Info om jordätare

#1 - 30 september 2005 19:46
Fick hem två nya invånare till mitt kar idag
Den största är strax över 20cm utan spröten på stjärtfenan
Jag får reda på det exakta namnet på dom i morgon

Tänkte mest höra om någon vet hur dom vill ha det i ett akvarium

Här är två bilder

[url="http://img238.imageshack.us/img238/3218/33na.jpg"]http://img238.imageshack.us/img238/3218/33na.jpg[/url]

[url="http://img303.imageshack.us/img303/6379/18mm.jpg"]http://img303.imageshack.us/img303/6379/18mm.jpg[/url]

Mvh Peter
#2 - 30 september 2005 20:14
tror det är surinam jordätare.. har inte riktigt stenkoll på hur de vill ha det men det är väll ungifär som oscars. har du kvar dina på 15?
#3 - 30 september 2005 20:49
Hej Peter,

När jag hade Surinamenis så hade jag dem med grövre substrat, vilket de gillade skarpt. De silar ju grus rätt friskt, och lite grövre än din blästersand (?) skulle kanske vara bra? En tanke bara, någon annan vet säkert bättre om jag har rätt eller helt enkelt bara chansar dåligt! :)
#4 - 30 september 2005 23:33
[QUOTE=Fred fish]Hej Peter,

När jag hade Surinamenis så hade jag dem med grövre substrat, vilket de gillade skarpt. De silar ju grus rätt friskt, och lite grövre än din blästersand (?) skulle kanske vara bra? En tanke bara, någon annan vet säkert bättre om jag har rätt eller helt enkelt bara chansar dåligt! :)[/QUOTE]

Okey.....kanske byter sand till grus snart, är lite trött på denna ciklidsanden som är så tät att det lägger sej som en algdimma på den
Det ser inte direkt fint ut när det fläckvist är grönt på botten.
Men iofs, så mkt som dom silar så rent har det inte varit i detta karet sen uppstarten hehe

Mvh Peter
#5 - 1 oktober 2005 08:28
Visst kan det bli problem med för fin sand på botten, i alla fall i ett akvarium med hög fiskbelastning. Men du behöver inte byta för jordätarnas skull. Zoopet säger max 2 mm, och det verkar vettigt. Jag kör med Råda 0,4-0,8 mm. Hur fin blästersanden är har jag ingen aning om.
mvh Daniel
#6 - 1 oktober 2005 10:07
[QUOTE=daniel60]Visst kan det bli problem med för fin sand på botten, i alla fall i ett akvarium med hög fiskbelastning. Men du behöver inte byta för jordätarnas skull. Zoopet säger max 2 mm, och det verkar vettigt. Jag kör med Råda 0,4-0,8 mm. Hur fin blästersanden är har jag ingen aning om.
mvh Daniel[/QUOTE]

Belastningen på fiskar är väl inte så stor
Det är dom två och två Oscar
Det kommer eventuellt bli en uppdatering på större kar, så dom kommer inte gå i 375an för alltid.

Detta är inte blästersand utan ciklidsand, den är ännu finare tyvär.

//Peter
#7 - 1 oktober 2005 18:29
jagtror inte det är några problem med sanden.. själv tycker jag att det var skit snyggt :)
#8 - 1 oktober 2005 19:12
Jag skulle vilja säga att du får större problem om du byter till grövre grus. Just jordätare silar ju sanden genom gälarna och då kan det bli problem om du använder grövre grus.
I vilket fall så är det en mycket vacker fisk.
#9 - 1 oktober 2005 19:20
[QUOTE=Guy Palm]Jag skulle vilja säga att du får större problem om du byter till grövre grus. Just jordätare silar ju sanden genom gälarna och då kan det bli problem om du använder grövre grus.
I vilket fall så är det en mycket vacker fisk.[/QUOTE]

Ok då får den vara kvar
Rent är det idag iallafall när dom silat hela dagen
Fick nyss det fullständiga namnet på dom
Och det är [size=2][color=#0000a0]2st VF Geophagus cf altifrons "Cameta"[/color][/size]
[size=2][color=#0000a0][/color][/size]
[size=2][color=#0000a0]Hör ser man könsskillnaden ?
[/color][/size]
#10 - 3 oktober 2005 05:50
Gud va kul! Det är ju mina gamla fiskar! Köpte dem på Åleds för nästan ett & ett halvt år sedan. De andra 6 som de gick med är köpta på Håvis lite senare än de andra men är oxå någon typ av Altifrons, om jag inte har fel heter dem Altifrons Aripuana. Saknar Cametorna lite nu när jag ser hur fina dem är! Bilder på dem finns på min zoon under "gamla fiskar/ bilder"

Mvh/Anna
#11 - 10 oktober 2005 19:18
Tog precis en titt på dina gammla fiskar.
Va små och söta dom var hehe..

Du borde nästan komma hit och se hanen nu.... han är himla fin

//Peter

Annons