Ursprungligen skickat av akvariefisken
[quote]Ursprungligen skickat av doohan
Eheim är lite starkare, men har en mycket konstig lösning på skitinsuget på sina filter? På vilket sätt skulle en insug rakt under utblåset vara effektivare än att ha insuget på sidorna? Hade ett 2252 som samlade mindre med skit än min Fluval 4+ i samma akvarie, samma placering och samma fiskar då jag alternerade för att jämföra. Sedan kan det ju bero på att Eheim har ett smalare utblås som ger intrycket av att det är mycket kraftigare än Fluvalfiltret. En sak som jag tycker är att Fluval är tystare och drar 16-18 watt mindre ström per timme och det blir några spänn på ett år, det blir ca 150kw/år * kw priset så det kostar nästan 150kr mer per år att använda än Fluval filtret. Jag skulle gärna se en annan modell på Eheim filterinsug dvs insug från sidorna då jag personligen tror att det är effektivare, dock gillar jag möjligheten att ta bort eller sätta dit fler filtermoduler hos Eheim. Sedan vet jag inte hur länge ett Fluval filter håller och om det går att renovera Fluvalfilter såsom det gör med Eheim? Summan blir att jag är så här långt mycket nöjd med mitt Fluval 4+ filter, du får mycket filter för pengarna och PWSS säljer det för 350kr. Sedan kanske Eheim håller längre och har lite mer tryck så det blir väl en kostnadsfråga som alltid :)
Jag gjorde om mitt Eheim nyligen.
Borrade 30st 3mm hål i botten och tätade de andra insugen med silicone.
Nu suger den vattnet igenom HELA filtret istället.
Funkar skitbra.
[/quote]
Fattar absolut inget! Varför modda en 2252? Det kan inte ha blivit bättre iallafall.
Jag gör rent min 2252 1gång varannan månad ungefär och då är alla 3 filterhylsor härligt skitiga och jag ser inte att det skulle vara nåt ojämnt.
När alla 3 är rena så blir ju den närmast pumpen skitig först sedan när det blir lite trögare flöde så börjar n:r 2 att skitas ner och så vidare.
Gör du hål i botten så tar ju vattnet den lättaste vägen och det är ju genom centrumkanalen och där finns ingen filtermassa.
Antingen förstår jag inte va du menar eller så är du ordentligt ute o cyklar.
Mvh Jari