Infusiorier?? HJÄLP!

#1 - 29 december 2003 18:04
Vattnet i mitt akvarie har varit dimmigt nu i ca 5 dar och jag har gjort en del vatten tester för och märkte inte av nån nitrit.. men idag när jag testa så TROR jag att jag har en del nitrit. Har awua vital multi stick.. de är helt värdelösa enligt mig.. nu när jag kollar på nitrit biten så ser den lite rosa aktig ut..

Men ifall jag skulle ha infusiorier så har jag förmodligen nitrit i akvariet också?? Har pratat lite med en man på en akvarie butik. Han sade att ifall jag hade infusiorier så hade jag förmodligen nitrit eller hög nitrat halt i vattnet och att jag inte skulle mörklägga eftersom karet. Han var osäker, eftersom han trode att när infusiorier dör eller hur han nu sa så blir det bara mer nitrit eftersom det inte finns några bakterier som kan bryta ner nitratet?

Jag kanske är helt ute och cycklar med alla nitrat och nitrit grejer, har bara hållt på med akvarier i några månader=)

Men hur ska jag göra??? Ska jag mörklägga?? Eller finns det några enklare sätt?? Fungerar det lika bra att nu göra ett stort vatten byte och sen göra små vatten byten några dar??

Snälla hjälp!

//Daniel
#2 - 29 december 2003 18:07
Vattenbyte kan hjälpa men jag hade kört på mörkläggning i ett par dagar. Det viktigaste enligt mig är att få ordentlig syresättning på vattnet under tiden eftersom infusorierna tar mycket syre. Gör ett litet vattenbyte innan mörkläggningen och stoppa matningen ett under tiden.
#3 - 29 december 2003 18:24
Men eftersom jag har nitrit i akvariet och mörklägger det med bara ett vatten byte före så är väl förmodligen nitriten kvar efter mörkläggningen?? Cirkulation är inga problem, har just nu 2500l/h på 320l akvarium så det borde inte vara nå problem.

Jag har 3st L. Treawase där i och eftersom de är känsliga vill jag inte chansa=(

Mvh Daniel
#4 - 29 december 2003 18:29
Kan du inte lägga de i ett annat kar så länge? Nitriten kommer inte att stävjas med med stora vattenbyte, tvärtom. Gör ett två små vattenbyte och mörklägg sedan i ett par dagar tills infusorierna försvinner. Eftersom du inte matar under tiden borde nitriten inte byggas upp. Häll gärna i nitrivec så är du på säkra sidan.
#5 - 29 december 2003 18:37
hmm.. mja jag vet inte om de kan gå i ett annat kar. Har väl ett runt 50l men det blir nog bara massa besvär. eftersom först ska jag fånga in dom.. och de vill jag inte ens tänka på hur svårt det kommer bli med alla grottar jag har... Dum som man är=)

tror nog att jag gör som du sa, gör ett lite större vattenbyte nu och sen några små plus att jag häller i lite nitrivec som jag köper imorrn. Annars så mörklägger jag akvariet i några dar och hoppas på det bästa. Försvinner infusiorier ifall man får väck nitriten?

Mvh Daniel
#6 - 29 december 2003 18:41
NEJ. Gör inget stort, bara små. Annars blir effekten omvänd. Jag är inte säker på sambandet mellan nitrit och infusorier.
#7 - 29 december 2003 19:35
Okej, hur mycket är små?? 1/5 av vattnet??

behöver svar snarast! är på väg att byta vatten nu!!!
#8 - 29 december 2003 19:37
Ja 10-20% ungefär.
#9 - 29 december 2003 19:41
hmm.. han i akvarie butiken sa också nånting om att man kunde ha i lite bikarbonat för att få upp karbonathårdheten. Och det är väl karbonat hårdheten som är dålig när man har nitrit i akvariet. så då borde väl bikarbonatet hjälpa till att få väck nitriten?
#10 - 29 december 2003 19:44
Nej det tror jag inte har något samband.
#11 - 29 december 2003 19:54
okej, då dissar jag bikarbonatet ifall nån annan inte vet=)

tack för hjälpen oscar!
#12 - 29 december 2003 22:54
Btw, infusorier filtreras effektivt bort av skumgummipatronen i ett innerfilter, speciellt om patronen är lite smutsig.
#13 - 29 december 2003 23:09
Ehh, det jag menade var att det är osannolikt att det är infusorier om du inte har ett väldigt grovporigt (tex makaroner) filter.

Något direkt samband mellan nitrit och infusorier finns inte, även om orsakerna till att man får var och en kan vara samma.

Att mörkläggning verkar hjälpa mot viss grumling gissar jag beror på något helt annat:
- Grumlingen består inte av infusorier utan av CaCO3-fällning.
- När akvariet mörkläggs stiger CO2-halten och följande reaktion sker:
CaCO3+CO2+H2O -> Ca(HCO3)2
där Ca(HCO3)2 är lättlösligt och grumlingen försvinner.

#14 - 30 december 2003 00:09
men akvariet har varit igång ca 3 veckor så jag tror inte att filtrena har blivit så skitiga.

Har en Fluval 404 med makaroner i och en fluval 4 plus inner filter.

Men ifall det inte är infusorier vad kan det då vara?? Infusorier är inte skadliga för fiskarna eller?

Mvh Daniel
#15 - 30 december 2003 20:48
Visst kunde infusorier uppkomma ifall man hade en del stillastående vatten?

Jag funderade lite på mina grotter som jag hade byggt och kom fram till att de var alldeles för många.. så nu har jag rensat nästan hela högra sidan av akvariet från sten och minskat lite på andra sidan. Och faktiskt så blev det nästan snyggare utan en massa sten.. har inte riktigt bestämmt mig ännu=)

har gjort två vatten byten nu och sugit bort en hel del fiskbajs som låg under stenar osv men vattnet är fortfarande grummligt. Gjorde vatten tester efter jag fyllt på akvariet och det är ingen nitrit eller nitrat kvar.. men multistick stickorna är ganska värdelösa.

Ska jag fortsätta att byta lite vatten varje dag några dar och sen mörklägga ifall inte det dimmiga är bort. För att vara säker på att nitriten är borta, vill inte mina treawase ska dö=(

Mvh Daniel
#16 - 30 december 2003 21:04
Jag hade också mycket infusorier i mitt akvarium för några dagar sen. Jag har ingen koll me dnitrit ock så, men jag gjorde bara en del vattenbyten så försvann det efter ett tag....
#17 - 30 december 2003 21:58
Visst infusorier uppkommer alltid naturligt i vatten, men de klarar inte av att simma i någon större fart, de kommer hjälplöst in i filtret och i skumgummipatronen fastnar de. De förökar sig visserligen fort, men har filtret en kapacitet som tar hela akvariet i timmen blir vattnet kristallklart på några timmar. Det är åtminstone min erfarenhet, när jag odlar gör jag det bara med genomluftning tills ynglen växt till sig lite. Med mycket mat i yngelkaret blir där också infusorier, men de försvinner direkt när jag sätter ner ett (motor)filter. Ett luftdrivet filter har däremot så låg kapacitet att en hel del infusorier klarar sig/hinner föröka sig.

Så till din grumling om det nu inte är infusorier, använder du något mer vattenbehandlingsmedel än Nitrivec?
Ser du kornen i grumlingen? Uppskatta storleken på kornen genom att släcka ljuset både i akvariet och rummet och lys med en ficklampa från sidan. Är kornen så små att man i princip inte kan se dem så är det en kemisk fällning. Kan du däremot se kornen i grumlingen så har jag inga bra svar vad det kan vara, jag har inte råkat ut för någon sådan.
#18 - 30 december 2003 23:35
Hmm.. Jag använder inte Nitrivec, tänkte köpa idag men eftersom jag inte ha nitrit så avvaktade jag. Har haft i Seras Aquatan när jag gjorde ett större vatten byte, men den gör inte mycket annat än binder tung metaller.

Bör jag ha i Nitriveck även fast jag inte har nitrit? Ska göra ett till test imorrn och se värdena.

Släckte ner allt och kollade i akvariet alldeles nyss, kornen är små och man kan se dom ganska väl. De ser ut som små små vatten bubblor som far omkring, men man kan säga att man i princip inte kan se dem. Nu lyste jag med ficklampen från ytterglaset och kollade från sidan och såg de ganska väl, men när jag lyste från sidan och såg igenom ytterglaset såg jag nästan inget.
Det vart en stor skillnad!

Är det infusorier jag fått?? Finns det nå mer sätt man kan känneteckna dom?
#19 - 31 december 2003 02:44
Kom på nu att jag har ett ehiem 2252 som ska ner i mitt 250l. Kan det hjälpa att stoppa i den också? Eftersom det är skummpatroner i den, dock så är den alldeles ny så jag vet inte.

Kan det bli för mycket snurr på vattnet ifall jag har i den kanske?
Då blir det:

Fluval 4 Plus 1000l/h
Fluval 404 1300l/h
Ehiem 2252 1200l/h

det är alltså 3500l/h och blir alltså 10,9 gånger akvariets volym.. eller är det lika bra att låta bli?

Mvh Daniel
#20 - 31 december 2003 03:44
Jag skulle prova. Det är ju bra att få in bekterieflora i det ny filtret, om inte annat. Fluval 404 går väl dessutom att begränsa utflödet på.

Jag tror inte att du har infusiorer. Har du tillgång till ett mikroskop? Isf kan du ju titta om du ser vad det är som flyger runt i akvariumet. 25-50 ggr förstoring borde räcka. Men mer är bättre.

Vad har du för pH och kH-värden?

Och skaffa ett "riktigt" nitittest som du litar på. Använd stickorna bara för att få ett hum om värdena (dvs mycket eller litet).
#21 - 31 december 2003 12:20
Prova hälla i en rejäl dos Sera Aquatan, det har jag upptäckt hjälper mot CaCO3-kalkgrumling, troligen binder den även Ca. Men det är inte säkert det är kalkgrumling om du har mjukt vatten.
#22 - 31 december 2003 12:29
Jag bor uppe i sundsvall och vi har nog ganska mjukt vatten här uppe, inte alls som i skåne. Jag har just nu 4 stora kalkstenar i som sagt 320l men skulle det kunna bli kalkgrumling av de? Sen har jag också typ kalkgrus i en nylonstrumpa i ett av facken på 404an. Är det dumt eller? Fick rekomendationen från min akvarie affär.

Mvh Daniel
#23 - 31 december 2003 12:46
Kalk är bra, det ger stabilare pH så behåll dem. Då rekommenderar jag dig att prova med vattenbehandlingsmedel (aquatan, inte nitrivec) och hålla upp med vattenbyten 4-5 dagar, det borde klarna då. Lycka till.
#24 - 31 december 2003 12:52
hmm... fan jag tror min lysramp är strömförande igen.. min morfar som är gammal elektriker fixade den åt mig när jag köpte akvariet men det verkar som den har pajat igen. För när jag känner på rammarna runt akvariet så vibrerar de rätt fint när lysrampen är på. Det kan inte vara en orsak eller?

Dagens värden är:

Nitrat: 10mg/l
Nitrit: hmm förmodligen Ok svårt att se
dGH: >7
dKH: typ 10 svårt att se
pH: 8,5

Jag tror vattnet har blivit lite klare sen igår.. hjälpte kanske att ta bort en del sten. Men de där partiklarna jag såg var bara luftbubblor.. hade utblåsen lite för högt upp.

Så idag när jag ser från sidan av akvariet är det bara grummligt ser inga partiklar.. har dock inte testat att släcka ner och kolla med ficklampa än.

Men kan det bli kalkgrumling av kalkstenarna jag har i?

Mvh Daniel
#25 - 31 december 2003 12:54
Ursprungligen skickat av dgqlof

Kalk är bra, det ger stabilare pH så behåll dem. Då rekommenderar jag dig att prova med vattenbehandlingsmedel (aquatan, inte nitrivec) och hålla upp med vattenbyten 4-5 dagar, det borde klarna då. Lycka till.

Okej, gör några små vattenbyten till och häller i en del aqutan. Ska jag slänga över några filtar på kvällen och minska belysnings tiden också? eller är det onödigt nu?

eller menar du håll upp med vattenbyten att jag vänta med att byta vatten eller fortsätta? hehe är nog lite knasig i huvet=)

Mvh Daniel
#26 - 31 december 2003 13:10
Nej, jag hade inte gett mig på mörkläggning utan bara ändrat en sak i taget. Hjälper inte aquatan och att låta bli vattenbyte en vecka så kan du iallafall utesluta det, då får du prova något annat.
#27 - 31 december 2003 13:32
har haft i all aquasafe jag har nu=) Det skulle räcka åt ca 400l så det blev lite mer än vad som behövdes vilket kanske var bra då=)

Aquasafen borde binda Ca ganska fort eller?? Kan det hjälpa ifall det nu skulle vara kalkgrumling att sätta i ett till innerfilter?

Mvh Daniel
#28 - 31 december 2003 14:59
Ja, det borde bli skillnad åtminstone till i morgon med Aquasafen. Filter hjälper bara lite mot s.k. kalkgrumling. Jag gjorde lite experiment förr-förra veckan med två likadana akvarium och aquatan i det ena. Det var tydlig skillnad, har dock inte sett det beskrivet på något ställe så berätta gärna om det fungerar för dig med.
#29 - 31 december 2003 15:17
Sköljde du kalkgruset.
Om det är kalk i vattnet som gör grumlingen, så doppa filtet i rent vatten då ska det vattnet bli grumligt.
Eller tappa upp vatten i ett glas och låt det stå så sjunker föroreningen till botten.
#30 - 31 december 2003 16:09
Jo jag sköljde kalkgruset nogrannt, och akvariet har varit igång ett bra tag typ en månad så jag tycker att det borde ha blivit grummligare tidigt. Så jag är osäker på om det är kalkgrumligt eller om det bara är typ nån slags algblommning?
#31 - 31 december 2003 16:29
Ja jag vet vad du menar, det är många som råkar ut för grumligt vatten efter större vattenbyten.
Jag fick det också i ett 250 liter yngelakvarie förra vintern och då gjorde jag 20 % vattenbyten varje dag och hade filter vadd i ett innerfilter, vadden bytte jag varje dag, och efter en vecka var vattnet bra.
Jag har tittat på grumlingen i mikroskop men med den förstoringen 400 x så ser man det som normalt "lever" i kranvatten så det är inte lätt att veta om där finns något som orsakar grumlingen.

Annons