Innerfilter för litet?

#1 - 3 april 2007 06:46
Vi har ett akvarium på 110 liter. (bilder finns på min profil) När vi köpte detta begagnat för cirka 6-8 månader sedan så fick vi med ett innerfilter, nämligen ett "Project Sigma" och då med två påsatta filterpatroner, som den högra på bilden nedan. Sigma-pumparna har alltså ingen plast runt själva filterdelen utan den har direkt kontakt med vattnet.

Jag har haft svårt att hitta fakta om hur många liter/h denna pump pumpar. På en annan sida så sålde dom ENDAST pumphuvudet, och då stod denna information under:

Sigma 1 - 6W, 100-350l/h, aquarium 20-70l,
Sigma 2 - 6W, 200-500l/h, aquarium 70-120l,
Sigma 3 - 15W, 300-950l/h, aquarium 120-170l.

Men det verkar gälla olika typer av pumphuvud? Jag vet inte vilket jag har.
Tyvärr är mitt akvarium så litet att det inte får plats att sätta en tredje filterdel under dom två jag har.

Jag har ingen ammoniak och inget nitrit, alla växter utom javaormbunkarna växer mycket bra. Fiskarna verkar må helt okej, men ibland ser dom lite svagt hängiga ut. Jag börjar även få problem med alger.

Tror ni innerfiltret är för litet?
Hur många liter/h bör pumpen pumpa i ett 110-litersakvarium?
Vilket innerfilter som är riktigt bra rekommenderar ni annars?
#2 - 3 april 2007 07:01
Halloj.

Vet inget om detta filtret. Men kan försöka ge dig lite generella "regler".

Det bästa sättet att se om filtret räcker till är att kolla hur ofta det "sätts igen". Dvs hur ofta behöver du rengöra filtret för att genomströmningen minskats?

Sedan så hänger ju kravet på filterkapacitet ihop med hur du sköter karet också. delvattenbyten varje vecka är ett väldigt bra sätt ett hålla karet levande och friskt.

Men angående filter. Hellre för mycekt än för lite... ett 110 liters kar är ganska "stort" och kräver ett hyffsat filter+pump för att hålla igång. Fluval 4+ är billigt och ok. Ibland kan det väsnas lite. rekomenderar en pump/filter i den storleken.

angående pumpeffekt. Det viktiga är att vattnet rör sig. att inget vatten står still. samt att vattenstrålen för ner syre från vattenytan. den skall allltså vara så nära vattenytan den kan vara, utan att börja väsnas för mycket :)
Kolla på ditt vatten. Stillastående någonstans?

Lycka till!

Mvh

Stefan
#3 - 3 april 2007 08:33
Genomströmningen är bra, växterna rör sig och det är en vattenström som, efter att ha "slagit i" rutan på andra kortänden av akvariet sedan åker tillbaka längs med botten i den främre delen av akvariet. Om fiskarna inte simmar åker dom med strömmen lite långsamt.

Jag har däremot svårt att se om denna vattenström minskar. Även när jag tycker att filtret är ganska "skitigt" (mycket "brunt" i filtermassans porer) så är ju vattenströmmen bra ändå. Så frågan är om man kan gå efter hur mycket vattnet rör sig i detta fall - filtermassan kan kanske vara för liten ändå?

Jag vill byta lite vatten varje vecka men det blir mera var tredje...hmm..

Fluval 4+ verkar bra, men hur hög är den? Får den plats på höjden i mitt akvarium månntro? Får kika på en sån i en affär... Jag tycker att den verkar ha så lite filtermassa jämfört med mitt skum, som ju är ganska stort, men jag kanske har fel. Såg även att man bara får med två filterdelar, men det finns plats för fler? Vilka köper man då till? Hmm, får kolla upp det där i akvariebutiken.
#4 - 3 april 2007 10:31
Jag har fluval 4 i mitt akvarium på 225l och den kan jag varmt rekommendera dig. Det är som två filter i och man kan reglera flödet , har nu på nästan lägsta för annars skulle det bli orkan i karet;-) Det finns även en knapp som visar när det är dags att rengöra filtret.
#5 - 3 april 2007 21:34
toccata skrev:
Vi har ett akvarium på 110 liter. (bilder finns på min profil) När vi köpte detta begagnat för cirka 6-8 månader sedan så fick vi med ett innerfilter, nämligen ett "Project Sigma" och då med två påsatta filterpatroner, som den högra på bilden nedan. Sigma-pumparna har alltså ingen plast runt själva filterdelen utan den har direkt kontakt med vattnet.

Jag har haft svårt att hitta fakta om hur många liter/h denna pump pumpar. På en annan sida så sålde dom ENDAST pumphuvudet, och då stod denna information under:

Sigma 1 - 6W, 100-350l/h, aquarium 20-70l,

Sigma 2 - 6W, 200-500l/h, aquarium 70-120l,

Sigma 3 - 15W, 300-950l/h, aquarium 120-170l.

Men det verkar gälla olika typer av pumphuvud? Jag vet inte vilket jag har.

Tyvärr är mitt akvarium så litet att det inte får plats att sätta en tredje filterdel under dom två jag har.

Jag har ingen ammoniak och inget nitrit, alla växter utom javaormbunkarna växer mycket bra. Fiskarna verkar må helt okej, men ibland ser dom lite svagt hängiga ut. Jag börjar även få problem med alger.

Tror ni innerfiltret är för litet?

Hur många liter/h bör pumpen pumpa i ett 110-litersakvarium?

Vilket innerfilter som är riktigt bra rekommenderar ni annars?
ditt filter har en stor filteryta och det är ju bra men det kan va ganska praktiskt att ha en kåpa utanpå så att skiten stannar kvar när man tar upp filtret! här är ett filter jag kan rekomendera... väldigt genomtänkt konstruktion, vridbart utblås och flödes regulator på toppen och en skaplig filtervolym...
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-innerfilter-fan3-plus-p-173?osCsid=202e9519360e97db2a3560f22418223d
#6 - 4 april 2007 06:28
ja det stämmer att mycket skit kommer ut i vattnet när jag tar upp filtret för att krama ur det i en hink.

märkte att Aquael-filtret du rekommenderade var betydligt billigare än Fluval 4+, men duger det lika bra? Antar att Fluval 4+ har en ännu större filteryta, kanske överdimensionerad för akvariet, men egentligen är väl det bara bra?

Vi kommer troligen skaffa ett akvarium runt 300 liter någon gång inom 5 år - skulle ett Fluval 4+ funka även till ett sånt akvarium så kanske man kan investera i det redan till vårt 110-liters...hmmm.

Jag vet inte om jag kommer köpa något nytt filter överhuvudtaget, ville egentligen mest ha synpunkter på det jag har nu, men det finns uppenbarligen mycket bättre filter att köpa, så nu vet jag ju det iallafall, tack :)
#7 - 4 april 2007 06:36
toccata skrev:
ja det stämmer att mycket skit kommer ut i vattnet när jag tar upp filtret för att krama ur det i en hink.

märkte att Aquael-filtret du rekommenderade var betydligt billigare än Fluval 4+, men duger det lika bra? Antar att Fluval 4+ har en ännu större filteryta, kanske överdimensionerad för akvariet, men egentligen är väl det bara bra?

Vi kommer troligen skaffa ett akvarium runt 300 liter någon gång inom 5 år - skulle ett Fluval 4+ funka även till ett sånt akvarium så kanske man kan investera i det redan till vårt 110-liters...hmmm.

Jag vet inte om jag kommer köpa något nytt filter överhuvudtaget, ville egentligen mest ha synpunkter på det jag har nu, men det finns uppenbarligen mycket bättre filter att köpa, så nu vet jag ju det iallafall, tack :)

angående fluval 4+.
Jag tycker det rä ett billigt ok filter. Inte det bästa på något sätt. Det går att modifiera det så att det blir effektivare, vilket ökar upp "ok" til "bra".
Det fungerar finfint till 110 liter, men inte till ett 300 liters. I alla fall inte i fall det ska vara ett fiskakvarie :)
Så du kommer behöva ett ordentligt filter då. Fast. Det är ju om 5 år :)
#8 - 4 april 2007 16:33
toccata skrev:

ska bara tillägga att aquael fan 3 har större filteryta än fluval 4+!
#9 - 4 april 2007 20:36
Tillåt mig att småle, inget illa ment egentligen; "Vi kommer troligen skaffa ett akvarium runt 300 liter någon gång inom 5 år"

Sjysst tidsperspektiv...;)

---

Förlåt om det var kränkande![:o]
#10 - 5 april 2007 08:17
Äsch- Linda extra filtermatta runt ditt filter för att öka kapaciteten. Fäst det med kardborreband eller liknande. Här är mitt eget projekt som funkar utmärkt i mitt 95 liters http://www.surficon.net/Media/
Man kan tom använda såna där blåa diskställsunderlägg av skumplast virade några varv kring filtret. Jag har testat och det fungerar utmärkt!
#11 - 10 april 2007 09:40
Tack för tipsen! Jag får helt enkelt höra mig för igen när det blir dags för nytt innerfilter, och samtidigt jämföra filtermassans storlek mellan olika märken.

Annons