Du tänker kanske på denna: http://www.plecofanatics.com/forum/showthread.php?p=597308#post597308

Odlingen misslyckades (inga yngel överlevde), och jag är inte övertygad om att det var glasmalsyngel till att börja med. De nedre bilderna tycker jag inte ser ut som malyngel, men det första ynglet kan möjligen vara en mal av nåt slag.
#10 - 26 januari 2010 15:17
Azur skrev:
Du tänker kanske på denna: http://www.plecofanatics.com/forum/showthread.php?p=597308#post597308

Odlingen misslyckades (inga yngel överlevde), och jag är inte övertygad om att det var glasmalsyngel till att börja med. De nedre bilderna tycker jag inte ser ut som malyngel, men det första ynglet kan möjligen vara en mal av nåt slag.

Nej den var ny för mig, det jag läste var på ett Svenskt forum men det fanns inga bilder så det var inte säkert att det var glasmal där heller. Jag tror dock att det inte är omöjligt att odla den, är det inte så att den vill ha riktigt bra fart på vattnet.
#11 - 26 januari 2010 22:09
Ove.P skrev:
...är det inte så att den vill ha riktigt bra fart på vattnet.

Den lever inte i forsar eller så i naturen. Mera ordinär flod. Åtminstone under torrtiden. Under regntiden som brukar sammanfalla med lekperioden vet man inte så mycket. Det är möjligt att dom sticker någon annanstans då, men det vet man alltså inte så mycket om (åtminstone har inte jag sett några uppgifter). Det är svårt att fånga fisk då, dels för att dom är så "utspädda" och dels för att det är svårare att ta sig fram.

Annons