Inner- eller ytterfilter

#1 - 15 april 2004 08:54
Jag har haft ett 70-literskar igång sedan augusti, med ett Fluval 3+ innerfilter. Det funkar bra, men jag tycker att det tar upp ganska stor plats. Dessutom funderar jag på om alla firrar tycker om att det blir så pass kraftig fart på vattnet. Skaffade precis ett par Palettciklider (har dessutom 8 kardinaltetror och 2 ancistrus) och läste någonstans att dvärgciklider inte gillar att ha det så strömt.

Nu till frågan:
Är det bättre med ett ytterfilter? Jag vet inte om det blir mindre strömt i vattnet med ett sådant...
Hur funkar syresättningen med ett ytterfilter? Sätter man återflödet så att det skvalar ned i vattnet, eller strax under ytan, eller?

Om ni tycker att jag borde skaffa ett ytterfilter, kan ni ge tips på några bra och ej alltför dyra filter som passar till ett 70-literskar?
#2 - 15 april 2004 08:57
ytterfilter är alltid att föredra enligt mig vilken storlek på karet man en har. Det enda negativa med ett ytterfilter skulle väl vara priset fast det har ju så klart inget med funktionalitet att göra.

Jag kör ytterfilter både i mitt största (240L) och i mitt minsta (27L) kar.

fart på vattnet? ja det bestämmer man ju själv, i det lilla karet har jag strypt filtret med en kran på slangen och låter det bara rinna ner lite vatten sakta i akvariumet. Syresättning sker på exakt samma sätt som med ett vanligt filter, alltså genom rörelse på ytan. Men strömt eller inte strömt ja det bestämmer man ju själv.

PS.
även innerfilter går ju att strypa om man vill det men dom tar ju alltid upp onödigt stor plats i akvariumet (och är fula) + att ytterfilter har bättre biologisk rening.
DS.
#3 - 15 april 2004 10:03
ytterfilter alla gånger. om man vill lägga ut lite extra pengar på funktionalitet och estetik.

Annons