Inget akvarieköp, ge tillbaka gibbisar.

#1 - 25 mars 2009 13:03
Så nu har det blivit så att det inte blir något köp av en ny stor tank, platsbrist :(!

Så problemet är att jag har två st gibbisar och det va tänk att införskaffa 800liters men har inte plats och i det akvariet(86L) kan de inte bo längre om ett tag, de är just nu 5cm och det va tänkt att flytta dem i nästa månad till det stora tilltänkta karet. Hur ska jag göra? jag vill ge dem ett bra hem men kan inte, kommer djuraffären ta tillbaka dem? Jag vill inte ha ihjäl dem! Min katt föreslog att ta dem men honom litar jag inte på!
#2 - 25 mars 2009 13:17
min akvariebutik har tagit tillbaka dvs köpt tillbaka fisk, inte med rena pengar utan byte till annan fisk,mat etc man får tillgodokvitto så jag tycker du ska fråga iallafall
#3 - 25 mars 2009 13:27
Inte riktat speciellt till dig, men det blir alltid så där - man tänker köpa ett större kar senare, men nåt kommer emellan.

Akvarieaffären kanske tar tillbaka fisken, det beror på. En del affärer är livrädda för sjukdomar och tar inte fisk från privatpersoner, andra tar emot stuff men du får inte många kronor för dem.

Om affären inte tar emot dem kan du ju prova att skänka bort dem i Köpes & Säljes. Det är ingen stor efterfrågan på halvstora gibbisar, men det kan ju gå.

Sista alternativet är avlivning. Det är en del av att vara akvarist att man måste ta ansvar för djuren även vad gäller att avsluta deras liv. Kapa huvudet med vass kniv eller söva dem med klöverolja är nog de bästa alternativen. Alkohol, frysning och kokning är dåliga alternativ.

Om gibbisarna varit större kunde du provat att rensa och tillaga dem - man grillar dem hela, de är populära matfiskar i sina hemländer och lär skall vara goda att äta.
#4 - 25 mars 2009 13:39
Azur skrev:
Inte riktat speciellt till dig, men det blir alltid så där - man tänker köpa ett större kar senare, men nåt kommer emellan.

Akvarieaffären kanske tar tillbaka fisken, det beror på. En del affärer är livrädda för sjukdomar och tar inte fisk från privatpersoner, andra tar emot stuff men du får inte många kronor för dem.

Om affären inte tar emot dem kan du ju prova att skänka bort dem i Köpes & Säljes. Det är ingen stor efterfrågan på halvstora gibbisar, men det kan ju gå.

Sista alternativet är avlivning. Det är en del av att vara akvarist att man måste ta ansvar för djuren även vad gäller att avsluta deras liv. Kapa huvudet med vass kniv eller söva dem med klöverolja är nog de bästa alternativen. Alkohol, frysning och kokning är dåliga alternativ.

Om gibbisarna varit större kunde du provat att rensa och tillaga dem - man grillar dem hela, de är populära matfiskar i sina hemländer och lär skall vara goda att äta.

lite OT.

men tror inte akvariefisk smakar så bra.

läste om en kille som håvade upp en fullvuxen discus.
enligt principen, platt fisk som platt fisk.
stekte upp den som en 2vanlig" fisk.
smakade f-n. tydligen så ger inte normalt akvariefoder så bra smak
på fisken.

.
#5 - 25 mars 2009 15:11
Kensa skrev:
lite OT.

men tror inte akvariefisk smakar så bra.

läste om en kille som håvade upp en fullvuxen discus.

enligt principen, platt fisk som platt fisk.

stekte upp den som en 2vanlig" fisk.

smakade f-n. tydligen så ger inte normalt akvariefoder så bra smak

på fisken.

.

Får man verkligen äta upp sina "husdjur"?

Fråga i affären om du får sälja tillbaka dem, eller sätt ut en annons med en liten summa bara för att det inte ska vara gratis.
#6 - 25 mars 2009 15:30
Jo jag hoppas butiken tar tillbaka dem, ska dit i helgen. Fan va sur jag att min plan gick åt helvete.
#7 - 25 mars 2009 17:57
glömde skriva i mitt tidigare inlägg::: att jag sålde en 30 cm till zoobutiken för 150 kr,kanske inte så mycket för en så stor men jag fick den ju i ett akvarium som var till skänks, malen fick jag veta om då jag hämtade karet,kunde ju inte bara lämna stackarn utan kar så han fick följa med så svängde jag runt butiken som gärna tog den,men de har den kvar nu 8 mån senare,de blir inte av med den för 499 kr men jag fick ju betalt för karet kan man säga, så fråga du i affären
#8 - 29 mars 2009 11:49
Tråkiga nyheter, affären tar inte tillbaka dem. Fick inte ens byta in dem. Vad ska jag göra nu? Har pratat med folk i min umgänges krets och de har inte något bra hem till dem. Jag tycker situationen är lite jobbig eftersom det verkar gå åt att avliva dem.

Affären säger förövrigt att de inte kommer bli stora eftersom att akvariet inte ger dem möjligheten att växa så mycket.
#9 - 29 mars 2009 11:56
Gunrunner skrev:

Affären säger förövrigt att de inte kommer bli stora eftersom att akvariet in ger dem möjligheten att växa så mycket.

Gibbiceps som inte växer så mycket? :d:d:d:d
#10 - 29 mars 2009 11:59
En fråga till, kan jag vända mig till andra akvariebutiker angående gibbisarna?
#11 - 29 mars 2009 13:17
Vi lever som tur är i ett fritt land. Finns ingen anledning till varför du inte skulle kunna vända dig till någon affär.
#12 - 29 mars 2009 15:16
som sagt innan,den gibbisen jag fick med ett akvarium köpte butik in för 150kr,de hade inte haft med den att göra så fråga runt du
#13 - 29 mars 2009 15:21
Hej Gunrunner!
Det brukar vara väldigt olika gällande vad affärerna tar emot och inte. äJag brukar handla på 3 olika. På ena tar de inte emot fiskar, på andra gör de det men man får inget för dem och på den trejda affären brukar man kunna lämna in och få rabatt på annan fisk i "utbyte". Ta och ring runt till lite olika affärer i området och fråga:)

Lycka till!
//sofia
#14 - 29 mars 2009 19:10
sålde i höstas 160 guppy-yngel till butiken åxo(förutom gibbisen) 5 kr styck för de halvstora å 1 kr för pyttesmå,fick det som tillgodokvitto samt äppelsnäckor 8 kr styck som jag tog ett 54 lit kar i byte men tror jag har haft tur med min butik,har även blivit nekad av annan,så tror inte det är så vanligt

Annons