jag förstår att du tycker det... Men bara naturen kan köra lowtech eftersom den erbjuder både vattenrörelse och gigantisk filtrering av vattnet!
Förstår din poäng faktiskt, men måste tyvärr säga att det funkar rätt bra i akvarium med naturlig balans, naturligtvis måste man genomföra vattenbyten i karet samt rengöra detsamma, men inte tillnärmelsevis lika ofta som i vanliga sällskapsakvarier.
Inte ens i naturen finns det något vatten som är stilla i samma vattensamling, det regnar och spär på, rinner till vatten från översvämningar och via vattendrag, vatten i sjöar och vattendrag läcker ut i bottensedement och ner till grundvatten och så vidare. Men, naturen är inte alltid optimal för fiskarna, uttorkning sjukdommar matbrist och så vidare förpestar tillvaron.
I ett akvarium kan du undvika det flesta tillkortakommanden från naturen, håller man koll på alla vattenvärden och ser till att dessa håller sig i rimlig nivå så behöver du varken byta vatten eller städa i ett akvarium, det är inte lätt att uppnå den balansen till fullo och måste ibland korrigera med rengöring eller vattenbyten, tillsätta fler växter ta bort överflödig fisk, eventuellt göda växterna och så vidare.
Men att säga att bara naturen kan köra lowtech är fel, naturen är överlägset bäst men artifisiella miljöer bgehöver inte vara fel om man är kunnig.
Har själv gjort halvhärtade försök med riktigt lowtech, men jag har inte riktigt fingerkänslan för denna konst så jag får nöja mig tilols vidare med mer konventionell teknik ;-)