[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tjenare, ska beskriva en infektion eller dylikt på min största fisk, en munruvare.
Om min beskrivning inte duger, så har jag fyllt i hela mallen nedan stående.
Men iaf. Har en blå munruvare på 10cm, vet ej namnet på sorten men han har ett rätt vanligt utseende i jämförelse med andra munruvare, denna är lila/blå(rätt ljust) med mörka blåa ränder.
Avföringen ifrån denna fisk är röd aktig och nu nyss så upptäkte jag att varje gång jag tittat på fisken de senaste dagarna så har han bajsat?
Jag tog en närmare titt och såg en stor infektions liknande böld runt anus.
Den är stor som fiskens öga och röd.. med inslag av vit färg (ser ut som mögel lätt beskrivet).
Han har haft detta i cirka 3-4 dagar.
Fisken äter inte, men beeter sig precis som vanligt, förrutom att han ligger högt i vattnet istället för lågt..
Vad är det för fel?
1/ Hur stort är akvariet?
-144L
2/ Vilken filtrering använder du?
-Fuval4+
[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?
[/FONT][FONT=Times New Roman]-3 Månader sedan.
[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
---Började med att lägga i 5 fiskar som med följde.
2 mindre munruvare, 1 stor munruvare, 1 zebra ciklid, 1 (gul vanlig ciklid med svart rygg fena).
Efter ett par dagar la jag i 1 sug mal + en choklad mal.
Efter ett par veckor 2 zebra ciklider, 2 svart hajar.
Efter 1-2 veckor 5 pansar malar.
(Är medveten om att jag har litet akvarium för dessa fiskar, men köpt alla små och ett 375 liters ska inkasseras snart)
[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
-De ovan stående, blir 11 fiskar + 4 pansar malar.
[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
-2 Växter, haft fler men allt slites sönder utan cikliderna.
Nu har jag 2 halv uppätna växter.
[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
-Pass, men det är bra vatten.
[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet.
-Pass, minns ej men det var bra. Haft nitrit problem medn det har stabiliserats. (cirka 1 månad sedan).
[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]-20-30 Liter, 1 gång var tredje vecka.
10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
-1 Vecka sedan, 30-35 Liter
[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
-Nej ingenting. (Lagt i dopp värmaren iofs, efter att den varit i ett yngel akvarium.. Cirka 2 veckor sedan).
[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
-Inga fiskar på senaste.
[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
-Vet att dom gjort något med varm vattens ledningarna.
Men vid vatten byterna tar jag kallvatten.
[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
-Röda mygglarver 1gång varannan dag.
Tetra flingor 3 gånger om dagen.
Pellets (ibland då bytes det ut mot flingor) ca: 1 gång i veckan.
Samt Mal tabletter på morgonen och kvällen.
[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder?
Nej det har jag inte.
[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
Började se förändringar i ena svart hajsens beetende, dock så är det inte den fisken denna tråden gäller. Svarthajen gömmer sig iaf bakom pumpen hela tiden.
Den sjuka fisken, har betett sig normalt, förrutom att den blivit lugnare.
[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
Haft 4 döds fall.
2 stycken pga nitrit.
1 Pansar mal, pga "bråk".
1 pga sjukdom. (den svullna upp och dog)
Alla döds fallen var "ibörjan".
Först Uppsvullnaden efter 2-3 veckor.
Pansar malen första dagen han lades i.
Nitritet någon vecka efter uppsvullnaden. (alltså 2 månader sedan)
[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
Den sjuka fisken ligger rätt nära ytan, efter att ha simmat rätt lågt innan.
Han rör sig som om han mår bra dock.
Äter inte.
[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
[/FONT][/SIZE][FONT=Times New Roman][SIZE=3]- JAPP! Och kan inte avgöra vad det är.
Trodde det var avföring ifrån början och brydde mig inte om det.
Idag märkte jag att varje gång jag tittat på fisken i en 3 dagars tid har "avföringen" suttit där så tog en närmare titt..
En stor röd böld precis vid anus. Har lite små vita inslag på topparna (ser ut som mögel enkelt beskrivet)
[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet vad blev resultatet?
Nej, har inte medicinerat.
[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
Bara en fisk med detta.
[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[/FONT][/SIZE]
Vid döds fallen så ja.