Innefilter bekymmer akut

#1 - 16 januari 2007 17:07
Nu var det ett bra tag sedan och mitt goldmedlemskap har gått ut för länge sedan[:o] . Tappade mitt intresse ett tag för allt strul har bara rengjort och matat. Men nu ska vi se om jag med er hjälp kan få upp intresset igen!
Har ett juwel trigon 190 liters. Filtret som sitter inbyggt tog jag bort ganska fort då det inte var någon bra cirkulation på det. Har kört med ett tetratec innefilter ett tag deras största modell. I det sitter det fyra skumremsor. En skumremsa är lika stor som en Snickers chockladbit:p Det innebär att det tar max ett par veckor så är cirkulationen låg och det är dax att rengöra filtret.
Jag vill ha tag i ett innefilter med bra cirkulation och stor volym det ska räcka att göra rent 1 gång i månaden. Så nu vill jag ha förslag på bra grejer det enda jag kommer på är Fuval 4+ eller Eheim 2252. Jag matar varannan till var 3:e dag. kan ha nån fisk för mycket men tror inte det är orsaken utan att filtret är för klent så snälla hjälp!
/bobbyfuller
#2 - 16 januari 2007 17:32
stoppa i en aquael fan3 så kommer du absolut inte behöva rengöra var 14.e dag;) eller varför inte köra med 2st.... rengöra en åt gången!
#3 - 16 januari 2007 18:31
Jag skulle nog satsa på eheimen.
MvH Richard
#4 - 16 januari 2007 18:38
det är risk att det blir för blåsigt med 2252 och dem går ju inte att justera flödet på! kostar dessutom ca1300kr! man får mer filteryta med 2st fan3 och kostar ca500kr för 2 st och dem kan man justera flödet...
#5 - 16 januari 2007 19:23
Eheim är klart det bästa innefiltret jag har testa men de är ju hur dyra som helst. Ett annat märke som jag är väldigt nöjd med är hydor. På dessa finns det två hastigheter, slow och fast. Aquael fan serien skulle jag inte satsa på, enligt mitt tycke är det inget vidare bra blås i dessa. Har ett själv i ett 150 liters kar, men har nu komplenterat med ett Hydor Crystal R05 Duo. Skillnaden är enorm mellan dessa tycker jag.

Ett annat alternativ är pumphuvud och filtermatta. det är förstås lite meck med det men då får man och andra sidan stor filtervolym.
#6 - 16 januari 2007 19:38
vilken fan har du till ditt 150Liters?
(har också eheim,fluval, hydor, aquael och föredrar aquael faktiskt...dem som går fetbort är fluval o hydor)enligt mig!
#7 - 16 januari 2007 20:41
när du skrivar "skumfilter"är dett modell skumgummimadras ,der fins blå filterppi10 som släpper igenon mycket mera vatten, du har inte funderat på att byta till sådan
mvh janne
#8 - 16 januari 2007 21:23
åheim skrev:
vilken fan har du till ditt 150Liters?

(har också eheim,fluval, hydor, aquael och föredrar aquael faktiskt...dem som går fetbort är fluval o hydor)enligt mig!

Jag har ett aquael fan 2, vilket kanske är i minsta laget för karet. Jag har inte superkoll på fluval, äger en gammal fluval 3 som låter som ett flygplan men den funkar. Varför gillar du inte fluval och hydor?
#9 - 17 januari 2007 16:30
Jag har ett eheim innerfilter, har inte behövt rengöra det än, har gått sedan i somras.

Annons