Innan vattnet ska i

#1 - 20 mars 2007 22:49
Ska inom en snar framtid köpa mitt 60 liters kar för att ha blandannat en kamphane i.
Frågan är: Är det värt att slå upp vattnet i skålar och dyl. och låta det stå i ett dygn för att sen slå det i karet och plantera växterna och inreda?
Eller skiter växterna i vilket?
Beror ju givetvis på vilka växter jag tar, men i största allmänhet.

Vad är det som går bort ur vattnet då det får stå ett tag?
Jag och H2O kemi är inte bästa vänner :P
#2 - 20 mars 2007 22:54
fast om du ändå ska ha det i skålar ett dygn utan växter, kan man då inte ha dem i akvariet i ett dygn utan växter..?

det växterna vill ha mest vid starten är en möjlighet att bilda rötter och näring för att kunna växa.
så antigen blanda i växtnäring i bottensubstratet, eller kör med flytande (de flesta plantor tar upp näring via bladen ändå).

jag kanske misstar mig, men det är nog inte mycket som försvinner ur vattnet om man inte har cirkulation så att vattenytan spricker.
#3 - 21 mars 2007 09:45
Jag tycker att det är lättast att plantera och inreda innan man häller i vatten och sen hälla i vattnet försiktigt. Har alltid hällt i vattnet direkt från kranen.
#4 - 22 mars 2007 00:40
pH:t går ner vilket kan vara bra beroende på vilket du har innan i karet, kloret avdunstar vilket kan vara bra om du inte använder nåt vattenberedningspreparat!

Annons