inga rötter

#1 - 11 december 2004 13:20
Jag har problem med en av mina växter.
den vägrar utveckla något rotsystem i bottnen.
de rötterna som finns ruttnar bara bort varpå växten flyter upp.
som bottenmaterial har jag engelsksjösten 1-3mm och 3-5mm blandat.
min botten är i stort sett totalt syrefri vänder man på de översta stenarna i gruset så är det gråsvarta på undersidan. det är mycket gojs i bottnen så varje gång man planterar nått eller rör bottnen så kommer stora moln av slam upp i vattnet. jag göder med kno3, kh2po4 och tmg. tidigare bara tmg började med kno3 och kh2po4 för en vecka sedan då jag har haft allvarliga kaliumbrister och milda fosforbrister.
akvariet är ganska välbefiskat (mycket fisk)
jag har stort filter (20l) liten cirkulation (max 300l/h) karet är på drygt 100l plus filtervolymen.har två vanligt lysrör (18w tror jag)
det är möjligt att även andra växter har svårt att bilda rotsystem i gruset men det är bara denna som flyter upp och visar problem av det.
vet inte riktigt vad mer man kan säga om det hela.
trots att bottnen är syrefri med mycket gojs har jag inga problem med att det luktar. jag hade små problem med det tidigare men en almän städning där jag sög upp så mycket lös skit som jag kunde hitta löste det.
de växter som flyter runt har inga problem att bilda rötter det är bara när man planterar ner dom i grutet som rötterna ruttnar bort.
det är ganska mycket växter i karet. och matas ganska rikligt. finns också massor av sniglar, men jag har inte märkt att det äter på växterna, merkar mest käka ajger och överbliven mat.
bilder kan tas om jag får nånstans att lägga upp dom.
#2 - 11 december 2004 13:48
ps växten som har mest krångel med rötterna är Ceratopteris cornuta tror jag.
#3 - 11 december 2004 15:10
Cornutan är en vattenormbunke som man ska kunna plantera ner, men jag lyckades aldrig med dem när jag försökte. De verkar trivas bäst som flytväxter.
#4 - 11 december 2004 15:39
jo, som flytväxter trivs dom. dom höll på att ta över hela akvariet, så nu har jag bara några små som flyter omkring och växer till sig så att jag kan plantera ner dom senare.
#5 - 11 december 2004 16:55

den vägrar utveckla något rotsystem i bottnen.

de rötterna som finns ruttnar bara bort varpå växten flyter upp.

<snip>

började med kno3 och kh2po4 för en vecka sedan då jag har haft allvarliga kaliumbrister och milda fosforbrister.

Då kommer det reda ut sig av sig själv. Får växterna inga makroämnen (de ämnen dom tar upp absolut störst mängd, C N P K) så kommer inget på växterna utvecklas.

Ang. den syrefria bottnen så klarar växterna att själva fixa en syrerik miljö runt sina rötter om dom får all näring dom behöver, främst CO2.
#6 - 12 december 2004 11:47
Ceratopteris cornuta är en flytväxt. Det är därför rötterna ruttnar. De är vattenrötter och ska inte vara under gruset. Egentligen ska man inte plantera den alls.

Om jag vore du skulle jag ha den som flytväxt och välja en annan växt att plantera i gruset. Rötterna blir väldigt fina när de hänger ner från vattenytan. C. cornuta förökar sig otroligt snabbt så man måste rensa bort regelbundet så de inte täcker hela ytan.
#7 - 13 december 2004 15:05
tack batski.
men den växer på tok för fort och blir för stor för att ha som flytväxt, dessutom växte den upp mot täckglaset på lyrörsarmaturen och tryckte ner sig själv varpå den sabba allt under den. iof var den vädigt fin uppifrån så om jag gör ett grunt akvarie nån gång med större avstånd till uppåt så ska jag nog använda den.
#8 - 13 december 2004 15:13
Nu vet jag ju ingenting om denna växten, men andra ormbunkar (Java) ska ju sättas på en rot eller nåt. Kanska det fungerar med den här också?

Annons