Inga yngel!?

#1 - 9 juli 2009 11:31
Jag undrar vad det kan bero på att inga av mina småfirrar ynglar av sig?
Har ett tiotal rödblå små stimfiskar, och tre Zebrafiskar varav två är honor.

När jag tidigare körde ett akvarium med Black Mollys o röda Platy, hade jag kullar på gång hela tiden......men nu verkar det som förgjort?

Någon som kan ha någon idé om vad det kan bero på? Fiskarna har trivts prima i det karet nu i flera månader.
#2 - 9 juli 2009 11:45
Det är stor skillnad att få lek mellan ungfödare och stimfiskar, Zebrafiskar kan leka vid rätt betingelser, men de som du kallar röd-blåa brukar vara lite trixigare:).
Kolla in artbeskrivningarna så hittar du mycket matnyttigt:).
#3 - 9 juli 2009 11:58
Jag tror Perfetto behagar skämta med oss idag:D

Tobbe
#4 - 9 juli 2009 12:03
Tobbe R skrev:
Jag tror Perfetto behagar skämta med oss idag:D

Tobbe

- Nej verkligen inte. Vad menar du då?

Jag undrar verkligen hur det kommer sig att de inte ynglar av sig. Trodde de flesta små stimfiskar gjorde det under några månaders tid.

Är inte Guppy t.ex. en liten stimfisk som ynglar av sig ganska rejält?
#5 - 9 juli 2009 12:04
ansjo skrev:
Det är stor skillnad att få lek mellan ungfödare och stimfiskar, Zebrafiskar kan leka vid rätt betingelser, men de som du kallar röd-blåa brukar vara lite trixigare:).

Kolla in artbeskrivningarna så hittar du mycket matnyttigt:).

- Men är inte Guppys en stimfisk som ynglar duktigt t.ex.?
#6 - 9 juli 2009 12:20
Det är mycket stor skillnad på ungfödare och romläggande fiskar. Anledningen till att du inte hittar några yngel kan vara att de andra fiskarna äter upp både rom och yngel. Guppy är ingen stimfisk.
#7 - 9 juli 2009 12:30
Guy Palm skrev:
Det är mycket stor skillnad på ungfödare och romläggande fiskar. Anledningen till att du inte hittar några yngel kan vara att de andra fiskarna äter upp både rom och yngel. Guppy är ingen stimfisk.

- Okey. Får nog dra igång Molly-produktion igen istället då.
#8 - 9 juli 2009 12:41
perfetto skrev:
- Okey. Får nog dra igång Molly-produktion igen istället då.

Mat till dina Channor?

Tobbe
#9 - 9 juli 2009 12:47
Tobbe R skrev:
Mat till dina Channor?

Tobbe

- Nja, så var det egentligen inte tänkt.
Har förutom Channa-tanken ett avlångt och estetiskt vackert 220-liters som jag vill köra lite sötare fiskar i också med sandbotten o lite fina snäckskal : )

Annons