ingen "spalt" mellan glasen vid omsiliconing

#1 - 3 februari 2009 19:56
Jag har rensat bort fogen på ett gammalt aluramakvarium och ser då att det är ingen spallt mellan glasen. Glasen ligger kloss i kloss och är sedan ihopfogade. Jag tror att det är så från fabrik. Kan det stämma? Detta har nu resulterat i att jag skurit bort all gammal silicon, rengjort och dragit på ny silicon. Detta är gjort i alla hörn där det var sämst medan jag inte rört botten.
Frågor:
Är akvariet omgjort då det inte är ngn distans mellan glasen eller brukar det kunna vara så i ramakvarium?
Ser ni ngn risk med att det blir en skarv mellan härdad silicon i botten och ny silicon i hörnen?
Jag slutdrog med en 5-krona och undrar nu om inte fogen blev lite mindre än vad den var innan. Kan jag öka på med mer silicon på det härdade för att får större vihäftning eller spelar det ingen roll?

Tacksam för svar.
//
Anders
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 februari 2009 20:33
Glas som ligger mot glas låter ytterst riskabelt - det måste vara en felkonstruktion.
#3 - 4 februari 2009 07:56
Kanske en felkonstruktion, men inte helt ovanligt att det är så.
Bättre med spalt förstås, men eftersom det är såpass vanligt och att det händer såpass få haverier är det nog lugnt om bara underlaget är schysst.
#4 - 4 februari 2009 11:22
Ok.
Jag har varit extremt nogrann vid rengöring osv. Tror ni jag kan vara lugn om jag fyller upp det i tvättstugan och låter det stå i typ en vecka? Om det inte är ngt läkage då?
//
Anders
#5 - 5 februari 2009 00:52
Det är inte den omedelbara läckagerisken som är problemet utan risken för materialvandring med tryckspänning som följd.

Fyll upp akvariet med varmvatten i tvättstugan och vänta 10 minuter innan du öppnar ett fönster eller en dörr ut mot vinterkylan och jag lovar dig årets hetaste samplingsmöjlighet, se bara till att använda en vattensäker mikrofon...
#6 - 5 februari 2009 20:12
Hmmm... Det känns sådär att ställa det i gillestugan efter de svaren.
Börjar fundera om det inte skulle passa i relaxen i stället... Där är jag ju säker vid läkage.
Tack för era synpunkter.
#7 - 5 februari 2009 22:37
är du helt säker på att det inte va något silicon alls emellan? det brukar vara pressat så att det är en minimal fogspalt... så har jag limmat akvarium upp till 900liter och det har aldrig varit några problem...
#8 - 5 februari 2009 23:27
bong skrev:
är du helt säker på att det inte va något silicon alls emellan? det brukar vara pressat så att det är en minimal fogspalt... så har jag limmat akvarium upp till 900liter och det har aldrig varit några problem...

Men Bong, det va ju inga problem med det 900L karet pga att du aldrig hade vatten i det...;)
#9 - 6 februari 2009 04:36
Men Bong, det va ju inga problem med det 900L karet pga att du aldrig hade vatten i det...;)

Haha ja det har du faktiskt rätt i malawigossen... "jag" hade aldrig vatten i det ;)

Annons