Inkoppning?

#1 - 8 november 2011 11:54
Hej!


Har nu lyckats ta död på x antal fiskar, och kan inte komma på annan förklaring än att jag måste göra fel vid inkoppningen.

Fiskarna är välmående i butiken, de blir skyddade mot kyla under transporten,vilken sker omgående efter inköp. Vid hemkomsten öppnar jag påsen och lägger den att flyta i akvariet på en gång. Därefter öser jag i vatten ca var 10:e minut under ca en halvtimme innan jag tömmer ur påsen över en håv i en hink och släpper i fisken i akvariet.

Det går bra ett par tillar till ett dygn, sedan dör de nyinköpta som flugor medan de gamla verkar må hur bra som helst. Jag har varit med vattenprover till affären och även jämfört med deras vatten, men allt är okej.

Hur ska jag göra för att minska stress/chockrisken ytterligare?
#2 - 8 november 2011 12:19
vad köper du för fisk?

tvivlar på att det är inkoppningen.

har du inga egna tester för att kolla nitrit o ph etc?
#3 - 8 november 2011 12:24
Konstigt, låter som att det är extremt känslig fisk eller något annat fel. Jag har transporterat fisk i ett par timmar för att sedan knappt koppa dem utan att de dött. inte att rekommendera men så kan det gå ibland.
#4 - 8 november 2011 12:26
hannesc skrev:
vad köper du för fisk?



tvivlar på att det är inkoppningen.



har du inga egna tester för att kolla nitrit o ph etc?
Jo, jag har egna tester, och de visar heller ingenting, det var därför jag tog med vattenprov till affären. Jag köper segelfensmolly, kardinaltetra, guppy. Har även köpt en kampfiskhane som överlevde en vecka, samt ancistrus och platy som klarat sig utmärkt.
#5 - 8 november 2011 12:57
hur många firrar brukar det vara i varje påse ?
#6 - 8 november 2011 14:45
Vad har du för fiskar förut i akvariet? Köper du i samma affär?
#7 - 8 november 2011 14:59
Hej!





Har nu lyckats ta död på x antal fiskar, och kan inte komma på annan förklaring än att jag måste göra fel vid inkoppningen.



Fiskarna är välmående i butiken, de blir skyddade mot kyla under transporten,vilken sker omgående efter inköp. Vid hemkomsten öppnar jag påsen och lägger den att flyta i akvariet på en gång. Därefter öser jag i vatten ca var 10:e minut under ca en halvtimme innan jag tömmer ur påsen över en håv i en hink och släpper i fisken i akvariet.



Det går bra ett par tillar till ett dygn, sedan dör de nyinköpta som flugor medan de gamla verkar må hur bra som helst. Jag har varit med vattenprover till affären och även jämfört med deras vatten, men allt är okej.



Hur ska jag göra för att minska stress/chockrisken ytterligare?


Hur lyckas du ha en öppen påse flytande i akvariet? Den brukar sjunka ihop genast och lägga sig som ett skinn runt fisken?

Tobbe
#8 - 8 november 2011 16:17
Det låter som du gör ganska rätt med inkoppningen och fisken klarar normalt en hel massa timmar i påsar om de är rätt packade och inte utsätts för extrema temperaturskillnader.

Ofta är det enklare att tippa ur påsarna med fisk i en lämplig och ren burk, sedan fylla på med vatten från akvariet och därefter i en håv och till akvariet.

Ser du något skumt beteende hos de nya fiskarna innan de dör?

Edit> Om du har dropptester, hur ser dina vattenvärden ut?
#9 - 8 november 2011 16:24
Kensa skrev:
hur många firrar brukar det vara i varje påse ?
Senast var det 10 kardinaltetror, gången innan 1 guppy och 3 små ancistrus och gången innan det 1 kampfiskhane
#10 - 8 november 2011 16:28
Mumin skrev:
Vad har du för fiskar förut i akvariet? Köper du i samma affär?
I 54 liters karet hade jag 3 små ancistrus och en guppyhona, och i 100 liters karet hade jag (före jag köpte kampfisken) 6 platy, 1 guppyhane, 2 segelfensmolly och en segelfenspleco (ca 10cm). Ja, jag köper alltid i samma affär.
#11 - 8 november 2011 16:29
Tobbe R skrev:
Hur lyckas du ha en öppen påse flytande i akvariet? Den brukar sjunka ihop genast och lägga sig som ett skinn runt fisken?



Tobbe
Det är inga problem, bara rulla ner påsen så flyter den "uppblåst" än fast den är öppen :)
#12 - 8 november 2011 16:37
bossep skrev:
Det låter som du gör ganska rätt med inkoppningen och fisken klarar normalt en hel massa timmar i påsar om de är rätt packade och inte utsätts för extrema temperaturskillnader.



Ofta är det enklare att tippa ur påsarna med fisk i en lämplig och ren burk, sedan fylla på med vatten från akvariet och därefter i en håv och till akvariet.



Ser du något skumt beteende hos de nya fiskarna innan de dör?



Edit> Om du har dropptester, hur ser dina vattenvärden ut?
De drar sig undan och står still, ofta nära botten, vilket framför allt när det gäller stimfiskarna är anmärkningsvärt. Sedan ligger de till synes döda, men när jag ska fiska upp dem med håven simmar de iväg. Guppyhanen tappade sin bakfena inom ett dygn, varför jag trodde det var förgiftning. Jag har stickor, och det var därför jag tog med vattenprov till affären, men alla värden var okej. Hade ju tänkt höja ph:t, men fick rådet att inte mixtra med det, så jag lät bli. Ph på 6,8.
#13 - 8 november 2011 17:33
Såg i en annan tråd där du fråga om järn och nämde easycarbo.Det är inte så att du överdoserar easycarbo ?
#14 - 8 november 2011 17:36
De drar sig undan och står still, ofta nära botten, vilket framför allt när det gäller stimfiskarna är anmärkningsvärt. Sedan ligger de till synes döda, men när jag ska fiska upp dem med håven simmar de iväg. Guppyhanen tappade sin bakfena inom ett dygn, varför jag trodde det var förgiftning. Jag har stickor, och det var därför jag tog med vattenprov till affären, men alla värden var okej. Hade ju tänkt höja ph:t, men fick rådet att inte mixtra med det, så jag lät bli. Ph på 6,8.

Jag har tittat lite i dina andra trådar och försökt hitta någon orsak.

[LIST=1]
[*]Du har haft problem med vitapricksjukan. Detta tyder på nedsatt motståndskraft hos dina fiskar. VP ligger latent hos fisken och ”blommar upp” när deras motståndskraft går ned.
[*]Du bor i Lund där kranvattnet har ett PH på 8.5 samt relativt lågt KH och DH. Detta kan bero på flera saker men jag är ganska säker på att vattnet är rejält manipulerat.
[*]Du har PH 6.8 i ditt akvarium vilket är betydligt lägre, men troligtvis rätt i förhållande till KH, DH.
[/LIST]
Fisken klarar ofta ganska stora spann på PH om man justerar sakta men snabba förändringar kan ofta vara skadligt om inte rent dödligt. Just kardinaltetror kan vara känsliga för detta! Sist jag köpte kardinaltetror i Sverige lade sig 10 av 30 st. på botten ganska omgående och jag trodde jag varit för snabb med inkoppningen (statsvatten till brunnsvatten) men dagen därpå så simmade alla gladeligen runt i akvariet. Det kan hända att vissa fiskar reagerar på stress den vägen. Jag hoppas du inte plockade bort dina ”döda” för tidigt!

Generellt skulle jag vänta med fiskinköp tills du fått bukt med VP och ditt akvarium och filter har stabiliserats. Investera i ett par bra dropptester i stället!

Hur ofta och hur mycket vatten byter du?

Om en guppy tappar bakfenan inom ett dygn så var den sjuk när du fick den! Jag skulle nog fundera på att prova och handla i en annan affär.
#15 - 8 november 2011 17:58
bossep skrev:
Jag har tittat lite i dina andra trådar och försökt hitta någon orsak.

[LIST=1]

[*]Du har haft problem med vitapricksjukan. Detta tyder på nedsatt motståndskraft hos dina fiskar. VP ligger latent hos fisken och ”blommar upp” när deras motståndskraft går ned.

[*]Du bor i Lund där kranvattnet har ett PH på 8.5 samt relativt lågt KH och DH. Detta kan bero på flera saker men jag är ganska säker på att vattnet är rejält manipulerat.

[*]Du har PH 6.8 i ditt akvarium vilket är betydligt lägre, men troligtvis rätt i förhållande till KH, DH.

[/LIST]Fisken klarar ofta ganska stora spann på PH om man justerar sakta men snabba förändringar kan ofta vara skadligt om inte rent dödligt. Just kardinaltetror kan vara känsliga för detta! Sist jag köpte kardinaltetror i Sverige lade sig 10 av 30 st. på botten ganska omgående och jag trodde jag varit för snabb med inkoppningen (statsvatten till brunnsvatten) men dagen därpå så simmade alla gladeligen runt i akvariet. Det kan hända att vissa fiskar reagerar på stress den vägen. Jag hoppas du inte plockade bort dina ”döda” för tidigt!



Generellt skulle jag vänta med fiskinköp tills du fått bukt med VP och ditt akvarium och filter har stabiliserats. Investera i ett par bra dropptester i stället!



Hur ofta och hur mycket vatten byter du?



Om en guppy tappar bakfenan inom ett dygn så var den sjuk när du fick den! Jag skulle nog fundera på att prova och handla i en annan affär.
Hej Bosse! Det blir definitivt inköp av dropptester, de har bara varit slut på ph-testet i "min" butik. Jag tror inte butiken är problemet, utan att jag gör något nybörjarfel som jag inte kommit på ännu, men det skadar ju inte att prova en annan butik ändå. De andra butikerna jag besökt har inte lockat mig tillräckligt ännu, men jag håller ögonen öppna. Kommer att hålla fiskinköpen nere tills jag känner mig mer säker på vattenkvalitén. Jag har ju såklart manipulerat vattnet genom medicinering av VP, men det var i 100 liters karet och inte i 54 literskaret. Vet ju att kardinaltetror är känsliga, men vattenvärdena var ju lika, så det känns ju osannolikt att det skulle vara dem som är orsaken. Hoppas verkligen inte att jag tog upp tetrorna för snabbt, ibland är jag kanske för rädd att ha till synes döda fiskar liggandes i karet en sekund för länge...

Ang övergödning av Easy Carbo är det ju möjligt, då de där måtten inte är jättelätta att dosera i, men då borde väl alla fiskar dö och inte bara några stycken, eller? Dessutom är det inte feldoserat på mer än 0,5 ml i så fall...
#16 - 8 november 2011 18:05
Jag byter 20% vatten med slamsug varje vecka (kranvatten), tillsätter då Easy life, plant nutrision, ectozonsalt & Easy life Ferro i hinken, tvättar filtren i akvariumvattnet, samt tillsätter Easy carbo varje dag.
#17 - 8 november 2011 18:21
Hadde skippat alla tillsatser och testat det .Göra rent filtret en gång i veckan tycker jag inte ska behövas småfisk skitar inte ner så mycket
#18 - 8 november 2011 19:18
Jag byter 20% vatten med slamsug varje vecka (kranvatten), tillsätter då Easy life, plant nutrision, ectozonsalt & Easy life Ferro i hinken, tvättar filtren i akvariumvattnet, samt tillsätter Easy carbo varje dag.


Berserken skrev:
Hadde skippat alla tillsatser och testat det .Göra rent filtret en gång i veckan tycker jag inte ska behövas småfisk skitar inte ner så mycket

Jag håller med här! Skippa kemikalierna helt ett tag inklusive gödning och EC. Du kan också skippa vattenbyte under en månad eller så. Gör bara rent förfiltret det som blir skitigast. Låt allt annat filtermaterial vara i fred.

Vad du kan göra är att skaffa ett par hinkar och tappa upp vatten från kranen någon dag innan du tänker byta vatten. Eventuellt sätta i en luftsten i hinken eller hinkarna. Ett annat alternativ är att skaffa ett kolfilter du kör påfyllningsvattnet igenom.

Det är faktiskt rätt stor skillnad på PH 8.5 och 6.8. Dels så paserar du neutralt och går från basiskt till lätt surt. Bara det att tippa över mellan surt och basiskt tycks vara stress framkallande.
Om man sedan vet att en skillnad på 1 i PH säger att vattnet är 10 gånger surare eller mer alkaliskt. Detta kanske inte är helt rätt rent vetenskapligt men ett bra sätt att förklara. Det är altså ,x man skall titta på.
#19 - 8 november 2011 20:42
Lite pekpinnar från en gammal gubbe.
Jag vill inte på något vis klanka ned på dig utan se vad jag nu kommer att skriva som lite råd och dåd
Från en gubbe som hållit på några år och gjort MASSOR av fel. Till en relativt nybliven akvarist som vill lyckas med denna fantastiska hobby.

Jag vet att du vill gör allt för att dina fiskar, växter och akvarier i sin helhet skall trivas på bästa sätt! Jag tycker också att du och din eventuella familj och kanske bank konto skall trivas också! Här är min filosofi eller kanske mitt recept:
Utgå från fiskar. Dessa behöver vatten att bo i och vattnet behöver något att hålla sig i, akvariet.
Fiskarna måste ha syre i vattnet (de flesta) att andas och mat för att växa och orka röra sig.
Har man låt os säga en guppy i 100 liter vatten behöver man inte mer än så det hela kommer att sköta sig själv. Men det är kanske lite tråkigt för både dig och fisken.
Så för att kunna hålla lite fler fiskar i samma mängd vatten får vi sätta till lite saker. En bra och enkel ide är att få ned lit ljus i vattnet. Fisken behöver inte mycket av det för att se men de blir finare att titta på och det kommer att bli lite grönt i akvariet, exempelvis alger. Algerna kommer att livnära sig på ljus och avfallsprodukter från fiskarna. Dess utom producerar dom syre som fiskarna kan andas. Tycker vi alger är lite tråkiga kan vi använda gröna växter som är vana att leva under vatten. Dessa gör exakt samma sak som alger men kan vara vackrare och framför allt effektivare på att producera syre och ta till sig avfallsprodukter. Oftast blir det en kombination av dessa. Växterna tar hand om det mesta medan algerna tar det lugnt och väntar på någon förändring. Det kommer så småningom att bildas en del bakterier vilka kommer att hjälpa till att bryta ned omvandla nedbrytbara ämnen till något andra invånare i akvariet kan använda.
För att kunna plantera växter behöver vi något att plantera i ofta blir det sand eller grus av något slag. Detta material fungerar också som bostad för bakterier och samlingspunkt för närings medel som växterna tar till sig. Vi kan också stoppa ned några stenar, rötter eller dylikt. Dels för att det kan se snyggt ut och för att exempelvis vissa fiskar använder det som skydd.
Med det så har vi ett fungerande akvarium i all sin enkelhet.
Enkelhet är faktiskt inte rätt ord. Det är faktiskt en utomordentligt komplicerad process vi satt i gång. Det fina i kråksången är att det är relativt självgående och stabiliserande om vi inte ändrar för mycket på det hela.

Mer kommer….

Men för nu ha inte i något mer i akvariet såsom preparat och fisk.
#20 - 8 november 2011 21:39
Jag gör rent mina filter när de i princip är helt igenklaggade, jag rör dem aldrig annars. Sålänge ytan rör sig lite så kommer syret ner till fisken ändå, jag tycker att detta funkar bra. Jag har gjort rent innerfiltren en gång sedan i juli, vilket är rätt fantastiskt, ingen fisk dör heller. Jag vill nog nästan påstå att de trivs.

Jag göder ingenting första månaden, jag ger allt en mjukstart då jag tror att alla behöver en period där allt faller på plats, när växterna sedan blir hungriga så får de lite käk. Det här är saker som fungerar för mig (har haft ett dödsfall på 5! månader) Det var en Auratus i yngelstorlek som tog sig ton mot en lombardoihane.

Det jag vill få fram är att man inte ska pilla så mycket, jag har ett helt kar som suger utseendemässigt, jag är trött på det som tusan men mina Viejita-tvåor leker hela tiden och de trivs, då får det liksom vara. Trivs fisken så är jag asglad i vilket fall.

Vad tror du Bosse, resonerar jag rätt?
#21 - 8 november 2011 21:45
Jag är idel öra Bosse, och lovar att inte göra något med akvariet tills vidare :) Men det tar emot att skippa EC, då mina växter mår så bra av det, samt att jag inte haft några alger, men det kanske jag får om jag "slarvar" med vattenbytena?
Är mycket tacksam för din och alla andras hjälp, då min nyfikenhet och kunskapstörst är omöjlig att släcka :)
#22 - 8 november 2011 22:01
Jag gör rent mina filter när de i princip är helt igenklaggade, jag rör dem aldrig annars. Sålänge ytan rör sig lite så kommer syret ner till fisken ändå, jag tycker att detta funkar bra. Jag har gjort rent innerfiltren en gång sedan i juli, vilket är rätt fantastiskt, ingen fisk dör heller. Jag vill nog nästan påstå att de trivs.



Jag göder ingenting första månaden, jag ger allt en mjukstart då jag tror att alla behöver en period där allt faller på plats, när växterna sedan blir hungriga så får de lite käk. Det här är saker som fungerar för mig (har haft ett dödsfall på 5! månader) Det var en Auratus i yngelstorlek som tog sig ton mot en lombardoihane.



Det jag vill få fram är att man inte ska pilla så mycket, jag har ett helt kar som suger utseendemässigt, jag är trött på det som tusan men mina Viejita-tvåor leker hela tiden och de trivs, då får det liksom vara. Trivs fisken så är jag asglad i vilket fall.



Vad tror du Bosse, resonerar jag rätt?
Ja I stort sätt så har du rätt,
Att inte pilla för mycket anser jag vara en bra metod. Men enligt mig skall man hålla filtren relativt rena.
Inte så att man tvättar hela köret i klor, men om man håller den första mekaniska delen, perlonvadd, fint skum eller dylikt rent så blir det mindre belastning på resten, det biologiska. Därmed ett effektivare filter och snyggare och framför allt stabilare akvarium. Prova får du se!
#23 - 8 november 2011 22:09
Du dödar inte fisk med pH förutsatt att du inte tillsatt något till vattnet, hela området mellan 6.5 och 9.5 är helt 100% säkert för alla fiskar, och du hamnar aldrig utanför med kommunalt kranvatten. Om inte vattnet är jätteskitigt och förutsatt att ledningsförmågan är samma kan man flippa fisk rakt från 9.5 till 6.5 och tvärtom och de märker det inte ens.
Du kan dessutom glatt glömma att du har pH 6.5 med kommunalt kranvatten förutsatt att du inte tillsatt något till vattnet - ditt test mäter fel, vilket inte är så konstigt eftersom alla papper & sticks test alltid mäter fel - MEN har du tillsatt nån buffert eller liknande kan du ha precis vilket pH som helst, även långt utanför 6.5 - 9.5 intervallet.

Tillsatser går det alltså bra att döda fisk med, t.ex. ekbarksextrakt som kan dra ned pH mot 2-3 (medan pH papperet hela tiden visar glädjesiffror), eller med låg ledningsförmåga om du kör med RO filter. Man kan inte döda fisk med pH chock, men ledningsförmågechock dödar.

Jag tror kort sagt att dina fiskar dör för att du meckat med vattnet. Mecka aldrig med vattnet om du inte har bra mätutrustning och vet vad du gör, kranvattnet i sverige är helt acceptabelt. Folk gnäller på kloret, men kloreringen är till skillnad från en akvarist med ekbarksextrakt och pH papper inte farlig för fisken.
#24 - 8 november 2011 22:11
Jag är idel öra Bosse, och lovar att inte göra något med akvariet tills vidare :) Men det tar emot att skippa EC, då mina växter mår så bra av det, samt att jag inte haft några alger, men det kanske jag får om jag "slarvar" med vattenbytena?

Är mycket tacksam för din och alla andras hjälp, då min nyfikenhet och kunskapstörst är omöjlig att släcka :)
Får jag ge dig ett litet råd?
Var inte rädd för alger och cyanobakterier. De är räddare i nöden och ger dig en hand när du ställer till det för dig. Var smart i stället och se dem som indikatorer på att något kanske inte är som det skall.
EC, den aktiva ingrediensen i det är ett starkt desinfektionsmedel som kan vara giftigt för en del fiskar. Per definition är det giftigt för bakterier! Vilka du har stor nytta av i ditt akvarium. Om du låter en del ”mulm” vara kvar i och på botten kommer bakterier att producera rejält med kol i form av koldioxid CO2. Detta ersätter en del av kolet du tillsätter med hjälp av EC. Vill du göra något mer för dina växter så finns det bättre metoder än EC. Men det tar vi senare. Nu skall vi se till att dina fiskar överlever!
#25 - 8 november 2011 22:15
I de karen jag kör innerfilter så är det blå filtermatta ppi10, nästan rakt igenom. Jag har ett undantag och det är fluvals u3, där är prylarna från start kvar. Däri är det makaroner, filterkddar med aktivt kol tror jag och finare filtermatta. Enda anledningen till att det inte också är moddat är att det är igång så fint, renar allt gôrbra.

Jag skall prova detta i ett eheim aquaball då det är lättmeckat, man lär sig alltid något nytt! :D

Jag är extremt petig med skötseln i övrigt, söndag efter morgonkaffe så är det vattenbyte i alla karen, alltid samma mängd då det uppenbarligen funkar. Jag tror även på det här med regelbundenhet.

nu blev det lite ot men som stor filosof vill jag tro att detta kan skänka lite bredd till samtalet, det är ju en helhet vi vill få fram.
#26 - 8 november 2011 22:20
Jag är idel öra Bosse, och lovar att inte göra något med akvariet tills vidare :) Men det tar emot att skippa EC, då mina växter mår så bra av det, samt att jag inte haft några alger, men det kanske jag får om jag "slarvar" med vattenbytena?

Är mycket tacksam för din och alla andras hjälp, då min nyfikenhet och kunskapstörst är omöjlig att släcka :)

Är du klar med medicineringen mot Vitaprick och annat?
#27 - 8 november 2011 22:31
Azur skrev:
Du dödar inte fisk med pH förutsatt att du inte tillsatt något till vattnet, hela området mellan 6.5 och 9.5 är helt 100% säkert för alla fiskar, och du hamnar aldrig utanför med kommunalt kranvatten. Om inte vattnet är jätteskitigt och förutsatt att ledningsförmågan är samma kan man flippa fisk rakt från 9.5 till 6.5 och tvärtom och de märker det inte ens.

Du kan dessutom glatt glömma att du har pH 6.5 med kommunalt kranvatten förutsatt att du inte tillsatt något till vattnet - ditt test mäter fel, vilket inte är så konstigt eftersom alla papper & sticks test alltid mäter fel - MEN har du tillsatt nån buffert eller liknande kan du ha precis vilket pH som helst, även långt utanför 6.5 - 9.5 intervallet.



Tillsatser går det alltså bra att döda fisk med, t.ex. ekbarksextrakt som kan dra ned pH mot 2-3 (medan pH papperet hela tiden visar glädjesiffror), eller med låg ledningsförmåga om du kör med RO filter. Man kan inte döda fisk med pH chock, men ledningsförmågechock dödar.



Jag tror kort sagt att dina fiskar dör för att du meckat med vattnet. Mecka aldrig med vattnet om du inte har bra mätutrustning och vet vad du gör, kranvattnet i sverige är helt acceptabelt. Folk gnäller på kloret, men kloreringen är till skillnad från en akvarist med ekbarksextrakt och pH papper inte farlig för fisken.
Jag håller i stort sätt med! Men om du har ett kar med låt os säga PH 6 och drattar i kranvatten som är buffrat till säg 8 och sedan innehåller kloramin samtidigt som du har lite ammonium i ditt akvarievatten. Vila i frid fiskar! Med kloramin får du också i en del ammonium när det spjälkar.
Tar jag fram min kristallkula kan jag nog säga att vi kommer att få mer och mer problem med akvarier i framtiden då kommuner, etc. Börjar manipulera vattnet mer med kemikalier som inte är farliga för människor men ställer till det för fisk och bakterier.
Men generellt, tillsatser, mediciner och akvarister dödar mer fisk än klor och PH svaj.
#28 - 9 november 2011 07:36
bossep skrev:
Är du klar med medicineringen mot Vitaprick och annat?
Ja, det är ca 2 veckor sedan tror jag. Och för att bringa klarhet i vattenfrågan, så kan jag bara förtydliga att jag INTE tillsatt någon medicin eller dylikt under de senaste veckorna då problemen med tetror och guppy uppstått. Jag försöker INTE ändra ph medvetet med något medel, men min okunskap kan leda till att ph förändras av t.ex vattenberedningsmedlet Easy life som jag tillsätter för att fisken ska vara frisk, och inte dö.

Som ni alla säkert förstått, så frågar jag för att jag har fått en ny underbar hobby, och jag vill såklart göra allting rätt. Som alla andra nybörjare måste jag väl göra min beskärda del misstag innan jag får in rutinerna, men eftersom ekonomin börjar bli lite ansträngd (7000kr sedan slutet av augusti), så behöver jag nu all hjälp jag kan få.

Tack alla hjälpsamma akvarister!
#29 - 9 november 2011 07:41
Lite bilder från 100 liters karet finns under tråden "Hur ansa Hygrophila Difformis", bilder från 54 liters karet kommer strax!
#30 - 9 november 2011 08:14
Ja, det är ca 2 veckor sedan tror jag. Och för att bringa klarhet i vattenfrågan, så kan jag bara förtydliga att jag INTE tillsatt någon medicin eller dylikt under de senaste veckorna då problemen med tetror och guppy uppstått. Jag försöker INTE ändra ph medvetet med något medel, men min okunskap kan leda till att ph förändras av t.ex vattenberedningsmedlet Easy life som jag tillsätter för att fisken ska vara frisk, och inte dö.



Som ni alla säkert förstått, så frågar jag för att jag har fått en ny underbar hobby, och jag vill såklart göra allting rätt. Som alla andra nybörjare måste jag väl göra min beskärda del misstag innan jag får in rutinerna, men eftersom ekonomin börjar bli lite ansträngd (7000kr sedan slutet av augusti), så behöver jag nu all hjälp jag kan få.



Tack alla hjälpsamma akvarister!

Körde du aktivt kol efter medicineringen? Vissa fiskar, växter och framförallt skaldjur/slemdjur är extremt känsliga för vitaprickmedicinen, då framförallt mot kopparn i denna.
#31 - 9 november 2011 09:46
Körde du aktivt kol efter medicineringen? Vissa fiskar, växter och framförallt skaldjur/slemdjur är extremt känsliga för vitaprickmedicinen, då framförallt mot kopparn i denna.
Jag gjorde ett stort vattenbyte och satte tillbaka kolfiltret, så jag antar att svaret på din fråga är ja. Detta var dock i 100 liters karet, och mina senaste problem har varit i 54 liters karet, där jag inte haft vitapricksjukan (peppar, peppar...)
#32 - 9 november 2011 09:48
bossep skrev:
Men om du har ett kar med låt os säga PH 6 och drattar i kranvatten som är buffrat till säg 8 och sedan innehåller kloramin samtidigt som du har lite ammonium i ditt akvarievatten. Vila i frid fiskar! Med kloramin får du också i en del ammonium när det spjälkar.

Det är riktigt, men man kan inte hamna i den situation du beskriver (lågt pH & höga ammoniumhalter) utan att mecka med vattenkemin.
"Standard" kommunalt kranvatten (dvs pH 8.2-8.5, alkalinitet ca 60 mg/L, ur kranen) utan tillsatser får ett pH mellan 7 och 8 när det ekvilibrerat med atmosfären, och vid det pH't är ammoniumet huvudsakligen ammoniak. Redan för att ta sig ner till 6.5 krävs att akvaristen tillsätter CO2, ekextrakt, eller annan syra eller annan buffert än den naturliga karbonatbufferten, dvs kvalificerat "meckande".
Men generellt, tillsatser, mediciner och akvarister dödar mer fisk än klor och PH svaj.

De klornivåer det normalt är i, och det (mycket måttliga) pH-svaj man kan få med, kommunalt kranvatten dödar inga fiskar alls.
Kranvattnets måttliga alkalinitet fungerar som ett inbyggt "säkerhetsbälte" mot farliga pH nivåer, och fritt klor får enligt lag inte överstiga 1 ppm.

Det är klart man kan ha otur och ha ett vattenverk som producerar otjänligt vatten, eller göra ett stort vattenbyte precis den dag det gjorts omfattande arbeten på vattenledningssystemet och vattenverket därför chock-klorerar, men det är mycket ovanligt.
Däremot har jag sen länge tappat räkningen på nybakta akvarister som använt pappers- eller stick-test för pH, fått nåt skrämmande (och orimligt) värde, och börjat pytsa i kemikalier för att "justera" pH.

(Nästa riskzon är när man blir mer erfaren akvarist och börjar experimentera med RO filter, CO2, och/eller pH buffertar andra än bikarbonat.)

Har man sällskapsakvarium och är orolig för farliga pH nivåer: lägg i några kalkstenar i akvariet så får du pH 7.7 (plusminus nån tiondel). Orolig för klor vid vattenbyten? Tillsätt en knivsudd askorbinsyra (dvs vitamin c, påsar finns att köpa i kryddhyllan) per hink bytt vatten så blir du av med kloret.
#33 - 9 november 2011 10:05
Azur skrev:
Det är riktigt, men man kan inte hamna i den situation du beskriver (lågt pH & höga ammoniumhalter) utan att mecka med vattenkemin.

"Standard" kommunalt kranvatten (dvs pH 8.2-8.5, alkalinitet ca 60 mg/L, ur kranen) utan tillsatser får ett pH mellan 7 och 8 när det ekvilibrerat med atmosfären, och vid det pH't är ammoniumet huvudsakligen ammoniak. Redan för att ta sig ner till 6.5 krävs att akvaristen tillsätter CO2, ekextrakt, eller annan syra eller annan buffert än den naturliga karbonatbufferten, dvs kvalificerat "meckande".



De klornivåer det normalt är i, och det (mycket måttliga) pH-svaj man kan få med, kommunalt kranvatten dödar inga fiskar alls.

Kranvattnets måttliga alkalinitet fungerar som ett inbyggt "säkerhetsbälte" mot farliga pH nivåer, och fritt klor får enligt lag inte överstiga 1 ppm.



Det är klart man kan ha otur och ha ett vattenverk som producerar otjänligt vatten, eller göra ett stort vattenbyte precis den dag det gjorts omfattande arbeten på vattenledningssystemet och vattenverket därför chock-klorerar, men det är mycket ovanligt.

Däremot har jag sen länge tappat räkningen på nybakta akvarister som använt pappers- eller stick-test för pH, fått nåt skrämmande (och orimligt) värde, och börjat pytsa i kemikalier för att "justera" pH.



(Nästa riskzon är när man blir mer erfaren akvarist och börjar experimentera med RO filter, CO2, och/eller pH buffertar andra än bikarbonat.)



Har man sällskapsakvarium och är orolig för farliga pH nivåer: lägg i några kalkstenar i akvariet så får du pH 7.7 (plusminus nån tiondel). Orolig för klor vid vattenbyten? Tillsätt en knivsudd askorbinsyra (dvs vitamin c, påsar finns att köpa i kryddhyllan) per hink bytt vatten så blir du av med kloret.
Tack för tipsen, lägger dem på minnet!
Nu ska jag i första hand inte göra något alls med akvarierna, mer än att köpa dropptest och kolla noga några dagar :)
Räcker det att börja med att införskaffa Ph- & nitrittester, eller är det något mer som är ett måste nu?
#34 - 9 november 2011 13:51
Azur skrev:
Det är riktigt, men man kan inte hamna i den situation du beskriver (lågt pH & höga ammoniumhalter) utan att mecka med vattenkemin.

"Standard" kommunalt kranvatten (dvs pH 8.2-8.5, alkalinitet ca 60 mg/L, ur kranen) utan tillsatser får ett pH mellan 7 och 8 när det ekvilibrerat med atmosfären, och vid det pH't är ammoniumet huvudsakligen ammoniak. Redan för att ta sig ner till 6.5 krävs att akvaristen tillsätter CO2, ekextrakt, eller annan syra eller annan buffert än den naturliga karbonatbufferten, dvs kvalificerat "meckande".



De klornivåer det normalt är i, och det (mycket måttliga) pH-svaj man kan få med, kommunalt kranvatten dödar inga fiskar alls.

Kranvattnets måttliga alkalinitet fungerar som ett inbyggt "säkerhetsbälte" mot farliga pH nivåer, och fritt klor får enligt lag inte överstiga 1 ppm.



Det är klart man kan ha otur och ha ett vattenverk som producerar otjänligt vatten, eller göra ett stort vattenbyte precis den dag det gjorts omfattande arbeten på vattenledningssystemet och vattenverket därför chock-klorerar, men det är mycket ovanligt.

Däremot har jag sen länge tappat räkningen på nybakta akvarister som använt pappers- eller stick-test för pH, fått nåt skrämmande (och orimligt) värde, och börjat pytsa i kemikalier för att "justera" pH.



(Nästa riskzon är när man blir mer erfaren akvarist och börjar experimentera med RO filter, CO2, och/eller pH buffertar andra än bikarbonat.)



Har man sällskapsakvarium och är orolig för farliga pH nivåer: lägg i några kalkstenar i akvariet så får du pH 7.7 (plusminus nån tiondel). Orolig för klor vid vattenbyten? Tillsätt en knivsudd askorbinsyra (dvs vitamin c, påsar finns att köpa i kryddhyllan) per hink bytt vatten så blir du av med kloret.


Jag postar om detta i en annan tråd men jag vill lite snabbt klargöra att det är ammoniak och inte ammonium som är starkt giftigt!
#35 - 9 november 2011 17:19
Tack för tipsen, lägger dem på minnet!

Nu ska jag i första hand inte göra något alls med akvarierna, mer än att köpa dropptest och kolla noga några dagar :)

Räcker det att börja med att införskaffa Ph- & nitrittester, eller är det något mer som är ett måste nu?

Jag kanske snurrar till begreppen lite eftersom vi pratar 2 olika akvarier.
Men som jag ser det just nu. Byt rejält med vatten. Följ Azurs råd om askorbinsyra i hinken med bytesvatten.
Detta är för att laka ur de kemikalier du pytsat i tidigare. Det kanske vore klokt att sätta i ett nytt kolfilter i akvariet du medicinerat vilket du låter sitta i några dagar och sedan kastar du det. Sedan stoppar du inte i någonting förutom fiskmat i lagom mängd och väntar en månad. Du kan nog spara pengarna för dropptester osv. så länge.
#36 - 9 november 2011 18:17
Azur skrev:
Det är riktigt, men man kan inte hamna i den situation du beskriver (lågt pH & höga ammoniumhalter) utan att mecka med vattenkemin.

"Standard" kommunalt kranvatten (dvs pH 8.2-8.5, alkalinitet ca 60 mg/L, ur kranen) utan tillsatser får ett pH mellan 7 och 8 när det ekvilibrerat med atmosfären, och vid det pH't är ammoniumet huvudsakligen ammoniak. Redan för att ta sig ner till 6.5 krävs att akvaristen tillsätter CO2, ekextrakt, eller annan syra eller annan buffert än den naturliga karbonatbufferten, dvs kvalificerat "meckande".


Först av allt så kan jag vara ute och cykla lite eftersom jag inte jobbar med Svenskt kommunalt vatten. Men principerna bör vara de samma. Dock kan man använda olika sätt att höja PH hos dig och mig.
Jag tror vi måste börja prata om TAN eller vad man nu kallar :Total Ammonium Nitrogen” på svenska. Då detta är vad man oftast mäter och sedan räknar fram fraktionerna av Ammonium och Ammoniak.
Bifogar en bild på den tabell jag utarbetat som en lathund vid fältarbeten, osv. Den är baserad på ammoniakfraktionen av TAN och lite olika experiment på olika fiskarter runt om i världen.

Azur skrev:
De klornivåer det normalt är i, och det (mycket måttliga) pH-svaj man kan få med, kommunalt kranvatten dödar inga fiskar alls.

Kranvattnets måttliga alkalinitet fungerar som ett inbyggt "säkerhetsbälte" mot farliga pH nivåer, och fritt klor får enligt lag inte överstiga 1 ppm.
Bara en fråga. Har man standard alkalinitet i Sveriges komuner? Du nämner 60 mg/l.

Azur skrev:
Det är klart man kan ha otur och ha ett vattenverk som producerar otjänligt vatten, eller göra ett stort vattenbyte precis den dag det gjorts omfattande arbeten på vattenledningssystemet och vattenverket därför chock-klorerar, men det är mycket ovanligt.
Det enda vi kanske är lite oense om är kloraminets skadlighet!

Azur skrev:
Däremot har jag sen länge tappat räkningen på nybakta akvarister som använt pappers- eller stick-test för pH, fått nåt skrämmande (och orimligt) värde, och börjat pytsa i kemikalier för att "justera" pH.

Försäljning av stickor och för den delen dåliga dropptester borde förbjudas av djurskyddet!

Azur skrev:
(Nästa riskzon är när man blir mer erfaren akvarist och börjar experimentera med RO filter, CO2, och/eller pH buffertar andra än bikarbonat.)
Jag har även lyckat ställa till det med bikarbonat. [:o]

Azur skrev:
Har man sällskapsakvarium och är orolig för farliga pH nivåer: lägg i några kalkstenar i akvariet så får du pH 7.7 (plusminus nån tiondel). Orolig för klor vid vattenbyten? Tillsätt en knivsudd askorbinsyra (dvs vitamin c, påsar finns att köpa i kryddhyllan) per hink bytt vatten så blir du av med kloret.
Det Var allas vår vän Kjell F som tipsade mig om C-vitamin eller askorbinsyra för att få bukt även med kloramin och jag har sedan des aldrig använt någon annan metod förutom kolfiltrering.
#37 - 9 november 2011 20:58
Ett tag var det ju höga halter av Kloramin i Lundatrakten för något år sedan, eftersom de byggde om Bolmentunneln. I samband med detta dog samtliga av mina äppelsnäckor. Efter det är jag noga med vattenberedningsmedel. Askorbinsyra var en välkommen nyhet som jag inte kände till.
#38 - 9 november 2011 21:13
Trist att det inte funkar med nya fiskar för dig...:(blev en riktigt lärorik tråd dock...har läst hela och lärt mig en massa..;)











Annons