Info om Girardinus metallicus (metalltandkarp)

#1 - 13 oktober 2010 11:16
Någon som vet nått om ovanstående firre.

Sökte på fishbase, men det var inte mycket att hämta där inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 oktober 2010 11:27
har haft arten en gång och det var en trevlig liten art som trivs allra bäst i lite svalare vatten.

Finns en hel del info om du googlar lite - t.ex. http://theaquariumwiki.com/Girardinus_metallicus
#3 - 13 oktober 2010 11:36
har haft arten en gång och det var en trevlig liten art som trivs allra bäst i lite svalare vatten.

Finns en hel del info om du googlar lite - t.ex. http://theaquariumwiki.com/Girardinus_metallicus

tänkte att den kunde vara småtrevlig i ett av karen, nu när jag har gett mig f-n på att mer eller mindre
enbart ha levandefödare, och då enbart naturformer.

när du hade den, kommer du ihåg vad den gillade att äta ?

hittar lite spridda skurar om det...en del sidor säger blandat mellan grönt och animalsikt,
en del säger nästan bara animaliskt.....

????????
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 oktober 2010 12:02
Kensa skrev:
tänkte att den kunde vara småtrevlig i ett av karen, nu när jag har gett mig f-n på att mer eller mindre

enbart ha levandefödare, och då enbart naturformer.

när du hade den, kommer du ihåg vad den gillade att äta ?

hittar lite spridda skurar om det...en del sidor säger blandat mellan grönt och animalsikt,

en del säger nästan bara animaliskt.....

????????

Jag matade med granulat, flingor (både gröna och huvudfoder) och cyclops och den var inte så kinkig med maten.

Om du är intresserad av att skaffa naturformer av ovanliga levandefödare så se till att komma på Poeciliaweekenden i Varberg till våren - på den auktionen så brukar det gå massor av arter som man aldrig ser annars.
#5 - 13 oktober 2010 12:11

Om du är intresserad av att skaffa naturformer av ovanliga levandefödare så se till att komma på Poeciliaweekenden i Varberg till våren - på den auktionen så brukar det gå massor av arter som man aldrig ser annars.

du vet inte på ett ungefär när den går av stapeln ??

.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 oktober 2010 12:21
Kensa skrev:
du vet inte på ett ungefär när den går av stapeln ??

.

Nej inte ungefär utan jag vet exakt när den äger rum;)

Se i Möteskalendern på första sidan
#7 - 13 oktober 2010 12:27
Jag har den besläktade Girardinus falcatus, mycket trevliga och lätta fiskar som jag ser det. Båda är endemiska för Cuba vilket kanske är förklaringen på varför det är lite tunt med information. Utseendet är bättre i verkligheten än på bild med en lysande blå "neonfläck" över ögat. Som många andra levandefödare kan de betraktas som allätare, i mina akvarier finns det alltid alger så någon särskild meny bjuder jag inte på, torrfoder fryst och levande artemia efter tillgång och ork.
Tobbe
#8 - 13 oktober 2010 14:05
@ Tobbe R.......såg ditt mail....se mitt PM....

.
#9 - 14 oktober 2010 16:27
Jag har 7st sånna, men jag kan inte inget direkt om dom. Killen som sålde dom sa att dom var mer effektiva på att yngla av än guppy, så det va väl därför vi köpte dom :)
Bilagor:

Annons