Inga bebisar...

#1 - 7 december 2005 12:31
Inga i mitt akvarie vill skaffa barn (dvs förutom guppysarna), har black molly, platy och svärd bärare men ingen av dessa förökar sig.

Någon som har en ide om varför?
#2 - 7 december 2005 12:35
Jag hade problem med platy för 1 1/2 år sedan (det blev några trådar om det). Till slut visade det sej att det visst blev yngel som i stort sett omedelbart blev uppätna och mamman deltog gärna själv i det kalaset. det gick alltså så snabbt att jag aldrig såg till några yngel förrän jag hade henne att föda i en yngelkasse där ynglen kom undan.
#3 - 7 december 2005 12:39
men borde man inte se honan växa, mina har inte förändrats något i formen...
#4 - 7 december 2005 12:39
Jag frågade samma sak för nåt år sen, det gällde då platy o mollysar. Då svarade du erikthur att man måste ge dem bra föda också. Typ levande, fryst osv. Inte enbart flingor.
Det låter ju som ett bra tips.
#5 - 7 december 2005 12:41
En gång i veckan får dom frysta mygglarver... Tycker detta borde räcka, eller?
#6 - 7 december 2005 12:42
Jo, men jag ser inte särskilt tydligt på mina platy när dom ska föda. Inte mycket i alla fall. En del säger att dom är "fyrkantiga", det har mina aldrig varit.
#7 - 7 december 2005 12:49
[QUOTE=anna.b]men borde man inte se honan växa, mina har inte förändrats något i formen...[/QUOTE]
Om det är många i akvariet borde man kunna se en skillnad före och efter födseln. Är det inte så många fiskar så blir honan ganska tjock efter festmåltiden också. Jag hade svårt att skillnaden så länge hon var med och kalasade på de egna ynglen.
#8 - 7 december 2005 12:51
Precis min tanke, men om dom har yngel kalas så borde det inte bara vara honan som får kulmage...
#9 - 7 december 2005 12:51
[QUOTE=anna.b]En gång i veckan får dom frysta mygglarver... Tycker detta borde räcka, eller?[/QUOTE]
Det vore ännu bättre med levande. Men om de riktigt kastar sej över de frysta och kalasar på dem så borde det faktiskt räcka. Dessutom får de ju åtminstone guppyyngel då och då om jag förstått dej rätt.
#10 - 7 december 2005 12:52
jo då och då är det stor kalas i akvariet
#11 - 7 december 2005 13:04
Kan det ha med tempratur eller något sådant att göra?

Hur ofta kan jag ge dem frysta mygglarver?
#12 - 7 december 2005 15:27
Ingen som vet?
#13 - 7 december 2005 15:56
[QUOTE=anna.b]Kan det ha med tempratur eller något sådant att göra?

Hur ofta kan jag ge dem frysta mygglarver?[/QUOTE]
Dagligen
#14 - 7 december 2005 17:03
Dagligen??

När jag köpte mygglarverna så sa dom en gång i veckan och att man inte skulle mata dagen efter överhuvudtaget för att dom inte skulle föräta sig...
Bilagor:
#15 - 7 december 2005 18:09
Med mygglarver eller vanligt foder ? Jag matar mina 2gånger per dag. Mina yngel runt 5gånger. :D Men hur länge har du haft dom , har du flytväxter ? Mkt med gömställen ?
#16 - 7 december 2005 18:51
mygglarver(vanligt foder för dom dagligen) har haft dem ett år, mycket andmat och många gömställen...

Annons