Mätte nitriten med ett nyinköpt dropptest idag, ingen nitrit alls ännu. Nitrat finns i vattnet men ligger på normal nivå också.
Kommer jag inte få någon spik tro? Eller är detta lugnet före stormen tro?
När jag läser om nitriten så är det som jag har förstått det vanligt att det blir en spik under första månaden för att det inte finns bra bakterier som tar hand om nitriten. Då undrar jag ju följande, är det nitratens värde som avgör om det finns bra bakterier tro? Eller är det bara ett värde för växternas välbefinnande?
Jag spånar för fullt här för att själv komma underfund med detta. Skuttar vidare och läser påom Nitrat och Nitrit. Gh värdet såg lite skumt ut men KH värdet ligger mellan 5 och 10 ungefär. PH ligger på 7.2. Något rätt verkar jag ju göra iallafall:D
Alla fiskar lever och ingen verkar ansträngd eller så. Alla äter med god aptit och ser allmänt välmende ut.
Scalaren har frisknat till nu(i 180L burken)och fenorna börja växa ut igen. Jag är fascinerad över hur SNABBT fenorna kommer tillbaka igen!:eek:
Var ju in och hämtade ljusrampen i fredags och då visade Peder mig en kolsyre(heter det det tro?)mackapär. Istället för att sätta i CO2 mojänger med tuber och grejs så sätter man i en liten dosa som man styr med en annan dosa på väggen. När man sätter på den s börjar det komma bubblor efter ett tag ur mackapären i akvariet och detta ska då motsvara en CO2 apparatur tydligen. Denna mackapär verkar ju mycket enklare att använda för en nybörjare än dessa mer avacerade mojänger. Klart värt att testa iallafall:D
Växterna ser ju lite molokna ut i akvariet nu tyvärr men det är ju inte konstigt eftersom jag har mycket växter i förhållande till antalet fiskar just nu. Lite alger har det börja komma, men det har jag också förstått är vanligt när man startar upp ett akvarium. Men jag är ju rädd för att mina växter inte får det de behöver och då blir det väl alginvasion istället. Svårt detta måste jag säga..:confused:
Jaja, idag blir det 10% vattenbyte och minimal rengöring av lilla filtret i akvariet, det börja bli igen satt så jag måste pilla bort gucket. Tänkte ta en hink med akvarievatten och stryka lite lätt över det bara så att gucket förvinner vill ju inte massakera alla bra bakterier som finns i det just nu. Ska ju sätta igång det nya ytterfiltret till veckan. Där kommer jag att ta det filtermediet som jag har i nu och lägga i det nya filtret och hoppas på att det funkar. Annars lär det väl bli megaobalans i vattnet[xx(]
Hundgården är snart uppe också, Gubbset och en kompis har slitit hela dagen igår med att flytta runt på allt singel(14 ton)och bygga sargen, idag ska de skruva upp gallersektionerna. Sedan är det bara själva hundrummet kvar att isolera och göra fint så är allt klart.:D
Nu ska jag röja akvarium och huset.
Ha en skön Söndag alla!