Inför nystart

#1 - 20 maj 2006 15:02
Hur preparerar jag mitt nya akvarium så värdena stämmer överens med det fiskarna vill ha.. ska ha malawi ciklider och de vill ju ha lite hårt vatten..
Kranvattnet här är något åt det sura hållet.. så vad kan jag bereda vattnet med som fiskarna tål sen när de introduceras..
Har hört att man ska ha i något vid varje delvattenbyte... är inte så haj på vattenkemi..
#2 - 21 maj 2006 00:29
finns flera sätt att höja ph.

bikarbonat, höjer till max runt 8.3 och löser sej lätt ivatten.
kalkkross funkar.

korallsand tror jag det är som också höjer ph.
#3 - 21 maj 2006 07:58
Yepp.
Bikarbonat funkar utmärkt. Höjer både PH och KH.
#4 - 21 maj 2006 09:12
[quote=SockerSara]Hur preparerar jag mitt nya akvarium så värdena stämmer överens med det fiskarna vill ha.. ska ha malawi ciklider och de vill ju ha lite hårt vatten..
Kranvattnet här är något åt det sura hållet.. så vad kan jag bereda vattnet med som fiskarna tål sen när de introduceras..
Har hört att man ska ha i något vid varje delvattenbyte... är inte så haj på vattenkemi..[/quote]Jag skulle vilja vända på det... preparera ditt akvarium med fisk som gillar ditt vatten istället!!! Du kommer troligtvis få problem annars om du håller på och mixtrar med vattnet. det krävs mycket erfarenhet och kunskap för att lyckas anpassa vattnet efter fiskarna.;)
#5 - 21 maj 2006 09:30
Nja, om man höjer pH med bikarbonat så är det bara att tillsätta rätt dos bikarbonat till det nya vattnet varje gång man byter vatten.

Jag behandlar alltid det nya vattnet med Amtra Trop för att sänka pH till 6.5 (har sydamerikaner). Det är busenkelt och funkar bra.
#6 - 21 maj 2006 13:52
sockersara: bikarbonat har redan nämnts, annars så kan du ha kalkkross antingen i filtret(som jag) eller blanda i bottenmaterialet.

dock bör du undvika stora vattenbyten om vattenvärdena i akvariumet skiljer sig alltför mkt från kranvattnet.
#7 - 21 maj 2006 13:55
[quote=plorozen]dock bör du undvika stora vattenbyten om vattenvärdena i akvariumet skiljer sig alltför mkt från kranvattnet.[/quote]

kan gå bra ändå, har själv över ph7.7 ur kran och är man snabb med bikarbonat där så hinner ju inte vattnet luftas ur och ph sänkas.

kan ju också när man lärt sej hur mycket bikarbonat som behövs blanda upp en 0.5L flaska riktigt starkt som man sakta doserar i medans akvariet fylls upp.

är det ett mindre kar och man har plats kan man ju förbereda vattnet i en regntunna till exempel.

Annons