NU äntligen har jag förstått varför det påpekas så ofta att det inte "ska" vara växter i ett Malawikar. [:o]
Det kommer ursprungligen från de som fixar upp cikliderna ur sjön! Dom har dock ägnat flera år att lista ut varför, medans jag endast behövde ett par timmar! :)
Jag och sambon har ägnat lååång tid att fånga dom små kräken! :)
Det enda dom gjorde var att gömma sig på något omöjligt ställe, som tex i en växt (bortplockades snabbt), bakom pumpen (ska gömma den också, finns ju ändå ingen pump i sjön) bakom nästa växt (åkte i badkaret den också) osv.. Allt utom dom andra fiskarna (som villigt simmade in i håven) förpassades till en annan del av lägenheten.
Hjälpte det?? Nja.. föga.. det gällde att vara både betydligt snabbare och listigare, samt utsrusta sig med tre armar (en håv i varje hand) för att fånga dom små liven!
Eftersom det brukar finnas lyckliga slut på de flesta historier så finns det även ett här :D
Alla 4 kakusa är nu på semester i ett 60 liters kar, där får dom det säkert bra!
För vem skulle tacka nej till 2 veckor semester på annan ort i väntan på en större bostad och nya granar? ;)
Kontentan av det hela:
Mitt blivande Malawi blir UTAN växter.. kanske nån liten, liten då... Men den ska vara bra liten! :p