Inga komersiella signaturer tillåtna

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 7 februari 2007 21:10
På förekommen anledning:
Annonser är ju inte tillåtna i forumet och eftersom signaturen är en del av inlägget så gäller ju detta även för signaturen.
Så att lägga in direkt komersiella länkar i sin signatur är alltså inte tillåtet utan det betraktas som en annons.

Däremot är det OK att lägga in även komersiella länkar i ens profil under "Länkar"
#2 - 7 februari 2007 21:15
gäller det då länkar till typ imageshack, photobucket etc oxå då?
#3 - 7 februari 2007 21:17
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är väl så att med "komersiella länkar" menar Kjell en länk till något som man vill sälja.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]T ex en länk som går till ett eget företags hemsida eller till en annons man har ute.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000][/COLOR][/FONT]
#4 - 7 februari 2007 21:19
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är väl så att med "komersiella länkar" menar Kjell en länk till något som man vill sälja.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]T ex en länk som går till ett eget företags hemsida eller till en annons man har ute.[/COLOR][/FONT]

antog nästan det. men i teori då skulle jag kunna länka till någon annans sida (t ex någon som säljer pmdd) utan att jag tar betalt, och på så sätt skulle det ju vara ok.
#5 - 7 februari 2007 21:25
"KOMMERSIELL

BRUK: (i sht i fackspr.)

BETYDELSE: som gäller l. har avseende på l. finnes inom l. tillhör l. utmärker (osv.) handel(n) l. handelsväsendet; handels-; äv.: som bedrives ss. affär l. för erhållande av vinst."
#6 - 7 februari 2007 21:27
bena skrev:
antog nästan det. men i teori då skulle jag kunna länka till någon annans sida (t ex någon som säljer pmdd) utan att jag tar betalt, och på så sätt skulle det ju vara ok.

Om du reder ut Kjells bedömmningar av vad som är kommersiella annonser (eller annonser), så vet jag många som är intresserade av det.

Nej, det är enklast att köra på och justera sitt bettende när man får tillsägelse från Kjell eller när han tar bort inlägg. Att försöka vara "proaktiv" och undvika dessa förseelser har jag svårt att se hur man skall göra. Jag har full förståelse av reglerna, men inte hur de används... :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 7 februari 2007 21:27

Ja främst det - men även andra rent komersiella sidor som inte är ens egna. Att t.ex. länka till ett internetföretag eller en akvarieaffär även om det inte är ens egen. Att man gör "reklam" för en bra affär i ett inlägg i forumet hör till bra konsumentupplysning, men att lägga in en länk till ett säljföretag i sin signatur (vilket gör att det kan komma med i tusentals inlägg) på handlar det inte längre om konsumentupplysning utan ren reklam.

De länkar du har i din signatur bena hamnar ju knappast på någon säljsida efter vad jag förstår så de kan jag inte se något fel i.
#8 - 7 februari 2007 21:32

De länkar du har i din signatur bena hamnar ju knappast på någon säljsida efter vad jag förstår så de kan jag inte se något fel i.

nja... photobucket har inte sin hemsida för att de tycker det är kul direkt.
jag förstår vad du menar med ditt orginalmeddelande, men ska man vara skral så handlar nästan allt på nätet om att dra in pengar (antingen för att själv tjäna pengar eller för att hålla sin sida uppe).

tycker som jackson när det gäller vad som är tillåtet (dock så kan nog en del länkar/signaturer diskuteras nu när de nya reglerna gäller).
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 7 februari 2007 21:32
Tyvärr är det ju uppenbarligen som så att en del företagare har kommit på att det är ett smart att be sina kompisar, kunder etc. som har är registrerade på Zoopet att lägga in en länk till deras företag i sin signaturer - på så sätt får de ju massor av gratisreklam (om de nu inte betalar sina kompisar - vilket jag inte vet något om).

Detta skedde nästan inte alls för något halvår sen - men är ju idag väldigt vanligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 7 februari 2007 21:38
bena skrev:
nja... photobucket har inte sin hemsida för att de tycker det är kul direkt.

jag förstår vad du menar med ditt orginalmeddelande, men ska man vara skral så handlar nästan allt på nätet om att dra in pengar (antingen för att själv tjäna pengar eller för att hålla sin sida uppe).

Jo rent krasst är det ju som så att även de som "säljer" gratis webbutrymme för folk att lägga upp hemsidor är komersiella. Jag skiljer dock ändå på sidor var huvudsyfte är att sälja och sidor vars huvudsyfte är att informera.
T.ex. så tycker jag att t.ex. det är helt OK att länka till zoonen även om det är en komersiell sida eftersom huvudsyftet med sidan är att informera
#11 - 7 februari 2007 21:44
men då har jag en rolig till då:

om man är guld-medlem, och man kan påvisa att länken är till sitt eget förtag, är det då ok?
tänker som t ex ******* som säljer en produkt som är efterfrågad av många här på zoopet, borde inte h*n då få göra reklam för det då? antingen det eller så kommer det dyka upp en ny annons varje dag i 'säljes' känns det som.
#12 - 7 februari 2007 21:51
tänker som t ex ******* som säljer en produkt som är efterfrågad av många här på zoopet, borde inte h*n då få göra reklam för det då?
Det bjussar nog Zoopet på eftersom det genererar mängder med glada akvarister som fortsätter med sin hobby => fler besökare till zoopet => högre försäljning av goldmedlemskap :p
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 7 februari 2007 21:55
bena skrev:
men då har jag en rolig till då:

om man är guld-medlem, och man kan påvisa att länken är till sitt eget förtag, är det då ok?

tänker som t ex ******* som säljer en produkt som är efterfrågad av många här på zoopet, borde inte h*n då få göra reklam för det då? antingen det eller så kommer det dyka upp en ny annons varje dag i 'säljes' känns det som.

Förstår nog inte riktigt vad du menar. Dock är det i regelverket ingen skillnad mellan vad Goldmedlemmar och inte goldmedlemmar för göra i forumet.
Vad gäller Annonsbörsen så är det där inte tillåtet med annonser för företag.

Efterlyser någon i forumet fakta om en produkt så är det OK för företagaren som skiljer produkten ifråga att svara på detta, kritiseras en företagare så är det självklart OK att försvara sig.

Kanske kommer detta också att utnyttjas i framtiden - en företagare ber sina kompisar att ställa fråga om produkten i forumet och på så sätt får han svara. Detta är självklart inte tillåtet - men svårt att bevisa att så är fallet. Men man ser nog ändå om vissa personer gör på detta sätt ofta.

Var själv med på ett utländskt fiskforum som hade problem med just detta och de tvingades till slut införa regeln att de som var företagare varken fick svara på frågor eller ens försvara sig mot kritik om de inte först skickade in sina inlägg till admin för godkännande.
Så långt hoppas jag verkligen inte att det skall behöva gå här
#14 - 7 februari 2007 21:57
eller en annan rolig:

jag får göra reklam på 'min sida' (allmän info om mig).
men om jag då lägger in http://www.zoopet.com/forum/member.php?userid=38051 så länkar jag indirekt till reklam...

sorry, är nog på lite dåligt humör idag bara.. [:-5]
#15 - 7 februari 2007 21:59
Förstår nog inte riktigt vad du menar. Dock är det i regelverket ingen skillnad mellan vad Goldmedlemmar och inte goldmedlemmar för göra i forumet.

Vad gäller Annonsbörsen så är det där inte tillåtet med annonser för företag.

syftar på PMDD. för att så många som möjligt skulle se det så skulle jag so mföretagare lägga ut nya portionsförpackningar i annonsbörsen så snart det inte syntes bland de 10 översta.
men nu är jag inte företagare alls.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 7 februari 2007 21:59
bena skrev:
eller en annan rolig:

jag får göra reklam på 'min sida' (allmän info om mig).

men om jag då lägger in http://www.zoopet.com/forum/member.php?userid=38051 så länkar jag indirekt till reklam...

sorry, är nog på lite dåligt humör idag bara.. [:-5]

Du har härmed tillåtelse att göra reklam för dig själv:D
#17 - 7 februari 2007 22:08
Du har härmed tillåtelse att göra reklam för dig själv:D

synd att man är halvskallig, gift och har barn, för annars hade du fått se på reklam de-lux om mig ;)

Annons