Infusorier ?

#1 - 24 maj 2004 16:40
Vad är enklaste och effektivaste sättet att bli av med infusoriegrumling?
Och vad är infusorier igentligen?

Varför kommer dom?

// Matte
#2 - 24 maj 2004 20:11
Infusorier kommer som en följd av kraftig bakterietillväxt i vatten (=infusoriemat). Bakterierna i sin tur kommer av dött organiskt material. Inget dött organiskt material=inga infusorier.

Varför tror du det är infusorier?
#3 - 24 maj 2004 20:28
Infusorier finns i kranvattnet, kolla en droppe i mikroskop.
#4 - 24 maj 2004 20:30
Gör ett 50% vattenbytte innan du mörklägger, å va noga me att det inte kommer in ljus i karet...Det är det bästa "Solution" :-)
#5 - 24 maj 2004 20:34
Jag kanske skall förtydliga mig:
Om du ser till att hålla akvariet normalrent från döda blad, döda fiskar, gammal mat, döda snäckor osv så har inte infusorierna så mycket att leva på och de kan inte bli så många att de grumlar vattnet märkbart.
#6 - 24 maj 2004 21:25
Det är ofta nystartade akvarium som får grumligt vatten som inte är kalkutfällning.
#7 - 24 maj 2004 21:35
Glöm inte cirkulationen!!! Hos mig kommer infusorieangreppen som ett brev på posten när jag glömt slå på pumparna efter vattenbyte... Ligger det då dessutom en zucciniskiva eller något i karet så blir det rejält mjölkigt bara över en natt... Något som också ställer till det är när malarna bökar in zuccinin under en kokosnöt eller så, så att det inte blir någon cirkulation runt grönsaken...
#8 - 25 maj 2004 19:25
Hmm...misstänkte att det var grönsakerna till malarna som har ställt till det.
Attans skit....ser jävligt ut med infusorier.

Vattenbyte på g och ska testa o mörka hela karet o hoppas inte fiskarna dör på kuppen för man kan ju inte mata diskus o skalarer o.s.v i mörker.3 dygn utan mat e rätt mycket ju....eller??

// matte
#9 - 26 maj 2004 09:10
Är det unga eller vuxna diskusar??? Vuxna klarar sig utan mat i tre dygn... det är jag säker på!
Annars kan du ju testa min modell först (jag har aldrig kört med mörkläggning)... rejält ökad cirkulation (vattnet får inte stå helt stilla i något litet hörn), minskad matning och 10-20% vattenbyte om dagen...
#10 - 26 maj 2004 21:06
Ska testa din metod Nanc för dumme jag gjorde ett besök på BL Diskus i helsingborg idag och åkte hem med 6 nya diskusar...suck sa min sambo förståss....men skit i det =)

Nu ska ja slagga men imorrn innan jobb så blir det 20% vannbyte sen lika möed när man kommer hem o så får man göra så några dagar så ska vi se om det försvinner.

Värt ett besök förresten www.bldiscus.com

#11 - 27 maj 2004 19:52
Har inte matat under ett par dagar, huga så klart vattnet blev :)
Ska släppa ut mina fiskar i en ute damm under kommande helg om vatten tempen är stabil.
Testa om det hjälper...

Ola Piteå
#12 - 28 maj 2004 07:39
Hur går det för dig drd????
#13 - 28 maj 2004 08:20
Ursprungligen skickat av drd

Hmm...3 dygn utan mat e rätt mycket ju....eller??

// matte

Näää det är det inte alls...Värre är det om det är yngel!!!

Jag brukar ha en matfri vecka för mina firrar vart sjätte månad å för Corys för varje odlignsförsök beroende på art.
Så farligt är det absolut inte...opp till en vecka klarar de flesta firrar av.
#14 - 28 maj 2004 21:59
<font color="blue"><font face="Comic Sans MS">Hej !
Än så går det...även om skiten är kvar i vattnet tyvärr.

Ska byta vatten imorrn igen å köra på så några dagar så får vi se.
Dom nye diskusarna flämtar lite möed bara när det nya vattnet kommer i så man blir nervös ju =) ändå 2 tusen spänn ju.

Men vi får se hur det går framöver.
Föresten så kan dom senaste inköpen beskådas på min Zoonsida om nån vill se dom.
Har även en stor rödturkos 13-14 cm till salu.
Han e me på korten =)

//Matte</font id="Comic Sans MS"></font id="blue">
#15 - 3 juni 2004 16:54
<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS"><font color="red"></font id="red">
Skulle bara säga att nu emottages alla nya tips om botemedel extra varsamt för nu e jag så jävla trött på att byta ca 30% vatten varje dag och nästa dag så är dom j#¤"a infusorierna tillbax igen.

// Matte
#16 - 3 juni 2004 20:08
Då är det nog läge för mörkläggning tror jag....
#17 - 3 juni 2004 21:00
Jag tror inte alls det är infusorier. Du har inte svarat på frågan varför du tror att det är det. Varför tror du det?

Jag skulle istället gissa på s.k. kalkgrumling. Enklaste sättet att bli av med den är att låta bli vattenbyten 7-10 dagar så brukar det klarna. Blir det inte helt klart kan du prova hälla i aquatan, det hjälper en del. Under vissa omständigheter, bland annat om man ändrat pH-värdet med kemikalier, hjälper det inte att låta akvariet vara, då får du prata med en kemist.
#18 - 4 juni 2004 16:26
Jag vet inte vad det är men jag tror det är infusorier eftersom när jag stänger av pumpen o syresten så efter ett tag så är det liksom små vita partiklar som "rör sig" på nåt vis...svårt att förklara.

Nån ohyra e det iaf...jag byter vatten så är det klart tills dan efter då är det lika grumligt igen på eftermiddan.

Sunkit e de iaf....funderar på att tömma karet o låta fiskarna vara i ett reservkar i några dagar medans jag startar om akvariet.

// Matte
#19 - 4 juni 2004 19:42
Hmm, då kanske det faktiskt är infusorier. Tittade på din zoon, filtermattan är ganska grov, är den dessutom ren så fångas bara stora partiklar. Visserligen är infusorier av sådan storlek att de passerar även finare filtermatta, men en halvskitig skumgummipatron i ett innerfilter brukar göra mina yngelakvarium kristallklara snabbt. Du har inget innerfilter med skumgummipatron att tillfälligt sätta i?

Annars kan du låta fiskarna vara i ett reservkar medan detta bara står utan att få ny mat, då får inte infusorierna något att leva på.
#20 - 4 juni 2004 20:40
Vattenbyte är lönlöst - de växer sannolikt snabbare än du kan byta vatten.

Två lösningar brukar föreslås:

1) Mörklägg, HELT, med en tjock filt över akvariet, i tre dagar. Brukar funka, om du kan få det helt kolsvart.
eller
2) Skaffa ett UV-filter.
#21 - 4 juni 2004 22:18
Eller vattenberedningsmedel, en stort filter och pump.
det tar ca en vecka.
Försök med vattenberedningsmedel.
#22 - 5 juni 2004 10:08
Tja igen !
Nu håller jag på att byta vatten för sista gången innan "op dark"
Ska slänga över filtar över karet i 3 dygn nu så inte det kommer in en gnutta ljus på det så får vi se om det hjälper.

Funderar dock på att köpa ett 540 kar o stoppa över fiskarna i det så länge o göra helt rent i 375 karet.
Ingen som har ett 128 liters stående förresten? Med alla tillb.
max 700:-
// Matte
#23 - 5 juni 2004 10:26
[:-142]Jag har gång på gång mörklagt och låtit bli att mata i mitt 375 L kar, utan något långvarigt resultat, jag höll på att bli helt tokig av det. Dock upptäckte jag snart att ju mera jag bytte vatten, ju mer grumligt blev det efter ½ dygn för varje gång. Nu har jag provat med ett vattenklarningsmedel som heter Acurel-F (för två veckor sedan) och jag är helt fri från allt vad infusorier heter. Vattnet är verkligen kristallklartfortfarande trots två 40-50%-iga v-byten! Provade först en omgång och det blev halvbra redan efter 2-3 timmar, sedan tog jag en omgång till på morgonen efter och redan efter 2 timmar blev vattnet helt kristallklart..t o m bättre än vad det någonsin varit sedan min akvariedebut 21/3. Det är helt skall vara helt ofarligt och kostar runt 100 kr för en flaska för ca. 2000 L [:-96]
#24 - 5 juni 2004 10:58
Varför göra så svårt för sig med ständiga vattenbyten, mörkläggning o.s.v ?

<b>Allt du behöver göra för att bli av med vattengrumlingen är ju att köpa en flaska Sera Aquariaclear för 59 kr !</b> [:-106]
#25 - 5 juni 2004 11:30
Hej !

Infusorier på gott och ont.
Jag har aldrig lyckats odla fram infusorier när jag verkligen behövt till mina labyrintfiskyngel.Andra här får massor av dom fast helt oönskat. Sånt är livet.
Jag tycker det är lättare att ta livet av infusorier än att hålla dom vid liv. Dosera i en engångsdos av någon medicin mot vita prick så försvinner infusorierna direkt !
MVH
#26 - 5 juni 2004 11:38
Hej Lisa!
Menar du att det är fullt möjligt att bli av med dom genom att använda vita prick medel o dosera en gång???

Ska iofs testa aquaclear nu som ja precis varit o handlat men hjälper inte det så blir d vita prick medel.

// Matte
#27 - 5 juni 2004 11:57
Fasiken förresten var hittar man Acurel - F ????[:-164][:-26][:-78][:-157]<font color="blue"></font id="blue"><font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">
#28 - 5 juni 2004 12:13
[8D]Acurell-F har jag köpt i Stoby Akvarieaffär och på inrådan av Lasse där. (Ligger utanför Hässleholm)
#29 - 5 juni 2004 14:25
Okidoki...ska kolla på måndag om dom kan skicka en flaska till mig genast för det är lite långt att åka 15 mil för lite medel =)

//Matte
#30 - 5 juni 2004 15:04
[:-2]Det tror jag nog att de gör. I annat fall så får jag väl köra dit och skicka en till dig om det inte löser sig, men det tror jag nog att de gör för dig.
#31 - 6 juni 2004 10:24
<font color="red"><font face="Comic Sans MS">Igår då så skickade jag i 0.75 dl aquaclear i karet och idag är det fanimej nästan lika klart som efter vattenbytet.

Börjar nästan tro att det skulle funka med det medlet.

Håller tummarna // Matte</font id="Comic Sans MS"></font id="red">
#32 - 10 juni 2004 14:41
<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS"><font color="red"></font id="red">
Nu jäklar e det minsann dimmigt i karet igen....suck...

Får nog se om man inte kan få nerskickat en flaska Acurel-F =))

// Matte
#33 - 19 juni 2004 08:40
Nu jäklar har denne preciz ändrat om i karet så allt e nytt utom filtret då förstås.

Ska se om det blir nån jävla infusorie som överlever detta...hehe.

Nya bilder på karet finns redan på min zoon för beskådan.
//Matteman

Annons