Inga växter med Malawi!!

#1 - 14 november 2007 17:23
NU äntligen har jag förstått varför det påpekas så ofta att det inte "ska" vara växter i ett Malawikar. [:o]
Det kommer ursprungligen från de som fixar upp cikliderna ur sjön! Dom har dock ägnat flera år att lista ut varför, medans jag endast behövde ett par timmar! :)

Jag och sambon har ägnat lååång tid att fånga dom små kräken! :)

Det enda dom gjorde var att gömma sig på något omöjligt ställe, som tex i en växt (bortplockades snabbt), bakom pumpen (ska gömma den också, finns ju ändå ingen pump i sjön) bakom nästa växt (åkte i badkaret den också) osv.. Allt utom dom andra fiskarna (som villigt simmade in i håven) förpassades till en annan del av lägenheten.

Hjälpte det?? Nja.. föga.. det gällde att vara både betydligt snabbare och listigare, samt utsrusta sig med tre armar (en håv i varje hand) för att fånga dom små liven!

Eftersom det brukar finnas lyckliga slut på de flesta historier så finns det även ett här :D

Alla 4 kakusa är nu på semester i ett 60 liters kar, där får dom det säkert bra!
För vem skulle tacka nej till 2 veckor semester på annan ort i väntan på en större bostad och nya granar? ;)

Kontentan av det hela:

Mitt blivande Malawi blir UTAN växter.. kanske nån liten, liten då... Men den ska vara bra liten! :p
#2 - 14 november 2007 18:13
Växter tycker jag är det lilla problemet när man ska fånga in dem... jag var tvungen att plocka ut två hinkar fyllda med kolstenar för att överhuvudtaget se fiskarna, sen fick ajg även plocka ur två innerfilter, värmare och även bakgrunden, eftersom en del av de minsta kilade sig in bakom den...
#3 - 14 november 2007 19:03
Jag hade som tur var, kanske, inte så mycket mer än lite växter och en STOR rot i akvariet.. :)
Fast den förbannade roten hade gett sig fan på att hela tiden fånga håven! :mad:

Nästa gång när det blir till att flytta så kommer dom ha ca 1 cm vatten att fly på.. Muhahahaha
#4 - 14 november 2007 20:43
Jag ahde dock problem med att håva upp en viktoria-zebra UR EN HINK. Snabb som fan, han hoppade hellre ut ur hinken än att bli fångad
#5 - 14 november 2007 20:56
Jag ahde dock problem med att håva upp en viktoria-zebra UR EN HINK. Snabb som fan, han hoppade hellre ut ur hinken än att bli fångad

Hahaha!

Då är det illa! :D
#6 - 15 november 2007 12:32
Jo det är ett gissel där med att fånga dem. Ibland blir man sugen att bara slänga i lite dynamit! ;) Jag brukar ställa ned håven på ett av stenrösena. Efter ett tag simmar fiskarna in självmant i håven då de inte tror att det är farligt längre. Men eftersom Murphy fortfarande härskar överallt så är det sällan just den firre man vill ha upp som simmar in (en tuggande hona t.ex). Hånfullt simmar oftast resten av beståndet obehindrat ut och in i håven bara för att retas. Men får man väl in rätt fisk är det bara att dra upp håven.

Men tror att om ska fånga dem så underlättar det att ställa håven i karet nån dag innan så de vänjer sig vid den. Hjälper en liten stund iaf till de första man ska ha upp.
#7 - 15 november 2007 15:46
Tycker inte det finns några speciellt bra genvägar för att fånga upp dom. Är det inte växter så är det rötter, är det inte rötter så är det stenar osv osv. :)

Har lekrör i mina kar där tuggande honor snabbt tar sin tillflykt om man vispar runt lite. Sen täpper man bara för hålet på röret och håller handen för andra hålet så ligger dom snart i håven. Bästa sättet enligt mig.

När man vill ha upp vanliga invånare för en flytt eller så brukar det vara bäst under vattenbyten:)
#8 - 15 november 2007 18:04
jag har en chilumbahona som ska spotta vilken dag som helst, men hur jag ska få upp henne är ju en fråga för experterna. Jag vill verkligen inte ta bort varenda sten nu när jag äntligen fårr iordning på karet som jag vill ha det. Sen fick chilumbahona nr 2 hela munnen med rom igår, hanen sprutade så glatt så, ingen tvekan om att de rommen inte skulle vara befruktade.
Så jag antar att mina honor får ta hand om sina yngel själva när de väl har spottat.
#9 - 15 november 2007 18:07
MAn akn försöka fånga in dem med en fälla. såga av toppen på en petflaska, vänd toppen och tejpa ihop med svart eltejp, täck hela med eltejp. Ruvande honor dras till mörka platser...
#10 - 15 november 2007 18:08
surinam skrev:
jag har en chilumbahona som ska spotta vilken dag som helst, men hur jag ska få upp henne är ju en fråga för experterna. Jag vill verkligen inte ta bort varenda sten nu när jag äntligen fårr iordning på karet som jag vill ha det. Sen fick chilumbahona nr 2 hela munnen med rom igår, hanen sprutade så glatt så, ingen tvekan om att de rommen inte skulle vara befruktade.

Så jag antar att mina honor får ta hand om sina yngel själva när de väl har spottat.

Det är nog lik bra det! Om dom ska vara så ogina att dom inte vill bli fångade så kan dom ha det så! ;)

Men en undran.... Är det bara Malawisar som är så här? eller är det fler "rastyper"?
#11 - 15 november 2007 18:10
Det är nog så med alla fiskar mer eller mindre, men ciklider i allmänhet är ju både smartare och snabbare än många andra fiskar. Fast det finns så klart undantag, att fånga in en discus känns inte som någon större utmaning direkt....
#12 - 15 november 2007 18:13
Eller som snubben i djuraffären sa när han kämpat i en kvart: "De är inte lika korkade som platys som simmar direkt in i håven..." Fast det var inte med glad röst han sa det.. ;)
#13 - 15 november 2007 18:14
Det är nog så med alla fiskar mer eller mindre, men ciklider i allmänhet är ju både smartare och snabbare än många andra fiskar. Fast det finns så klart undantag, att fånga in en discus känns inte som någon större utmaning direkt....

Jag trodde att jag som högre stående skulle vara smartare än dom :) men det tog mina kakusor snabbt ur mig, det var bara att erkänna att jag inte var det.. Då minnsan lät dom mig vinna och jag fick fånga två innan sambon tog dom sista! :D

Det var som resten av fiskarna, dom simmade mer än gärna in och ut i håven...
#14 - 15 november 2007 18:24
Hehe, känner igen det där. :D

Men många malawis är ju klipplevande, och de vet att de svårare att fånga om det kryper in bland stenarna (som den snälle ägaren naturligtvis lagt i burken för att dom ska trivas :D).

Fiskfällan funkar, men det är inte alltid man får den fångst man vill ha. :)
#15 - 15 november 2007 19:07
Vill nu mina malawi bo biotopiskt ska de minsann få sköta sina yngel själva med ;)
#16 - 15 november 2007 19:59
Men visst lär de sig var man inte kommer åt dem? Hittar de ett litet ställ som det av någon anlending inte går att komma åt, även om det ligger ganska öppet (typ bakom värmare) så kan amn ge sig fan på att alla fiskar i hela karet till slut sitter bakom värmaren.
#17 - 15 november 2007 22:13
Om mina bara hade haft värmaren att gömma sig bakom hade jag inte haft några problem, det är ju lättare att lyfta ut den än 40 stenar :D

Annons