Hej Rakel och grattis och välkommen in i fågelhundsägarsällskapet!
Äger själv en Pointer som är mitt allt! Han ligger just nu i skinnsoffan och mår toppen.
Vorshtrar, pointrar, settrar osv är alla underbara raser. Man blir väldigt glad av att vara med fågelhundar. Det är pigga, glada, nyfikna hundar. Det enda kravet, förutom kärlek, god mat och sällskap är att de får röra på sig...mycket! Har du möjlighet att släppa lös honom, eller henne, i skogen så blir du av med mycket spring i benen som annars måste ut och då är det mindre roligt att ha dem inomhus. Givetvis är långa promenader osv ett måste men just att få springa fritt och sträcka ut är nog ett krav nu när du är fågelhundsägare.
Många har dem till jakt eller draghund, dock inte i mitt fall. Det är inte på något sätt nödvändigt att jaga med dem, även om de gillar det och att se en stående fågelhund i aktion är en skönhetsupplevelse. Är du duktig på att åka längdskidor så kan jag rekomendera att börja köra drag med hunden. DET älskar dem. Nu åker jag själv inte men lånade ut honom till några som kunde och herre gud så roligt han hade.
Grattis än en gång. Du har fått en underbar hundras i din ägo. Ta väl hand om det ansvar du nu har och ett jättegrattis!
Tänk också på att hundarna är jävligt frusna av sig. Min har t ex alltid kappa på sig när det är kallt (-10 och neråt).
Lycka till! / DavidB.