Innerfilter

#1 - 28 februari 2004 21:02
Vilket innerfilter ska jag köpa ett Eheim 2252 innerfilter eller ett Fluval 4 Plus? Det skiljer en del i pris.[?]
#2 - 28 februari 2004 21:30
Jag skulle ha kört på Eheim :)
Har själv varit sugen på att köpa ett sånt nämligen.
Verkar vara ett himla bra ett.

Mvh Fredrik
#3 - 28 februari 2004 21:38
EHEIM!!
#4 - 28 februari 2004 22:19
Kan ni motivera, jag funderar också på dessa två. Vad är det som gör eheim värt 500 pix mer?
#5 - 28 februari 2004 22:40
Ursprungligen skickat av peterf

Kan ni motivera, jag funderar också på dessa två. Vad är det som gör eheim värt 500 pix mer?

Jag köper mitt Eheim för 799:. Kostar det andra filtret 300 kr? :)
Hmm. Kanske beror lite på var man köper dem.

Men jag har alltid kört Eheim och de funkar klockrent.
Har ett gammalt Eheim från 1990 (RF 1200. 1200L/H innerfilter) och det tuffar på fortfarande, 14 år gammalt nu =)
Inga missljud eller nå.

Mvh Fredrik
#6 - 28 februari 2004 23:36
Eheim 2252 - 850kr på PWSS.nu. Har haft Fluval4+ men de va inte mycke att ha.

Eheim 2252 - Bättre innerfilter finns inte.

Punkt slut!
#7 - 29 februari 2004 07:46
Jag stod inför samma val för ett tag sedan.
Slutade med att jag köpte en Fluval 4+ pga priset.
Man får ju 2st sånna mot 1 Eheim.

Är då grymt nöjd med Fluval filtret det pumpar på rätt fint.
#8 - 29 februari 2004 08:55
Eheim[:-106]
Fast det kan ju bero på hur mycket cirkulation du behöver.
Det är bättre tryck i Eheim.
Det måste vara större skillnad än 1000l/h mot 1200l/h [:-56]

#9 - 29 februari 2004 09:10
Det får nog bli ett Eheim filter, trots priset. Jag hadde ett sådant i mitt gammla akvarium för ca 14 år sedan, då funkade det bra. Det har ju hänt en del på fronten sedan dess tänkte jag.
#10 - 29 februari 2004 10:08
Då Eheim 2252 sprutar 1200 l/h och Fluval 4+ sprutar 1000 l/h är det nog värt dom extra pengarna att köpa Eheim, även om jag normalt brukar tycka att det är mer tryck i Fluvals pumpar (sprutar en hårdare stråle = bättre ytvattencirkulation?).
#11 - 29 februari 2004 12:18
Om man verkligen <b>jämför</b> de här filtrena så inser nog dom flesta att jämförelsen är ganska orättvis, Eheimen är långt bättre på samtliga punkter.

Den är stark o pumpar sina 1200 kanske 1000 om den är riktigt igensatt, dess filtersvampar är verkligen effektiva och ger ändå i viss mån en hygglig biologisk filtrering vilket innerfilter anses vara dåliga på.

Om det är cirkulation per krona vi pratar om så visst är Fluvalen förmånligare men den är kass när det gäller filtrering, fråga fiskarna och dom säger Eheim.

Mvh Jari
#12 - 29 februari 2004 13:32
Eheim är lite starkare, men har en mycket konstig lösning på skitinsuget på sina filter? På vilket sätt skulle en insug rakt under utblåset vara effektivare än att ha insuget på sidorna? Hade ett 2252 som samlade mindre med skit än min Fluval 4+ i samma akvarie, samma placering och samma fiskar då jag alternerade för att jämföra. Sedan kan det ju bero på att Eheim har ett smalare utblås som ger intrycket av att det är mycket kraftigare än Fluvalfiltret. En sak som jag tycker är att Fluval är tystare och drar 16-18 watt mindre ström per timme och det blir några spänn på ett år, det blir ca 150kw/år * kw priset så det kostar nästan 150kr mer per år att använda än Fluval filtret. Jag skulle gärna se en annan modell på Eheim filterinsug dvs insug från sidorna då jag personligen tror att det är effektivare, dock gillar jag möjligheten att ta bort eller sätta dit fler filtermoduler hos Eheim. Sedan vet jag inte hur länge ett Fluval filter håller och om det går att renovera Fluvalfilter såsom det gör med Eheim? Summan blir att jag är så här långt mycket nöjd med mitt Fluval 4+ filter, du får mycket filter för pengarna och PWSS säljer det för 350kr. Sedan kanske Eheim håller längre och har lite mer tryck så det blir väl en kostnadsfråga som alltid :)
#13 - 29 februari 2004 13:51
Tänkte lite som du doohan.
2st Fluval 4+ kostar inte mer än 1st Eheim 2252 och 2st fluval 4+
borde vara mer och köra med än 1st Eheim.
Dessutom drar 2st fluval 4+ mindre ström än 1st eheim.

Reservdelar verkar det finnas...... nu i allafall men man vet inte hur det är om 5år :)
#14 - 29 februari 2004 14:06
Ursprungligen skickat av doohan

Eheim är lite starkare, men har en mycket konstig lösning på skitinsuget på sina filter? På vilket sätt skulle en insug rakt under utblåset vara effektivare än att ha insuget på sidorna? Hade ett 2252 som samlade mindre med skit än min Fluval 4+ i samma akvarie, samma placering och samma fiskar då jag alternerade för att jämföra. Sedan kan det ju bero på att Eheim har ett smalare utblås som ger intrycket av att det är mycket kraftigare än Fluvalfiltret. En sak som jag tycker är att Fluval är tystare och drar 16-18 watt mindre ström per timme och det blir några spänn på ett år, det blir ca 150kw/år * kw priset så det kostar nästan 150kr mer per år att använda än Fluval filtret. Jag skulle gärna se en annan modell på Eheim filterinsug dvs insug från sidorna då jag personligen tror att det är effektivare, dock gillar jag möjligheten att ta bort eller sätta dit fler filtermoduler hos Eheim. Sedan vet jag inte hur länge ett Fluval filter håller och om det går att renovera Fluvalfilter såsom det gör med Eheim? Summan blir att jag är så här långt mycket nöjd med mitt Fluval 4+ filter, du får mycket filter för pengarna och PWSS säljer det för 350kr. Sedan kanske Eheim håller längre och har lite mer tryck så det blir väl en kostnadsfråga som alltid :)

Jag gjorde om mitt Eheim nyligen.
Borrade 30st 3mm hål i botten och tätade de andra insugen med silicone.
Nu suger den vattnet igenom HELA filtret istället.
Funkar skitbra.
#15 - 29 februari 2004 16:48
Ursprungligen skickat av akvariefisken

[quote]Ursprungligen skickat av doohan

Jag gjorde om mitt Eheim nyligen.
Borrade 30st 3mm hål i botten och tätade de andra insugen med silicone.
Nu suger den vattnet igenom HELA filtret istället.
Funkar skitbra.
[/quote]

Fattar absolut inget! Varför modda en 2252? Det kan inte ha blivit bättre iallafall.

Jag gör rent min 2252 1gång varannan månad ungefär och då är alla 3 filterhylsor härligt skitiga och jag ser inte att det skulle vara nåt ojämnt.

När alla 3 är rena så blir ju den närmast pumpen skitig först sedan när det blir lite trögare flöde så börjar n:r 2 att skitas ner och så vidare.

Gör du hål i botten så tar ju vattnet den lättaste vägen och det är ju genom centrumkanalen och där finns ingen filtermassa.

Antingen förstår jag inte va du menar eller så är du ordentligt ute o cyklar.

Mvh Jari
#16 - 29 februari 2004 17:57
Hmm, på 9 inlägg så har jag inte blivit klokare, många säger sin åsikt och det är ju iofs bra men diskussionen innehåller inte så många praktiska anledningar varför man skall välja det ena framför det andra. Undantaget är ju kostnaden i inköp och drift - intressant doohan, driftskostnaden tänker man inte alltid på.

Till exempel - varför ät eheim ett bättre biologiskt filter?
#17 - 29 februari 2004 18:22

Till exempel - varför ät eheim ett bättre biologiskt filter?

Dels större filterarea och att den klarar att dra runt även fast den är skitig.

Det är fördelen med den lite dyrare elförbrukningen på 2252an[;)].

Det är 1200 l/h som gäller skitig eller inte.

Men som sagt , det är ju ingen som blir klokare av denna tråd, det är lite vilken är bäst Volvo eller Saab syndromet.

ps. Jag har båda filtren och den ena har jag modifierat och det är inte Eheimen.

Mvh Jari

#18 - 2 mars 2004 00:14
Jari!
På vilket sätt har du ändrat Fluvalfiltret?

Som jag skrev så körde jag både nämda filter, och jag sålde Eheimfiltret då det förde mer väsen och drog 2,5 gånger med ström. Missförstå mig rätt nu för jag gillar Eheims ytterfilter och jag har 2st sådana igång. Tycker också 2252an känns gedignare och det ger ett intryck av kvallite, men inköpsproset är till fluvals stora fördel och ekonomin är ofta en viktig faktor när vi väljer våra tillbehör. Om Eheim 2252an kostade like lite som Fluvalfiltret skulle nog betydligt fler välja 2252an före Fluval4+. Funderar på att köpa den största modellen av Eheim aquaball då det ser ut som ett bättre alternativ än mitt Hydorfilter? Hur är dom eheimfilterna?

På tal om biologisk filtrering på innerfilter så måste ju Juwels stora innerfilter vinna den kampen. En filtervolym på 7 liter i ett innerfilter är ju grymt mycket/stort.

#19 - 2 mars 2004 07:26
Jag har sågat av inkråmet så jag bara har ett lock kvar i botten, sedan har jag fyllt med blå 10 ppi filtermatta.

Det blir ett någorlunda biologiskt bra filter.

Mvh Jari
#20 - 2 mars 2004 09:15
jarinen har du bilder på detta?
#21 - 2 mars 2004 13:05
Har inga bilder, det är ganska okomplicerat, såga av allt utom botten på inkråmet och fyll med blå 10 ppi filtermatta.

Mvh Jari
#22 - 2 mars 2004 13:48
doohan:Du frågade hur Aquaballen är.Har det största 2212 och tycker det är kanon.Tyst,separata filterbehållare som Du kan fylla med det filtermaterial som passar Dig,insug runt om hela filterbehållaren,vrid och vickbara pumphuvudet m.m.
Lycka till!

Annons