Inkört akvarie

#1 - 20 mars 2008 18:23
När anser man att ett akvarie är "inkört", d.v.s. att akvariet har en sund balans? Är det olika beroende på antal liter, fisktyp osv?
Det kanske är svårt att ge ett allmänt svar, men mellan tummen och pekfingret borde nog funka eller? 3månader?

Hälsningar Tord
#2 - 20 mars 2008 18:28
jo det varierar, men om du har haft det igång i 3 månader borde det vara stabilt och inkört
#3 - 20 mars 2008 19:31
sötvatten är ganska stabila av sig, det tar itne så lång tid, en vecka räcker säkert,
#4 - 20 mars 2008 19:40
lilja12 skrev:
sötvatten är ganska stabila av sig, det tar itne så lång tid, en vecka räcker säkert,
nej det tar några månader innan det är riktigt inkört!
#5 - 20 mars 2008 19:44
dom goda bakteriena börjar komma igång efter en månad, men brukar ta 3-6 månader för filtrett att bli riktigt inkört
#6 - 20 mars 2008 20:34
Tack för svaren.
Generellt borde det vara när filtret har "gottat till sig" och dom goda bakterierna har kommit igång ordentligt antar jag, vilket borde ta några månader.

För att spinna vidare på detta har jag en fråga till:
Jag startade igång ett yngel akvarie på 54l för 3 veckor sedan. Akvariet huserar ca 20 guppy yngel sedan start. När får man igång filtret på ett sådant här akvarie? Vad jag förstår så är fiskarna i sig en förutsättning för att filtret skall få goda bakterier. Nu är ju fiskarna riktigt små, detta borde rimligtvis ta längre tid att nå en bra filterbalans då, eller?
Har funderat på att stoppa i några större firrar så snart ynglen har blivigt något större så att de inte blir mat. Är detta en bra idé? Funderar på några algätande fiskar.
Har förstått att man även kan krama ut ett befintligt filter i ett nystartat, dock har jag inte gjort detta. Kan det vara lämpligt att göra detta nu?

Hälsn. Tord

Annons