Vattnet i mitt akvarie har varit dimmigt nu i ca 5 dar och jag har gjort en del vatten tester för och märkte inte av nån nitrit.. men idag när jag testa så TROR jag att jag har en del nitrit. Har awua vital multi stick.. de är helt värdelösa enligt mig.. nu när jag kollar på nitrit biten så ser den lite rosa aktig ut..
Men ifall jag skulle ha infusiorier så har jag förmodligen nitrit i akvariet också?? Har pratat lite med en man på en akvarie butik. Han sade att ifall jag hade infusiorier så hade jag förmodligen nitrit eller hög nitrat halt i vattnet och att jag inte skulle mörklägga eftersom karet. Han var osäker, eftersom han trode att när infusiorier dör eller hur han nu sa så blir det bara mer nitrit eftersom det inte finns några bakterier som kan bryta ner nitratet?
Jag kanske är helt ute och cycklar med alla nitrat och nitrit grejer, har bara hållt på med akvarier i några månader=)
Men hur ska jag göra??? Ska jag mörklägga?? Eller finns det några enklare sätt?? Fungerar det lika bra att nu göra ett stort vatten byte och sen göra små vatten byten några dar??
Snälla hjälp!
//Daniel