Inköpspriser på fisk?

#1 - 3 april 2005 21:27
Nu är det ju så att många odlar fisk i sina hem. Vet inte om det är en bra eller dålig idé det här men jag hade tänkt försöka samla ihop en "prislista".

Så, hur mycket får du för din fisk hos din lokala återförsäljare?
#2 - 3 april 2005 22:22
Jag skulle chansa på att dem ungefär betalar 10-20 % av säljpriset, tror att akvariebutiker har ruggigt höga marginaler på det mesta dem säljer.
#3 - 4 april 2005 00:38
glöm inte att butiken måste ha en hög mellanskillnad mellan inköp sälj pga 25% skatt
#4 - 4 april 2005 05:27
Jag tror nog mer på att de har 30-50 % på det mesta för att kunna överleva....
#5 - 4 april 2005 06:14
25% för fullväxta, mindre pengar för mindre fiskar.

/olivia
#6 - 4 april 2005 09:30
Kom ihåg att det är säljaren som sätter priserna och inte köparen. Alla pratar om vad butikerna ger när det egentligen handlar om vad du tar. Med den inställningen kommer ni alltid få alldeles för lite för er möda.

Det som jag sätter som pris är det bästa för både handlaren och mig. När handlaren vet vad han kommer att sälja grejorna för så tar jag 1/3 av det. Då vet jag att jag ligger klart under alla grosisterna i Sverige och att det åtmistonde betalar lite av min möda. Om det tar slut i butiken för snabbt får ni tillsammans höja och tvärtom sänka om det säljer dåligt.

Att gå med på något under 1/3 av utpriset förstör bara marknaden ännu mer. Det är inte juste mot dig och det är deffinitivt inte juste mot grosisterna i Sverige som får kraftigt osund konkurans.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 4 april 2005 09:40
Det handlar ju också i hög grad om att ha attraktiva fiskar att erbjuda - rätt arter, bra storlek och kvalitet.
Ett bra tips kan också vara att byta mot annat (foder, andra fiskar eller vad man nu behöver) eftersom man då ofta får ett bättre pris.
Dels så har ju handlaren då en viss förtjänst på det han byter med och sedan slipper han ju allt strulet med bokföringen som tillkommer om han måste betala ut pengar och på så sätt kan han betala mer.
#8 - 4 april 2005 09:58
Det handlar ju också i hög grad om att ha attraktiva fiskar att erbjuda - rätt arter, bra storlek och kvalitet.

Fördelen med 1/3 av försäljningspriset är att man nästan alltid ligger på en nivå som är lönsam för handlaren och acceptabel för leverantörerna (mig själv och dom andra). Detta gör man oavsett vilken fisk, vilken storlek, vilket skick osv. Man hamnar rätt i alla fall utom när det handlar om en del mycket svårsåld fisk, men då handlar det om nishfisk som handlaren sällan tjänar några pengar på i vilket fall, tex centralamerikaner.

Ett bra tips kan också vara att byta mot annat (foder, andra fiskar eller vad man nu behöver) eftersom man då ofta får ett bättre pris. Dels så har ju handlaren då en viss förtjänst på det han byter med och sedan slipper han ju allt strulet med bokföringen som tillkommer om han måste betala ut pengar och på så sätt kan han betala mer.

Jag skyndade mig till forumets regler för att kolla om Kjell fallit på sin egen snara.....Men vad!!! Ingenstans i forumets regler står det att det är förbjudet att uppmana till brott i forumet. Det finner jag väldigt konstigt, en sådan regel bör finnas. Men Kjell klarar sig utmärkt ur denna pikanta situation :)
MVH
Magnus
#9 - 4 april 2005 10:10
[QUOTE=Tropfrog]att uppmana till brott i forumet. Det finner jag väldigt konstigt,[/QUOTE]

skulle du vilja va så vänlig att du specifierar vilka lagar som berörs ?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 4 april 2005 10:37
[QUOTE=Raven][QUOTE=Tropfrog]att uppmana till brott i forumet. Det finner jag väldigt konstigt,[/QUOTE]

skulle du vilja va så vänlig att du specifierar vilka lagar som berörs ?[/QUOTE]

Antar att han menar att man i rent juridisk mening skall bokföra alla transaktioner - dvs om du säljer fisk för 100 kronor till affären och sedan får växter för 100 kronor så skall bägge transaktionerna bokföras.
Dock tror jag inte att skattemyndighterna bryr sig om så små "brott" eftersom det ju faktiskt inte handlar om att man undanhåller skattemyndigheterna några pengar.
#11 - 4 april 2005 20:10
Jag sålde 10 par Xenotoca Eisensi till en djuraffär för 400 kr(tillgodo i affären)affärens utpris blev 80 kr/par så jag var mycket nöjd med min affär.

Jag tycker inte att man ska ta emot skambud från affärer för allt jobb och möda man haft att föda upp fiskarna.Då kan man hellre skänka bort fiskarna till typ zoopetare som man vet tar väl hand om dom.
#12 - 4 april 2005 20:14
Bra talat!!

Och odla aldrig på arter du vet inte går att bli av med, det blir besvärligt både för dig och den som eventuellt tar emot dom. Med fel arter kan man inte räkna med att få någonting betalt alls.

MVH
Magnus
#13 - 5 april 2005 21:47
[QUOTE=Tropfrog]Bra talat!!

Och odla aldrig på arter du vet inte går att bli av med, det blir besvärligt både för dig och den som eventuellt tar emot dom. Med fel arter kan man inte räkna med att få någonting betalt alls.

MVH
Magnus[/QUOTE]

Vilka arter är fel arter då?

Har inte så stor kunskap om sånt, vet bara att guppies är för vanliga och diskusar för dyra för de flesta.... :P

Rätta mig om ajg har fel
#14 - 6 april 2005 05:24
guppys behöver inte vara för ovanliga.. jag brukar få iväg några av båda mina stammar iaf.. fast i allmännhet är guppys för vanliga... det är om man har en riktigt fin stam som deras ögon blir stora och de blir intresserade...
#15 - 6 april 2005 06:27
Guppis kan vara bra att odla också. Efterssom handlaren säljer massor av dom varje vecka så finns det goda scahnser att han vill ha dina guppisar något billigare än från grossist. Gå annars till en butik och fråga vad dom vill ha innan du börjar odla, det är det bästa sättet.

Sen är det ju klart olika fiskar som olika butiker inte vill ha. Men om jag skall nämna en fisk som klockrent ingen affär vill ha att göra med så är det väl sebraciklid, den är inte lätt att bli av med.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 6 april 2005 07:01
Som Tropfrog skriver kan det ofta vara lönt att odla en del av massfisken som platys, svärdbärare, guppy, ancistrus etc.
Dessa (de tre förstnämnda) är i och för sig väldigt billiga från Asien men ser man bara till att hålla hög kvalité så betalar affären ofta mer för svenskodlade än för Asienodlade.
Andra bra fiskar att odla är t.ex. skalarer om man bara ser till att dra upp dom i rejält höga akvarier (gärna 60 cm) så att ryggfenorna blir höga och fina.

Sedan vad gäller alla lite ovanligare arter så kräver det nog att det finns specialaffärer som är intresserade av just sådana arter - fråga i affärerna i din närhet vad de är intresserade av.
#17 - 6 april 2005 11:06
odlar en hel del fisk & det som går bäst att sälja är just dom vanliga sorterna,alla former av levandefödare går åt som smör,ancistrusar likaså,palettciklider o zebrafiskar går också bra,scalarer går bra periodvis,barber o tetror går alltid att sälja,just levandefödarna är det stort sug på,förmodligen pga ojämn kvalitet på dom importerade fiskarna.
HazelCR
#18 - 15 juli 2005 05:52
[QUOTE=Multie]Nu är det ju så att många odlar fisk i sina hem. Vet inte om det är en bra eller dålig idé det här men jag hade tänkt försöka samla ihop en "prislista".

Så, hur mycket får du för din fisk hos din lokala återförsäljare?[/QUOTE]

Hur har det gått, har du fått ihop en prislista? Eller har du kanske hittat en bra länk med grossistpriser?
#19 - 15 juli 2005 11:41
När jag har lämnat fisk till affärer har jag fått lite mer än hälften av vad de kan ta för dem. Då har jag iofs tagit ut det i andra produkter. Butiken i fråga tar glatt emot "gångbara" arter, dock helst inte sånt de för tillfället har överflöd på. Mao är det bra om man har 2-3 butiker som tar in ens fiskar, för sannorlikheten är inte stor att de har överskott på samma arter.

Annons