Inför akvarieköp!

#1 - 28 september 2004 17:00
Nu ska jag köpa mig ett akvarium och jag har kollat runt lite i olika affärer och det är 2 alternativ som verkar lockande.

1. 54 liter akvarium med tillbehör för 595 kr på Zoo AB i malmö
2. 112 liter akvarium med tillbehör för 825 kr på Zoogiganten i Lomma.

ett tredje alt vore att kolla runt på beg marknaden... och vid en första anblick så verkar det som om affärerna är billigare än akvarierna på blocket... så nu till min fråga...

vad bör man ha i ett akvarium.. om jag köper ett sk. "komplett" akvarium från en zoo affär, behöver jag komplettera den med ngt annat än inredning och fisk?

vad mer är det som man måste ha i ett akvarium förutom?
*Lampa
*Filter
*Pump
#2 - 28 september 2004 17:14
du behöver även en doppvärmare om du ska ha fiskar som har de kraven annars så ser det bra ut
#3 - 28 september 2004 17:15
Nja, man brukar kunna hitta fynd på blocket.. tänk på att du förutom det du räknade upp behöver grus eller sand, sten, rötter och växter, ibland får man med detta med ett begagnat. nog om det..

Jag tycker helt klart att du ska ta det större för det är lättare att sköta (vattenvärdena håller sig stabilare mm) men även för att har aningen större marginaler när du funderar på vilka fiskar du ska ha och inser att du borde köpt ett 500 liters i stället [;)]

Lycka till med akvariet!

//Jenny
#4 - 28 september 2004 17:17
Mitt tips är att köpa 112l karet då det är lite lättare enligt mig att få balans i. Det kommer ändå att sluta med ett 720 l så småningom . :-)
#5 - 28 september 2004 17:22
Kolla in Zoosaker i Staffanstorp, såg idag att han har ett billigt begagnat komplett. 046-252900
#6 - 28 september 2004 17:22
Om du inte kommer vara extremt jätteduktig med vattenbyten(2ggr veckan eller så) skulle jag rekommendera det på 112L det är lättare att få stabilt och du kommer troligen tjäna in pengarna på att fiskarna inte dör för dig det kräver fortfarnade vattenbyten ca 1gång i veckan men ...
Annars kan det vara ett bra alternativ att kolla in begagnat marknaden om du har plats att ha ett större akvarium... dessutom kan du ha roligare fiskar med ett lite större akvarium ...
Det är iaf vad jag skulle satsa på!
#7 - 28 september 2004 17:42
Bestäm vilka fiskar du vill ha först, då vet du hur stort akvarium du behöver.

Jag har skrivit lite om att köpa akvarium här http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm
#8 - 28 september 2004 17:49
Jag är mera sugen på ett 112 liters kar... och jag har tänkt att ha neon/kardinal tetror i karet...

jag ska ringa de i staffanstorp och kolla upp det där... tackar för tipset... kommer du ihåg hur stort det var och eller vad det kostade?

men är 825 kr ett bra pris på 112 liters?
#9 - 28 september 2004 17:55
Om du köper ett akvariepaket så brukar pump och filter vara för små.
Pumparna är ofta av "stormarknadskvalite".
#10 - 29 september 2004 14:14
Hej Mugge_80!

Jag betalade betydligt mer än 900 spänn för mitt 112 liters-paket, så jag tror att det är ett bra pris. Eller så har jag blivit rejält lurad... [:-56]

/hedvig

Annons