åheim skrev:Tina, antar att du har en väldigt låg belastning i ditt kar! När filter och belastning synkar och nedbrytningen hinner med så att man egentligen aldrig behöver rengöra filtret, det är just detta man helst av allt vill uppnå i ett akvarie:)
Visserligen har du många fiskar men väldigt små så jag tycker nog att det är en ganska låg belastning, men om det ändå vore en stor belastning så tror jag inte din aquael fan 2 skulle kunna upprätthålla reningen och välmåendet hos dina fiskar:)TinaM skrev:[FONT=Arial]Jag har följande fiskar i karet, är det låg belastning?:[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Otocinclus 1 [/FONT]
[FONT=Times New Roman]Danio margaritatus 16[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Boraras urophtalmoides 10[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Corydoras pygmaeus 10[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Microrasbora brigittae 10[/FONT]
[FONT=Times New Roman]+ körsbärsräkor i okänt antal[/FONT]
[FONT=Arial]Totalt går det ju 47 fiskar i karet, även om de är små.[/FONT]
[FONT=Arial]För tillfället går även två små ap cacaduor i karet för att beta av räköverskottet.[/FONT]
Jag menar att med kåpa snabbar man på nedbrytningen av fasta föroreningar samt att filtret också samlar på sig mer grov smuts, vilket leder till en sämre biologisk rening! Utan kåpa så samlas inte så mycket fasta föroreningar på filtermattan utan samlas på botten av akvariet och bryts ner av bottensubstratet till lösta föroreningar som sedan samlas upp av filtret och där biologiskt renas, vilket egentligen är effektivare, ur en biologisk aspekt:) summan av kardemumman = ju mindra skit filtret samlar på sig, ju bättre kan det arbeta biologiskt!uncleban skrev:Nu blir jag lite konfunderad...vad menar du åheim? Att gojset i ett filter med kåpa egentligen är smuts som ska brytas ner eller? Så med andra ord ser man inte bakteriekulturen så lätt, det man ser är smuts som ska brytas ner?
Gojset är smuts som är delvis nerbrutet och i ett litet innerfilter så blir ofta hela filtarmattan igensatt med detta gojs så att flödet avtar, har man däremot en stor filtermassa så hinner bakterier med att "äta upp" detta gojs och filtermattan hålls därmed relativt ren!uncleban skrev:Nu blir jag lite konfunderad...vad menar du åheim? Att gojset i ett filter med kåpa egentligen är smuts som ska brytas ner eller? Så med andra ord ser man inte bakteriekulturen så lätt, det man ser är smuts som ska brytas ner?