Hur det går med väderålarna kan jag inte svara på men det kan säkert någon annan.
Snäckor har jag personligen två sorter. I de små akvarierna har jag posthornssnäckor. De blir stora som en större tomnagel ungefär och är mer eller mindre röda. Matar man sparsamt så håller de sig i "normalt" antal. Matar man lite för mycket förökar de sig rejält! De lägger ägg som små slemmig klumpar på akvarieglaset eller på växter eller på varandra. Vill man inte ha fler är det enklast att plocka bort de små man ser och krossa dem mellan fingrarna och skrapa bort slemklumpar. Samt inte mata för mycket så klart!
I det större akvariet har jag äppelsnäckor. De blir stora som pingisbollar som fullvuxna så personligen vill jag inte ha dem i ett litet akvarium då blir de för "dominanta" rent visuellt för min smak. Äppelsnäckorna lägger rom i klasar längst kanterna på akvariet. De behöver några centimeter där för att kunna lägga sin klase. Äpplena andas också luft så de brukar slira upp till kanterna och andas lite med jämna mellanrum.
Själv tycker jag snäckorna är helt underbara!! De håller verkligen soprent i akvarierna har knappt haft en alg! De är rätt underhållande att titta på dessutom. Då äpplena kom hade vi bara haft posthorn innan. Äpplena rörde sig med rena räserfarten jämfört med posthornen! *S*
Lycka till!!!
Ahh, tack för infon. Det är äppelsnäckor jag har funderat på. Jag var nere i djurbutiken tidigare idag men de har inga sådana hemma utan jag måste i så fall beställa dom. Hur många kan vara bra att införskaffa? Räcker det med en eller behöver jag ett par stycken?
Det vore jättebra om jag kunde få ett svar av någon med erfarenhet av väderålar och snäckor. Jag hade en snäcka som var någon centimeter stor, knappt det (den följde med när jag köpte en ny växt, alltså inget jag var beredd på) och den snäckan var borta ett par timmar senare, jag misstänker starkt att det är väderålarna som fick sig ett skrovmål. På ett sätt kanske det är bättre om jag skaffar posthornssnäckor som är lite större, risken för att väderålarna ska försöka äta upp den bör väl minska?