Inkörning av ytterfilter?

#1 - 25 september 2004 17:22
Har införskaffat ett nytt Eheim 2217 ytterfilter och min tanke var att det skulle få samla på sig nyttobakterier i mitt "gamla" kar medan jag pular med inredningen och bänkbyggandet till mitt nya 270L Hörn...[:-140]
Men!! enligt instruktionerna ska man köra igenom filtret en tid med de medföljande "filterrondellerna" + ev annat material nman tänkt ha, en av de filtrena är ett kol-filter för att ta bort ev restprodukter...
Fråga; Restprodukter från tillverkningen av filtret??
Hur har ni gjort?
Jag vill ju inte dunka ner det i mitt fungerande kar och "sopa" bort all bakterieflora!![:-56]
#2 - 25 september 2004 17:29
Hejsan!

Jag har följande uppsättning i mitt 2217 (nerifrån och upp):

"Makaroner" ca 10 cm - Grov filtermatta ca 8cm - substratsten ca 13 cm - och sen filtervadd ca 5 cm... Kolfiltret är inte nödvändigt anser jag, vattnet hos mig är väldigt klart och fint utan.
#3 - 25 september 2004 17:51
Det är nog det bästa du kan göra.. Koppla in det i ett befintligt kar och låt det gå i typ 2-3veckor.
#4 - 25 september 2004 18:23
Jag låter mina nystartade filter samla på sig bakterier i ett av akvarien en max 2 dagar sen tar jag alltid 30 % av det "gamla" vattnet o stoppar i det nya karet innan jag kör igång det och hittils har mina diskus jag slängt i nya kar aldrig tagit skada och vattnet är kristallklart !!
Kör eheim eifisubstrat 5 cm och grov filtermatta och lite makaroner i alla 3 ytterfiltren jag har igång.

//drd
#5 - 21 oktober 2004 10:24
Tack för all hjälp både ni som svarat och alla på detta forum- vilken enorm kunskapskälla!!
Allt har gått bra, fiskarna mår fint...
#6 - 21 oktober 2004 10:42
Skönt att allt gått bra ju =)

#7 - 21 oktober 2004 12:37
Leia; jag håller på att sätta upp mitt nya 700 kar, och har kopplat på ett (av 2) ytterfilter på det gamla karet. Nu har det stått och kokat i 6 veckor och när jag kopplar på detta på det nya karet kommer jag ta filtermaterial ur det som varit inopplat och lägga i det nya som inte är driftat (50% av materialet), och jag är 100% säker på att jag kommer slippa nitriten....

Kommer krama ur filtermaterialet ur mitt permanenta ytterfilter i de nya filtren oxå - men glöm inte att tillsätta fisken snabbt, då bakterierna behöver "käk" så att du inte låter karet gå tomt för länge!!!

Vänligen Deathdealer

Annons