Inköpningslista

#2 - 1 juni 2008 00:52
Köp inte turbofiltret, de e världelöst :P absolut inte 1100L/h, kanske 11L/h :P
#3 - 1 juni 2008 05:14
GRIZZLY skrev:
Köp inte turbofiltret, de e världelöst :P absolut inte 1100L/h, kanske 11L/h :P

Jaså, vad menar du? har du filtret?
#4 - 1 juni 2008 17:53
*Bump* Vill gärna ha svar på frågan som står i översta inlägget:

Vad tycker ni om Nitrivec medlet och NO2 testet?
Vill veta om det finns bättre Nitrivec Medel och/eller bättre NO2 test.

Mvh Emil
#5 - 1 juni 2008 18:07
Vad ska du med nitrivec till?
#6 - 1 juni 2008 18:18
Hjälper inte det till att hålla Nitriten borta vid nystart?
#7 - 1 juni 2008 18:39
Jo, Nitrivec hjälper vid nystart. Och Aquaels Turbofilter är rätt dåliga, tyvärr. De har mycket bra andra saker, men just de där filtren är tredelade och ramlar ständigt sönder. Irriterande till max. :mad:
#8 - 1 juni 2008 18:44
Jens, finns det nån annan syrepump/innerfilter som du kan rekommendera? Det ska ligga i den prisklassen iaf.

EDIT. Denna då?:
http://www.pwss.se/product.php?productid=3227&cat=618&page=1
eller?
http://www.pwss.se/product.php?productid=3224&cat=618&page=1
#9 - 1 juni 2008 18:47
Eheim är alltid bra, men lite dyrare. Fluval brukar göra bra saker, sedan har du ju även AquaEls andra pumpar, som jag tycker är ganska ok (du visar själv två av dessa). Framförallt gillar jag AquaEls magnetfästen (kan köpas som tillbehör).
Det finns många andra märken, men de vet jag inget om. :)
#10 - 1 juni 2008 18:54
beerzon skrev:
*Bump* Vill gärna ha svar på frågan som står i översta inlägget:

Vad tycker ni om Nitrivec medlet och NO2 testet?

Vill veta om det finns bättre Nitrivec Medel och/eller bättre NO2 test.

Mvh Emil

Seras produkter är bra. Föredrar faktiskt Sera och vi har både No2-test och en flaska Nitrivec som ligger i kylen. Har funkat kanon för oss iaf :).
#11 - 1 juni 2008 19:12
Jag är lite neggo nu men, hur vet man att ens nitrivec funkar bra? Har du redan ett fungerande akvarium tycker jag att du ska klämma ur filtret i det nya karet. Nitrivec i sötvatten är överskattat.
#12 - 1 juni 2008 19:21
Tack Nina. :)

Jag inhandlade 20 Kg Engelsk sjösten igår, ska inhandla 40 Kg till av PWSS om jag får tag i han nån gång.

Tror inte ens det kommer räcka med 60 Kg i mitt 300L, funderar på att köpa 20 Kg Idaho om det inte räcker. Tror det blir läckert att blanda den med den engelska sjöstenen. :)
#13 - 1 juni 2008 19:26
beerzon skrev:
Tack Nina. :)

Jag inhandlade 20 Kg Engelsk sjösten igår, ska inhandla 40 Kg till av PWSS om jag får tag i han nån gång.

Tror inte ens det kommer räcka med 60 Kg i mitt 300L, funderar på att köpa 20 Kg Idaho om det inte räcker. Tror det blir läckert att blanda den med den engelska sjöstenen. :)

Tänk bara på att inte alla fiskar trivs med engelsk sjösten.
#14 - 1 juni 2008 19:42
Jaså? Jag har det i akvariet nu med guppysarna och ancistrusarna.

Kommer att köpa svärdbärare och platys sen iaf. Tror du det blir nått problem?
#15 - 1 juni 2008 19:46
beerzon skrev:
Jaså? Jag har det i akvariet nu med guppysarna och ancistrusarna.

Kommer att köpa svärdbärare och platys sen iaf. Tror du det blir nått problem?

Nej, det blir inga problem.

Mest om du skulle skaffa pansarmalar, ålar eller andra fiskar som gillar att sila sand eller gräva.
#16 - 1 juni 2008 19:47
beerzon skrev:
T

funderar på att köpa 20 Kg Idaho om det inte räcker.

Potatis? I akvariet?
#17 - 1 juni 2008 20:09
#18 - 1 juni 2008 20:10
beerzon skrev:

Mmmm... Ser ut som lördagsgodis :p
#19 - 1 juni 2008 21:11
beerzon skrev:
Jaså, vad menar du? har du filtret?

Jepp har ett sånt i mitt 240L men ytan rör sig knappt. Vart tvungen att ta bort filterkudden i botten, vart stopp med det. palla inte med ett dugg. ångrar som fasen att ja köpte det men men. Köp typ eheim ist
#20 - 2 juni 2008 07:54
Grizzly, man kan alltid byta ut filter "kudden" i botten, sätt ditt vad fasiken man vill. :D

Jag vill inte att ytan ska röra sig med det filtret, utan att den ska spruta ut mycket bubblor i vattnet så det blir mer syrerikt. :)
#21 - 3 juni 2008 17:29
beerzon skrev:
Grizzly, man kan alltid byta ut filter "kudden" i botten, sätt ditt vad fasiken man vill. :D

Jag vill inte att ytan ska röra sig med det filtret, utan att den ska spruta ut mycket bubblor i vattnet så det blir mer syrerikt. :)

Jo jag kör med riktigt filtermaterial där nu, inte jättebra men dugligt för fiskarna lever (konstigt nog) :D
jamen syre får du om vattenytan rör sig, men men de blir nog bra
#22 - 3 juni 2008 18:06
Jag vill att det ska spruta bubblor. Spelar ingen roll om dem får syre genom att vatten ytan rör sig. Jag vill att det ska spruta! :D
#23 - 7 juni 2008 11:03
Då var Fluval 4 Plus inköpt. Det billigaste priset som jag hittade på nätet var 350 kr, och då trodde jag givetvis att den skulle kosta lite mer i affären, men nej då!!! den kostade bara 315 kr på herkules zoo. :)

Backaplan zoo som ligger nån km där ifrån säljer dem för 495 kr, skit dyrt ju. Men tur som jag hade fick jag tag på den billigt. :D

Bad dem på herkules zoo att beställa en aquael turbofilter 1000 L/h till mig. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 7 juni 2008 11:07
beerzon skrev:

Bubblorna gör inte vattnet syrerikt. Ett syrerikt vatten får man genom att sätta ytvattnet i rörelse.
Så du kommer att få ett syrefattigt vatten om du satsar på mycket bubblor och lite ytvattenrörelse.
#25 - 7 juni 2008 11:38
det blir mer syre i vattnet av att yta rör sig än av bubblorna
Bilagor:
#26 - 7 juni 2008 13:29
Min fluval 4 ska ligga halvt över och halvt under vatten ytan så de blir nog ganska bra fart på ytan tror jag. :)

Men tack för att du sa det Kjell, du förklara mycket bättre än de andra. Förstog dina ord mycket bättre. hehe ;)
#27 - 10 juni 2008 19:43
Jag kan även meddela att jag bad dem på herkules zoo att beställa in ett Aquael Turbo filter 1100 L/h till mig, i måndags ringde han och sa att han kunde beställa in det och att det kostade 180 kr :D (billigast på internet: 250 kr) hehe.

Riktigt bra priser på herkules. :)
#28 - 10 juni 2008 20:01
Jag är lite neggo nu men, hur vet man att ens nitrivec funkar bra? Har du redan ett fungerande akvarium tycker jag att du ska klämma ur filtret i det nya karet. Nitrivec i sötvatten är överskattat.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Håller med du :D[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Varför handla halvdanna kopior när man har original hemma :)[/COLOR][/FONT]
#29 - 11 juni 2008 23:31
beerzon skrev:
Jag kan även meddela att jag bad dem på herkules zoo att beställa in ett Aquael Turbo filter 1100 L/h till mig, i måndags ringde han och sa att han kunde beställa in det och att det kostade 180 kr :D (billigast på internet: 250 kr) hehe.

Riktigt bra priser på herkules. :)

Var ligger Herkules zoo ?? Har läst flera som reffererar till denna zoo butik. Måste vara kunniga personer driver stället med känsla för prissättnig om jag fatta er alla rätt??
:)
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 12 juni 2008 06:16
Denna tråd är inlagd under kategorin "Akvarievatten" - håll er till frågor om detta i denna kategori och ställ övriga frågor i resp. kategori.
#31 - 19 juni 2008 11:34
Då är andra pumpen också inköpt. Har inte kollat igenom den än dock.

NO2 testet också köpt och testat. Därav har jag en fråga.

Jag köpte alltså SERAs NO2 test och gjorde enligt instruktionerna.

Tog 5ml vattnet från akvariet, tog 5 dropar från varje flaska, skakade, väntade 5 minuter och kollade resultatet. På resultat listan finns det 5 olika grader, 0,0 - 0,5 - 1,0 - 2,0 - 5,0.

Jag fick det lägsta alltså 0,0. Vilket borde vara bra?
Sen så har jag sett folk skriva att de vill ha ett nitrit värde under 0,025 mg/l. Varför just den gränsen? (kanske har misstagit mig :))
#32 - 20 juni 2008 08:55
*bump*
Bilagor:
#33 - 20 juni 2008 09:47
Ditt Sera NO2-test produktblad borde visa följande..
[COLOR=Cyan] <0,3 mg/l Bra[/COLOR]

Eller sitter du på en ny produkt från sera?
#34 - 20 juni 2008 09:50
[COLOR=Black] <0,3 mg/l Bra[/COLOR]

#35 - 20 juni 2008 11:44
Gaffel skrev:

[COLOR=red]16,5 mg/l Mycket giftig, gör omgående ett delvattenbyte enl beskrivningen ovan.[/COLOR]

[COLOR=red]3,3 mg/l Farligt, gör ett delvattenbyte enl beskrivningen ovan.[/COLOR]

[COLOR=darkorange]1,6 mg/l Skadligt, gör ett delvattenbyte enl beskrivningen ovan.[/COLOR] ___________________________________________________________________

[COLOR=black]0,9 mg/l Fortfarande ingen fara.[/COLOR]

[COLOR=black]<0,3 mg/l Bra[/COLOR]

Nopp står som jag sa.. 0,0 - 0,5 - 1,0 - 2,0 - 5,0 mg/l...
#36 - 20 juni 2008 12:39
Skumt, är det en "ny produkt" för både mitt separata NO2 test från Sera och det som ingår i Aqua-Boxen visar dom data jag beskrev ovan.
#37 - 26 juni 2008 22:54
bump?
#38 - 27 juni 2008 08:11
Kollade även upp vårt sera NO2-test och det visade samma som beerzons.

Vårt test är ca. halvåret gammalt och har utgångsdatum 02-2012. Så du Gaffel har nog en äldre version.

Citerar

Bedömning, åtgärder
5,0 mg/l Giftigt, tillsätt omedelbart sera toxivec resp. sera pond toxivec flera gånger och gör ett delvattenbyte.

2,0 mg/l Farligt, tillsätt omedelbart sera toxivec resp. sera pond toxivec flera gånger och gör ett delvattenbyte.

1,0 mg/l Skadligt, tillsätt sera toxivec resp. sera pond toxivec och gör ett delvattenbyte.

0,5 mg/l Inte farligt ännu, tillsätt eventuellt sera toxivec och sera nitrivec resp. sera pond toxivec och sera KOI BIOCLEAR

0,0 mg/l Optimal.

slutciterat

Det verkar som om det är en hel del mer produktreklam nu iaf ;)

Annons