Ingen champagne??

#1 - 7 februari 2005 17:05
Körde i fredags igång CO2-systemet med tub, reaktor och controller. Gjorde ett vattenbyte strax innan jag körde på CO2:n. I med näring och tada - det varde champagne :) !! Glad i hågen njöt jag och kände att nu är det prima liv och växterna mår gott.

Lördag - inget bubbel
Söndag - inget bubbel
Måndag - inget bubbel

Jag tror ni fattar vinken - vart tog mitt bubbel vägen??

När jag söker här på forumet angående frånvarande bubbel verkar det mest dra åt otillräcklig CO2 eller kraftig ytcirkulation, vilket inte stämmer för mig.

Eftersom det bubblade första kvällen efter vattenbytet så bör ju "potentialen" finnas.

Några tips vad det kan bero på?

Info:
300l
4 x 36 Aquarelle + reflektorer
PMDD efter bästa förmåga enligt PMDD-kalkylatorn
pH inställt på 6,5 med controllern (började med 6,8 och har sänkt det gradvis)
KH: knappt 3 enligt vattenverket

Mvh Martin
#2 - 7 februari 2005 17:16
Det blir nog till att laborera lite...

Tänk på att :

Rötterna du har kan lura på dig en sänkning av ph't ett par tiondelar.
** Sänk ett par tiodelar så får du veta, firrarna tål massor av koldioxid **

Den gödning du skickade kan ha tagit slut direkt när dom fick co2.
** Skicka i en fulldospuls så får du veta på ett par minuter **

Att det bubblar lättare direkt efter vattenbyte är för att vattnet redan har massor av syre direkt ifrån kranen. Andra dagen och framåt måste växterna själva jobba upp syrenivån innan det bubblar.

Men visst skall det bubbla med ditt ljus speciellt efter några timmar...
#3 - 7 februari 2005 17:25
Ok, jag kör på hårt och testar en fulldos till.

Mvh Martin
#4 - 7 februari 2005 17:41
Några tips vad det kan bero på?
Ja, jag är ganska säker på vad det beror på. Det stavas CO2.

CO2 = 3 * KH * 10( 7-pH )
CO2 = 3 * 3 * 10( 7-6.8 )
CO2 = 14.264.

Du ligger i underkant på bra nivå. Skruva ner till 6,5 så ska du ha bubbel efter ett par timmar med ditt ljus (4 x 36) / 300 = 0,48 boostade reflektorwatt/liter.

Eftersom det bubblade första kvällen efter vattenbytet så bör ju "potentialen" finnas.
Nej, att det bubblar efter vattenbyte eller att det uppstår snabba pärlband ljuger om bra CO2. Du ska sikta efter "svettningar" på bladen. Här är ett praktexempel:
http://82.183.138.227/defblog/pictures/picture1525.jpg

Minskar bubblet efter ett par dagar när du kör med kontroller (och har haft fint bubbel) ska du nog koncentrera dig på övriga gödningsämnen.

Edit: Om man läser lite noggrannare vore det bättre... :(
Om du redan kör med 6,5 blir du nog lurad av något. Ett par tiondelar till som oveb säger kommer nog göra susen.
#5 - 7 februari 2005 17:50
Har kört i en fulldos och ställde ner controllern till 6,3 enligt ovebs rotresonemang.

Har gått en kvart, men inget ljuvt bubbel än, men CO2:n är på väg neråt (6,4 för närvarande)

Med bubblet efter vattenbytet menar jag "svettningar". Pärlband har jag även nu, eftersom en del trevliga L-malar uppskattar "grönsakerna".

Mvh Martin
#6 - 9 februari 2005 20:00
Det skedde inte så mycket mer under måndagskvällen, men tog fart igår och även ikväll är det trevligt bubbel - tack för tipsen. Frågan är hur lång tid det tar innan de algbeklädda bladen blir ersatta av nya friska blad - det är ingen vacker syn för närvarande....

En annan fråga är pH-värdet. Ovebs resonemang kring pH-sänkning pga av roten. Jag har nu controllern inställd på 6,2 - känns väldigt lågt men fiskarna verkar må bra. Enligt rotresonemanget har jag ändå inte mer CO2 än vad jag utan rot hade haft vid 6,4-6,5 nånstans? Det är alltså inte så att vatten vid ett visst pH-värde under alla omständigheter kan lösa en viss mängd CO2, utan rotens pH-sänkning förskjuter denna lösningsförmåga? Känner att kemikunskaperna är lite tunna......

Mvh Martin

Annons