Ingen cirkulation i 2180!!

#1 - 24 november 2011 08:30
Kom sent till jobbet idag.....
När jag skulle mata fiskarna imorse såg jag att det inte cirkulerade nått vatten i mitt Eheim 2180 :(
Den lät precis som vanligt. Tryckte på pumpen och då kom det ut vatten, så det verkade inte vara något stopp i slangarna.
Tog isär filtret filtret och kollade impellern m.m. Såg inget fel. Efter att ha tömt ur vattnet ur filtret så provade jag igen å då snurrade det på som vanlig!

Vad kan ha orsakat detta? Har inte haft nått strömavbrott.....
#2 - 24 november 2011 09:36
Det är ganska trångt både vid impellern och nere i hålet där magneten sitter. Lite smuts eller ett sandkorn på fel ställe så fastnar det hela, magneten är inte stark nog för att dra lös det hela om det bromsas av nåt. Börjar man plocka med pryttlarna kan man lösa blockeringen utan att man kanske ser vad problemet var. Det du skulle kunna göra är att ta isär alltihop och torka rent, locket, magneten, impellern, axeln, hålet impellern löper i och hålet som magneten går ner i. Ibland kan det bli beläggningar nånstans och det behövs som sagt var inte mycket för att det skall bli stopp. Var rädd om axeln bara, den är skör och kan lätt brytas om du inte är försiktig.

Det kan finnas andra möjliga orsaker till att pumpen stannat men om det inte är någon blockering i insugskorgen eller i slangarna så är det här det troligaste, att det är smuts nånstans i impellertrakten.
#3 - 24 november 2011 10:30
Ok, då lär man inte behöva orolig att den ska stanna när man inte är hemma då :)
Den är ju nästan ny och det såg rent å fint ut annars. Har rätt finkornig sand. Så nått kan ju ha sugits in å fastnat.
Ska skicka in filtret för felsökning ändå snart då det låter fördjä*ligt illa.... Så är det nått annat fel som orsakat detta stopp lär de väl hitta det då.

Tackar för hjälpen!!
#4 - 14 december 2011 10:22
Nu har det hänt igen :(
Fiskarna stog vid ytan å kippade imorse, nästan ingen cirkulation alls på vattnet fast pumpen gick som den skulle!
Har nu hittat orsaken i alla fall.
Det var den 90graders gummistosen (Eheim kallar den pressure valve) som sitter mellan pumpen och slangen ut till akvariet.
Fick ju en ny sådan som skulle dämpa ljudet. (Sa eheim Tyskland) Den nya var tydligen något för liten så den pressats ut från pumphuset. Då gick vattnet bara runt runt i filtret! Satt tillbaks den gamla igen å nu har jag orkan i karet igen :)

Annons