Inköp och förflyttning av akvarium och fisk

#1 - 19 november 2007 11:24
Ja nu har jag tagit ett stort steg!
Jag har köpt ett kar på 300 l. 130cm långt och 50*55
Resan blir ca 2 timmar...

Frågorna är många.

Jag antar att akvariet går in i bagaget på bilen.. men vad ska jag tänka på?
Det är ju kallt häruppe i norr nu.. Kan minusgraderna skada akvariet även om det är tomt och torrt?

Sen var det lecablock med... ca 13 om jag inte missminner mig.
Behöver jag verkligen så många block?

Och så fiskarna... de är väl egentligen inget problem. Men en är en mal på 2 dm.. hur fraktar jag den?

hur bär man ett sånt här akvarium.. bär man bäst i långsidorna? Jag tycker mig ha läst mig till det.

Har ni några tips för uppstarten?

Kan jag tippa i de två fiskarna och malen i mitt nuvarande akvarium när jag kommer hem tills att jag har startat det nya?

Tacksam för svar! //emma
#2 - 19 november 2007 12:36
eMh skrev:
Ja nu har jag tagit ett stort steg!

Jag har köpt ett kar på 300 l. 130cm långt och 50*55

Resan blir ca 2 timmar...

Frågorna är många.

Jag antar att akvariet går in i bagaget på bilen.. men vad ska jag tänka på?

Det är ju kallt häruppe i norr nu.. Kan minusgraderna skada akvariet även om det är tomt och torrt?

Ska inte vara några problem med kylan, se bara till att det står stadigt och att inget kan slå glaset i eventuella gupp.

Sen var det lecablock med... ca 13 om jag inte missminner mig.

Behöver jag verkligen så många block?

Bättre för många än för få. Du märker när du funderar på var du ska ställa upp det. Kan du avlasta större delen av botten med fler rader block så är det ju bara bra!

Och så fiskarna... de är väl egentligen inget problem. Men en är en mal på 2 dm.. hur fraktar jag den?

Dubbla "akvariepåsar" och en kylväska/frigolitlåda så ska det inte vara några problem. Försök att fylla upp med så mycket luft som möjligt i påsen.

hur bär man ett sånt här akvarium.. bär man bäst i långsidorna? Jag tycker mig ha läst mig till det.

Om två personer bär i varsin kortända så är det inga problem, alternativet i varsin långända. Se bara till att ni har stadiga grepp innan ni lyfter.

Och så välkommen i akvarievärlden! :)

Tips om uppstart är det så många andra som har och kan det där bättre så det överlåter jag till dom att svara på. :D
#3 - 19 november 2007 13:21
Kul med nytt, större akvarium!! :)

Vid vår flytt köpte vi en "viltlåda", en plastlåda med lock som är ganska stor. Även om det är kallt ute nu, så kan man köra på ganska mycket värme i bilen och jag tror det skulle kunna funka! Tänker då främst på den stora malen som behöver lite mer yta än en vanlig påse..

När du kommer hem så kan du koppa in de nya fiskarna i ditt gamla kar. Om du använder viltback så tänk på temperaturen i vattnet där (lite svårt att få plats med den i det gamla karet kanske.. *S*) och hjälp upp med doppvärmare. Sen tar du och "byter ut" vattnet i viltbacken med vatten från din kar för att slutligen flytta över dem till ditt gamla kar.

När du sedan ska starta upp det nya karet så krama ur ditt gamla filter i det nya vattnet. Krama det nya filtret i det gamla karet och låt gå ett par dagar, tillsatt beredningsmedel. Det finns ju även bra bakterier att tillsätta, vilket kan vara all idé i ditt fall. Sedan hade jag tagit fiskarna i en skvätt att det gamla vattnet, öst över allt det gamla vattnet i det nya karet och till sist fiskarna med den delen vatten som de har gått i under tiden.

Lycka till med ditt nya kar! :)
#4 - 19 november 2007 13:34
Tack så jättemycket! Nu är jag inte längre lika orolig.. Men dubbelt så pirrig vill jag lova... wiii!!!

Annons