Innerfilter och lite andra frågor.

#1 - 26 februari 2009 16:13
Jag har ett väl inkört 110-liters-akvarium med en Project Sigma 2+, dvs, ett pumphuvud med två stora filterpatroner på. Filterpatronerna är inte täckta av något yttre plasthölje. Det hela ser ut som den högra på bilden nedan.

Pumpen har mycket bra "sprutt" och är lätt att justera flödet på, men problemen nu är:
1. Hela filterytan börjar täckas av tofsalger (jag kör ej med co2 men de gynnas när jag byter vatten verkar det som. Inget att göra åt. Växterna växer bra med pmdd.)
2. Filtersvamparna börjar bli rätt gamla och "porösa"
3. Pumpen har börjat låta mycket, impellern är kanske sliten.

Jag funderar alltså på att köpa ett nytt innerfilter, men mitt problem är att inget av de "vanliga" märkena ger mig lika mycket filteryta som jag har nu, eftersom de har ett plasthölje utanför filterpatronerna. Men samtidigt ogillar jag att ha det "öppet" som nu, eftersom det kommer en massa alger och allt "skit" fastnar på utsidan...

Akvariet är bara 32 cm från sanden och uppåt så ett jättestort filter får heller inte plats. Ändå vill jag inte investera i ett ytterfilter för detta akvarium, då vi inte ska ha det i all evighet (jag vill ha större senare).

Kort sagt: Vilket innerfilter har mest filteryta för pengarna, och bra "sprutt", men är ändå ganska litet? Gör tofsalgerna som täcker filterytan nu någon skada för filtreringen? Wahh, vad svårt detta är! Tacksam för tips... :)

Fiskbestånd: 18 neontetror, 3 små pansarmalar, 1 ancistrus, 2 kuhli, fyra små platyhonor. (För mycket bottenfisk men vi var tvungna att avveckla vårt mindre akvarium för en tid framåt.)
#2 - 26 februari 2009 16:36
aquael fan 3+ har en filteryta på 4,8dl och jag tror den leder med det faktiskt (ex:fluval 3+ 3,6dl eheim 2048 3,9dl ) och den är väldigt allsidig med justerbart utblås i 180gr och väldigt lättmanövrerad flödesregulator och en supersmart lösning som gör att den släpper ut vatten upp i toppen på filtret när man stryper flödet vilket gör att pumpen inte slits av att vara strypt!
#3 - 26 februari 2009 17:00
AquaElen kan du även köra med enbart filtermatta och inget hölje å då får du ännu större filteryta.
Men jag undrar om inte någon av aquael turbo filtrerna kanske kan vara någe?!
#4 - 26 februari 2009 17:24
SAmma med fluval 3+
Bara pressa in blå filtermatta så har du hela behållaren som yta
#5 - 26 februari 2009 18:16
åheim skrev:
aquael fan 3+ har en filteryta på 4,8dl och jag tror den leder med det faktiskt (ex:fluval 3+ 3,6dl eheim 2048 3,9dl ) och den är väldigt allsidig med justerbart utblås i 180gr och väldigt lättmanövrerad flödesregulator och en supersmart lösning som gör att den släpper ut vatten upp i toppen på filtret när man stryper flödet vilket gör att pumpen inte slits av att vara strypt!

Låter bra (men jag har säkert mer än 4,8 nu). Hur menar du att strypa flödet? När gör man någonsin det? Jag har ingen slang på utblåset utan det bara blåser ut som det är. Men ska absolut ta en titt på den i affären. Är lite sugen på filter med "täckt" filter just på grund av den massiva tofsalg-tillväxten på mitt filter nu, och sen är det jobbigt att all smuts som är stor sätter sig fast utanpå och ramlar AV när man lyfter upp filtret.. Blir mycket gegga runt filtret generellt.

babydoc skrev:
Samma med fluval 3+ Bara pressa in blå filtermatta så har du hela behållaren som yta

Menar du att man ska ta bort plast-ytterhöljet? Eller pressa in MER matta i det? Jag har en fluval 2+ till mitt 40-liters och tycker det är jättelite filteryta i den. 3:an har väl mer, men enligt Åheim som svarade ovan så har den mycket mindre filteryta än Aquaels filter. Så jag skippar nog Fluval iallafall.

AquaElen kan du även köra med enbart filtermatta och inget hölje å då får du ännu större filteryta. Men jag undrar om inte någon av aquael turbo filtrerna kanske kan vara någe?!

Jag vill helst ha plasthölje runt filtret i den nya pumpen, just för att jag har problem med mycket tofsalger på ytan av mitt filter nu. Sen är det jobbigt för skiten "fastnar" ju ingenstans utan när man lyfter/flyttar filtret lite så åker allt loss och virvlar omkring... Mitt akvarium är ju ganska litet också, så ännu tjockare filter-matta i hörnet skulle se fult ut. (bara 73 cm långt akvarium).

Vad är deras turbofilter för något då? Större eller funkar det annorlunda?
#6 - 26 februari 2009 18:30
Vill du har ett med fillterkåpa och inte är så stort men med mycket filteryta, det blir ett moment 22;) men ta en titt på detta, jag tror den har bra mycket filteryta: http://www.zoopunkten.se/catalog/product_info.php/cPath/39_45/products_id/430?osCsid=ebb31370eda1163da7d6b6f75bb96ca9

http://www.zoopunkten.se/catalog/product_info.php/cPath/39_45/products_id/431?osCsid=ebb31370eda1163da7d6b6f75bb96ca9
#7 - 26 februari 2009 21:04
hm, den första länken gick bara till en inloggningssida, skriv gärna vad produkterna heter :P
men den andra länken var nån filtermodul?
#8 - 26 februari 2009 21:16
Eheim 2252 har en filtervolym på 700ml och fungerar utmärkt i ett 110 liters akvarium, har själv testkört i ett 93 liters yngelkar med ancistrus och det fungerar klockrent med ppi10.
#9 - 26 februari 2009 22:11
åheim skrev:
Vill du har ett med fillterkåpa och inte är så stort men med mycket filteryta, det blir ett moment 22;) men ta en titt på detta, jag tror den har bra mycket filteryta: http://www.zoopunkten.se/catalog/product_info.php/cPath/39_45/products_id/430?osCsid=ebb31370eda1163da7d6b6f75bb96ca9

http://www.zoopunkten.se/catalog/product_info.php/cPath/39_45/products_id/431?osCsid=ebb31370eda1163da7d6b6f75bb96ca9
belv nåt galet men här är den:) http://www.zoopunkten.se/catalog/product_info.php/cPath/39_45/products_id/430?osCsid=ebb31370eda1163da7d6b6f75bb96ca9 har en trekantig form och placeras i hörnet!
Guest
#10 - 26 februari 2009 22:12
Samma igen Åheim =)
#11 - 26 februari 2009 22:14
f-n den funkar ju för mig...?
Ähh gå in på zoopunkten.se - akvaristik - innerfilter - cristal profi 100!
#12 - 26 februari 2009 22:17
Du kanske är automatiskt inloggad;)?
#13 - 27 februari 2009 07:29
eller gör som så att du faktiskt tar ett överdimisionerat ytterfilter.
då har du redan gjort den investeringen inför framtida större kar.

på rätt många ytterfilter är det möjligt att strypa flödet så att de passar
till mindre kar, det plus kanske ett strilrör borde fixa ett schysst flöde.

.
Bilagor:
#14 - 27 februari 2009 13:14
Gaffel skrev:
Eheim 2252 har en filtervolym på 700ml och fungerar utmärkt i ett 110 liters akvarium, har själv testkört i ett 93 liters yngelkar med ancistrus och det fungerar klockrent med ppi10.

Gjorde en google-sökning och enligt flera forumtrådar och andra sidor så är det enorm kraft i det filtret. Tvivlar inte på att det är bra, men funkar det verkligen i ett akvarium på 100-110 liter (inte säker på de exakta innermåtten), eller blir det storm i akvariet...? Någon menade att det blev storm även i ett 200-liters med det filtret. I övrigt verkar det mycket bra såklart.

Om man vill strypa flödet, hur gör man det på bästa sätt?

Hur kan man se hur mycket filteryta de har? Det står inte med på de köpsidor jag hittar. Eheim har ju även ett 2048 som pumpar 600lit/h, vore det kanske ok för mitt akvarium?

åheim skrev:

Det står ju i princip ingen info alls om detta filter, man får titta på den dåliga bilden?? Hela sidan var väldigt rörig tycker jag. Skulle vilja ha bättre bilder och mer specifikationer. Men just nu väljer jag kanske ändå mellan Aquael fan 3 + eller Eheim, om 2252:an har för mycket kräm i sig, skulle en 2048 funka? (eheim alltså)..hmm

Kensa skrev:
eller gör som så att du faktiskt tar ett överdimisionerat ytterfilter.

då har du redan gjort den investeringen inför framtida större kar.

På rätt många ytterfilter är det möjligt att strypa flödet så att de passar

till mindre kar, det plus kanske ett strilrör borde fixa ett schysst flöde.

Det låter egentligen bra, men jag vet inte... Ytterfilter vore en helt ny vetenskap för mig. Jag vet att inget slår dem vad gäller filteryta, men jag vet inte hur de funkar i övrigt. Hur fäster man slangen för insug och utblås i akvariet? Sugproppar...?? Jag har ingen fast bakgrund utan papper utanpå akvariet ;) Är livrädd att nån sån slang skulle lossna och vattnet pumpas ut på golvet....
#15 - 27 februari 2009 14:24
Om du köper ett fluval 205 (bara ett exempel) så har den slangklämmor och sugkoppar som du fäster på insidan av akvariumet. Utblåset sitter där det ska med hjälp av klämmorna. Har själv ett 205 till mitt 125L och jag är supernöjd.

http://farm1.static.flickr.com/176/438759161_8a8cc819c0.jpg?v=0

Där ser du hur det sitter, lite iaf. Bara insugsröret har sugkopp på sig så det inte ska ligga och 'vaja i strömmen'.
#16 - 27 februari 2009 18:54
2252'an är nog det bästa alternativet för dig och vill du ha det lite lugnt så kopplar du bara på ett strilrör eller varför inte vågmaskinen SCWD!

Annars är 2252'an ett helt otroligt koncept med universal 1250 som motor, dels är filterkorgarna utbyggbara via legoteknik, det finns påbyggnadssatser och till och med en hållare för att koppla samman 3 st filterkorgar för stående montage med sugkoppar eller liggande med fontän som dammfilter.
#17 - 27 februari 2009 20:22
toccata skrev:
Gjorde en google-sökning och enligt flera forumtrådar och andra sidor så är det enorm kraft i det filtret. Tvivlar inte på att det är bra, men funkar det verkligen i ett akvarium på 100-110 liter (inte säker på de exakta innermåtten), eller blir det storm i akvariet...? Någon menade att det blev storm även i ett 200-liters med det filtret. I övrigt verkar det mycket bra såklart.
har du ett standardmått på ditt kar och dessutom täckglas lr heltäckande ramp så går ett 2252 inte in på höjden, dessutom är det på tok för kraftigt om du nu inte ska ha stömmlevande malar;)

toccata skrev:

Hur kan man se hur mycket filteryta de har? Det står inte med på de köpsidor jag hittar. Eheim har ju även ett 2048 som pumpar 600lit/h, vore det kanske ok för mitt akvarium?

ett 2048 passar bättre och den har 3,9dl filtervolym!
#18 - 27 februari 2009 20:27
Ett 2252 har 2 st filterkorgar, ta bort en och du får ner den i ett nanokar, den överblivna kan du stoppa i munnen på åheim.. :D

Åheim, säg strilrör högt 12 ggr..
#19 - 27 februari 2009 20:28
Toccata!! Detta tycker jag du ska lägga en beställning på[:-159][:-159][:-159]http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-u-3-p-7213?osCsid=75a676946919a6eb38c7b1ad214a6028
#20 - 27 februari 2009 20:34
åheim skrev:
Toccata!! Detta tycker jag du ska lägga en beställning på[:-159][:-159][:-159]http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-u-3-p-7213?osCsid=75a676946919a6eb38c7b1ad214a6028
Ahh, den nya fluvalen har kommit, fungerar den bra åheim?
#21 - 27 februari 2009 20:59
[:-76]... väntar leverans de närmaste dagarna så jag återkommer snart med en första recension [:-106]
#22 - 27 februari 2009 21:02
Försök inte smita undan åheim jag ser att du är på-loggad och kollar igenom "Innerfilter och lite andra frågor." Funkar "Der FU" nån bra, en artikel och bildserie får du fixa!
#23 - 27 februari 2009 21:03
Då får du fixa en artikel och en bildserie.
#24 - 27 februari 2009 21:28
aah ja är ju inte golden så jag kan ju inte få till nån snygg bildserie tyvärr och min digitala skitkamera från 90-talet ger fan sämre bilder än en instamatic med solexponerad filmrulle[:(!] därför finns inte en enda bild på mina kar i hela syberrymden! men nåt ska jag väl få ihop;) och skulle det visa sig att det är ett skitfilter så byter jag fan användarnamn:p
#25 - 27 februari 2009 21:39
Inte till flåval va? :D För då får du garanterat Sea Shepherd efter dig!
#26 - 27 februari 2009 22:50
ÄÄH min flåval3+ räcker inte ens för 180L (110ppi matta i behållarna) karet själv så jag fick komplettera med ett pumphuvude som ger 300L/h och stor klump blåfiltter matta. Annars finns det att köpa insektssvampar på Biltema som man kan göra hål i och trä upp på insuget om det inte finns att köpa nya till filtret, en bekant körde denna nödlösning under 1½ år som han var arbetslös och hade knapert med pengar.
#27 - 28 februari 2009 08:31
Okej så nu har jag massor av olika bud och åsikter här....

fluval 205 verkar ju bra men som sagt, då är det steget till ytterfilter, vilket egentligen borde kräva en helt ny diskussion om vad som är bäst där...
nya Fluval U3 - Vilka mått har den? Helt otestat av er ännu alltså... Vågar man köpa då?
Eheim 2252 har alltså starkt flöde och är för stor för mitt kar. Tar man bort ena filterhylsan blir det ju inte så mycket filteryta kvar? Då kan man lika gärna köpa ett annat kanske. Enligt de forumtrådar jag hittat via google hjälper inte ens strilrör för den stora kraften i pumpen..
Eheim 2048 Verkar bra för mitt akvarium. Har 3,9 dl filtervolym, men vaaaaar ser ni detta nånstans? Jag vill se filtervolymen på alla filter.. Vilken sida anger dem?[/b]
Aquael Fan 3 plus har en filteryta på 4,8dl och är billigast. Borde detta kanske bli mitt val? På vilket sätt är den sämre än Eheim 2048, när den har mer filteryta?[/b]

Läser man sen om filtervolymen på ytterfilter blir man ju fundersam och tänker "jag borde kanske ändå......"

Akvariet kommer troligen alltid husera främst tetror, platy och vår gamla räv Ansgar (ancistrusen). Så det är inga krävande fiskar direkt. Kanske bäst att vänta med ytterfilter tills jag skaffar större akvarium, och anpassa ytterfiltret efter volymen på detta senare akvarium då istället (Kan dock bli om 3 år eller så).
#28 - 28 februari 2009 09:46
Eheim hade tidigare en annan hemsida där de uppgav filtervolym på sina filter men tyvärr är den borttagen:( Aquael 3+ är ett väldigt bra filter och det enda kan väl va att den ger en del vibrationer som fortplantar sig i akvariet, mycket beroende på fästet som inte dämpar vibrationerna så bra! Min eheim 2048 vibrerar faktiskt en del också men där dämpar fästet väldigt bra! fluval tycker jag har lyckats bra med att få bort vibrationer på sina filter och vad gäller den nya U modellen tror jag Hagens produktutvecklare har fått in en fullträff!
Guest
#29 - 28 februari 2009 10:03
åheim skrev:
aah ja är ju inte golden så jag kan ju inte få till nån snygg bildserie tyvärr och min digitala skitkamera från 90-talet ger fan sämre bilder än en instamatic med solexponerad filmrulle[:(!] därför finns inte en enda bild på mina kar i hela syberrymden! men nåt ska jag väl få ihop;) och skulle det visa sig att det är ett skitfilter så byter jag fan användarnamn:p

Passa på o beställa en kamera då hehe, http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000jRkT0tEo?ProductID=9cnD4QFHNq8AAAEcps4kibiK&CatalogCategoryID=DCLD4QFHO4YAAAEOuuws9Q5E
#30 - 28 februari 2009 12:48
Förstår bara inte hur man får 3,3 dl vatten/sekund fördelat via ett strilrör till en storm i ett vattenglas, om sen inte bägge filterkorgarna får plats har man ändå 3,5 dl filtermedium kvar.

Ett svagt filter uppvisar dom klassiska felen och kommer att samla mulm och exkrementer och becka igen, ett tillräckligt starkt filter kommer att finfördela och för att använda Forsbergs ord "polera" bort skräpen och hålla filtermattan ren.

Körde vid tillfälle mitt 1250/1018, ett 2222, ett 2213 samt ett 2010 i 100 liters baljan och det var ett jädra rock n' roll.
#31 - 28 februari 2009 12:51
Förstår bara inte hur man får 3,3 dl vatten/sekund fördelat via ett strilrör till en storm i ett vattenglas, om sen inte bägge filterkorgarna får plats har man ändå 3,5 dl filtermedium kvar.

Ett svagt filter uppvisar dom klassiska felen och kommer att samla mulm och exkrementer och becka igen, ett tillräckligt starkt filter kommer att finfördela och för att använda Forsbergs ord "polera" bort skräpen och hålla filtermattan ren.

Körde vid tillfälle mitt 1250/1018, ett 2222, ett 2213 samt ett 2010 i 100 liters baljan och det var ett jädra rock n' roll men jösses vad botierna och malarna njöt och jag har aldrig tidigare haft ett så kristallklart vatten.
#32 - 28 februari 2009 13:25

Körde vid tillfälle mitt 1250/1018, ett 2222, ett 2213 samt ett 2010 i 100 liters baljan och det var ett jädra rock n' roll men jösses vad botierna och malarna njöt och jag har aldrig tidigare haft ett så kristallklart vatten.
[ATTACH]17889[/ATTACH]
Här är en bild 5 minuter efter att jag drog igång alla filter, amanosarna kanske inte gillade läget men dom tog ingen skada till skillnad från andmaten, som kanske synes är diffusorn på för fullt, 1x18W garagerör och jag hade ännu inte upptäckt pmdd, strilröret på bilden är från ett 2222..
#33 - 28 februari 2009 13:28

[ATTACH]17890[/ATTACH]
Här är en bild 5 minuter efter att jag drog igång alla filter, amanosarna kanske inte gillade läget men dom tog ingen skada till skillnad från andmaten, som kanske synes är diffusorn på för fullt, 1x18W garagerör och jag hade ännu inte upptäckt pmdd, strilröret på bilden är från ett 2222..
#34 - 28 februari 2009 21:39
Gaffel är som en HD åkare kan inte tänka sig att byta märke =)
Jag kör flåval och ett udda märke jag hittade på rea hos arken zoo. Är bar min plånbok trogen för tillfället. Ehh lite OT kanske men annars tycker jag att fluval är ett smidigt inner filter men när jag går upp i kar strolek blir det ytter filter.
#35 - 1 mars 2009 02:24
Om du visar mej det innerfilter som smäller ett 2252 på fingrarna så ska jag starta en insamling till dig..
#36 - 1 mars 2009 14:05
Jag förstår att 2252 är mycket bra :) Men jag kan inget om strilrör, måste man köpa till det och finns det i samma affär? Alltså: Vore jobbigt om jag kom hem och satte igång med strilrör och allt och ändå tycker det forsar för mycket...

Så jag är mer intresserad av de andra filtrena, har också att göra med ekonomin just nu. Men Eheim 2048 är väl ok den med?

Min pump just nu får hela akvariet att vibrera, så det vore jobbigt om man inte blev nöjd även med en ny pump - vill få de hela tystare och mindre vibrerande. så kanske blir det den nya Fluval som går göra mig sällskap! Ska kolla på alla modeller vi diskuterat i affären.

TACK för era synpunkter!
#37 - 1 mars 2009 14:20
Eller så kanske du skulle fundera en vända till på ytterfilter, jag kan nog lova att du inte kommer att ångra dig:)...
#38 - 1 mars 2009 14:48
Lycka till, har du överlevt det kommunala vattnet(fast i morgon smäller det!) i Växsjö så blir det nog bra vad du än slänger i det akvariet..
ansjo skrev:
Eller så kanske du skulle fundera en vända till på ytterfilter, jag kan nog lova att du inte kommer att ångra dig:)...

Skönt att det var du och ingen annan som fick sista ordet ansjo.. ;)
#39 - 1 mars 2009 17:47
Gaffel skrev:

Skönt att det var du och ingen annan som fick sista ordet ansjo.. ;)

:p:d...
#40 - 1 mars 2009 18:13
Gaffel skrev:
Om du visar mej det innerfilter som smäller ett 2252 på fingrarna så ska jag starta en insamling till dig..

Du har 100% rätt Gaffel det finns inget innerfilter som spöar ett bra ytter filter som är rätt dimensionerat till karet.

Men jag har inte hävdat att inner filter skulle var bättre utan att jag varit tvungen till att se till vad jag har råd till och då fanns inte enheim ytter filter med på den kartan, fast jag önskat att det gjort det. [:o]
#41 - 1 mars 2009 21:22
Jag har som tur är flyttat hem till Stockholm igen så jag slipper Växjös vatten, men jag vet att det ska bli annat vatten av där nere. Pansarmalarna har mått mycket bättre här uppe, onekligen.

Jo, jag ska absolut fundera på ytterfilter också..

Förresten: Vet ni om man kan få ner koldioxidhalten i kranvattnet genom att låta det stå ett tag i hinkar? Vad kan jag annars göra för att minska på de svarta tofsalgerna? Mina anubias växer bra och får många nya blad (har bara 18w lysrör) men tofsalgerna har det också riktigt gott tycks det.
#42 - 1 mars 2009 23:44
Mick13 skrev:
Du har 100% rätt Gaffel det finns inget innerfilter som spöar ett bra ytter filter som är rätt dimensionerat till karet.

Men jag har inte hävdat att inner filter skulle var bättre utan att jag varit tvungen till att se till vad jag har råd till och då fanns inte enheim ytter filter med på den kartan, fast jag önskat att det gjort det. [:o]
Mick13, filtret jag talar om ÄR ett innerfilter, EHEIM 2252 PowerLine eller eheims kraftpaket som man säger på vanlig svenska är konstruerad för att sitta på insidan av akvariet eller ligga på botten av en damm, du kanske läste fel och trodde att jag skrev EHEIM Universal 2260.. ;)
#43 - 3 mars 2009 20:33
toccata skrev:

nya Fluval U3 - Vilka mått har den? Helt otestat av er ännu alltså... Vågar man köpa då?

Köp detta filter Toccata:d jag har installerat min U3 nu och jisses viket kanonfilter! Kör du det orginal så har den en total filtervolym på 4,5dl, MEN den är som gjord för att moddas! du köper helt enkelt 2 filtermattor avsedda för fluval 205/305 ytterfilter! klipper dem så att de blir 19 x 6,5 x 2,5cm och bara ersätter de två behållarna som sitter på var sin sida om biomakaronerna (den behållaren låter du sitta) och Vips så har du dryga 7,5dl filtervolym;) sååå bra bara!
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-u-3-p-7213?osCsid=fc728abd813721a7a0db507351abf136

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-filtermatta-204305-p-1692?osCsid=fc728abd813721a7a0db507351abf136
#44 - 4 mars 2009 15:37
Om man pressar in de filtermattor du beskriver ("ersätter de två behållarna"), vad exakt gör man då? Tar man bort något befintligt, och sitter filtermediet då på utsidan utan plast runt sig, eller ej?

Kan ju börja med att köpa filtret. Går det att reglera trycket på sprutet så det inte blir storm i akvariet? Ska kolla på det i affären innan jag beställer. Är guldfisken annars ett bra alternativ för beställning? Har inte handlat där förut.
#45 - 4 mars 2009 15:37
Jag kan ju tyska så jag kan titta på instruktionsvideon ser jag nu :D
#46 - 4 mars 2009 15:51
toccata skrev:
Jag kan ju tyska så jag kan titta på instruktionsvideon ser jag nu :D
Kan jag mycket väl föreställa mig att du kan mein frauline.. ;)
#47 - 4 mars 2009 16:32
toccata skrev:
Om man pressar in de filtermattor du beskriver ("ersätter de två behållarna"), vad exakt gör man då? Tar man bort något befintligt, och sitter filtermediet då på utsidan utan plast runt sig, eller ej?

orginal så sitter de två filtermattorna i var sin behållare inuti filtret men vill du utöka filtervolymen så skippar du behållarna och fyller hela det utrymmet med 2st 19 x 6,5 x 2,5cm filtermatta, du skjuter bara ner dem i filtret precis som du skulle gjort med behållarna!

toccata skrev:

Kan ju börja med att köpa filtret. Går det att reglera trycket på sprutet så det inte blir storm i akvariet? Ska kolla på det i affären innan jag beställer. Är guldfisken annars ett bra alternativ för beställning? Har inte handlat där förut.
Du kan reglera både styrkan och hur vattnet ska distrubueras ut i karet! inte så många affärer som har den här nya modellen på hyllan ännu! guldfisken är en jättbra internetbutik, du beställer och får därefter ett mail med uppgifter och sedan batalar du via din internetbank och när de ser att pengarna kommit skickar de grejerna på en gång, dem är blixtsbnabba:)
#48 - 4 mars 2009 19:40
Gaffel skrev:
Kan jag mycket väl föreställa mig att du kan mein frauline.. ;)

Prata riktig tyska så att jag förstår :D (har bott två år i Österrike) ;)

åheim skrev:
orginal så sitter de två filtermattorna i var sin behållare inuti filtret men vill du utöka filtervolymen så skippar du behållarna och fyller hela det utrymmet med 2st 19 x 6,5 x 2,5cm filtermatta, du skjuter bara ner dem i filtret precis som du skulle gjort med behållarna!

Du kan reglera både styrkan och hur vattnet ska distrubueras ut i karet! inte så många affärer som har den här nya modellen på hyllan ännu! guldfisken är en jättbra internetbutik, du beställer och får därefter ett mail med uppgifter och sedan batalar du via din internetbank och när de ser att pengarna kommit skickar de grejerna på en gång, dem är blixtsbnabba:)

Det låter ju finemang! :D Men kan man se någonstans hur hög pumpen är i yttermått? Den måste ju få plats på höjden i mitt akvarium.

Mitt enda problem nu är att jag är rädd för att även det nya filtermediet kommer att få en massa tofsalger.. Men de trivs ju inte -i- filtret, utan på ytan av mediet i så fall. Men det skulle hämma insuget. Jag har alltså en svart matta på nuvarande filter... Men kanske blir det inte så eftersom filtersvamparna kommer vara bakom plast på ett annat sätt. (Nu är ju mina lösa)
#49 - 4 mars 2009 19:59
filtret är 26,5cm högt! Det kommer inte växa tofsalger på filtermaterialet för det sitter inuti pumpen;)
#50 - 4 mars 2009 21:21
Okej, låter ju bra :)

Dessa attans tofsalger alltså. Har fler här än vad jag hade i Växjö, irriterande. Men det skadar ju inte :)
#51 - 4 mars 2009 21:38
toccata skrev:
Prata riktig tyska så att jag förstår :D (har bott två år i Österrike) ;)
Om du har bott i österrike sä skriver du visserligen läsbar tyska men dialekten lämnar mycket övrigt att önska, man skulle nästan kunna tussa ihop dig med min gamle seglar kompis Peter Lukas.(Och nej, vi seglade inte i Österrike med s/y mapitom.. ;)
#52 - 6 mars 2009 08:22
Jag anser att den fula nordtyska man lärde sig i skolan låter väldigt "hård". Samtidigt är det den enda tyska man får höra på TV typ. I program om Hitlers hantlangare och liknande. Trist, för folk får en så trist bild av det tyska språket.

Gillade österrike-tyskan mycket mer när jag lärde mig den. I Österrike säger dom till exempel richtig som "richtiG" med G, och det uttalas inte sådär hårt som "richtisch"

Man slipper en massa hårda "sch"-ljud :)

Aja, detta var väl ett akvarieforum. ;)
#53 - 6 mars 2009 13:24
Plattyskan är vacker, specielt den du hittar kring Altona och st Pauli i HH, österrikiska är pipig och låter som om nån har en guppy som sprattlar under tungan..
#54 - 6 mars 2009 19:55
edit: U3 har faktiskt 6dl filtervolym (glömde räkna med finfiltret)
Och moddad 8dl!
#55 - 8 mars 2009 00:46
Gaffel skrev:
Mick13, filtret jag talar om ÄR ett innerfilter, EHEIM 2252 PowerLine eller eheims kraftpaket som man säger på vanlig svenska är konstruerad för att sitta på insidan av akvariet eller ligga på botten av en damm, du kanske läste fel och trodde att jag skrev EHEIM Universal 2260.. ;)

Njae uppfattade fel och trodde du snackade ytterfilter. [:o]
Men nästa filter till ströre kar blir det ytterfilter för min del. Jag gilalr inte blaskandet ner i karet för underhållet av filtren. Eheim ligger bra till efter dit snack. :D
#56 - 8 mars 2009 14:27
Mick13 skrev:
Eheim ligger bra till efter dit snack. :D
ja och han snackar ju en hel del, och brukar även själv säga -snacka går ju men att snacka så det går...:p
#57 - 8 mars 2009 19:47
åheim skrev:
ja och han snackar ju en hel del, och brukar även själv säga -snacka går ju men att snacka så det går...:p
Och hur gick det med bilder på den nya fluvalen? :D
#58 - 9 mars 2009 08:22
Här är för övrigt en bra video där iallafall jag kunde se ännu en gång hur den ser ut inuti, med mera:
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=1949
#59 - 9 mars 2009 08:58
Jo jag såg den videon i början av december.. ;)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125717&highlight=2010
#60 - 9 mars 2009 09:19
Haha, okej. Ja den var ju rätt lätt att hitta.
Jag borde nog beställa en direkt, men pengar, pengar....
#61 - 10 mars 2009 22:13
toccata skrev:
Haha, okej. Ja den var ju rätt lätt att hitta.

Jag borde nog beställa en direkt, men pengar, pengar....

Heh du får göra som andra i din sits ta ett billigt och bra SMS lån ;)
och sedan är man inne i skuld karusellen.
#62 - 11 mars 2009 00:45
Ebba, köp ett 2252 powerline och glöm alla magiska lovord från fluval, nitrifieringen är beroende av syresättning samt bra grogrund för bakterierna.

Koppla loss nedre filterkorgen om filtret inte får plats på höjden, i dag tar pwss tex 959:- för en 2252 samtidigt som dom vill ha 1049:- för bara motorn.(universal 1250)

Den svenska träpengen fortsätter att dala och alla priser skjuter i taket så kolla blocket, den r kanske kunde vara intressant, dom slänger med en extra 2252 och ett 720 med benställning för 3 lök, pruta till 2 500:- så är transporten riggad.

Nu ska jag återgå till min influensa, lycka till!
#63 - 29 mars 2009 08:51
Nu har jag köpt en Fluval U3 och satt igång den. :D

Jag tänkte köra den parallellt med min gamla pump ett tag, hur länge tycker ni är lagom? Det rör sig om ett inkört 110-liters med 18 neontetror, 3 pansarmalar, en ancistrus, fyra platy och 2 kuhli.

Jag kan tyvärr inte krama ur filtret från den gamla i den nya, eftersom det gamla är helt täckt med tofsalger och mycket poröst, jag vill inte riskera att få tofsalg-koloni i det nya.

Problemet är att det blir storm i akvariet just nu, eftersom båda pumparna sitter på kortsidan och blåser åt samma håll... något tips på hur jag kan avhjälpa problemet? U3an verkar inte gå att rikta åt något håll, men min gamla pump går att rikta lite grann...

Neontetrorna och pansarmalarna blåser iväg åt den andra kortsidan, hehe.

I övrigt verkar pumpen bra, har bytt ut kol-patronerna mot filtermatta som åheim skrev :)
#64 - 29 mars 2009 10:25
Jag skulle gissa på en vecka tio dagar för att köra in det nya filtret.
På mitt FV filter går det att reglera "draget" och riktningen på utblåset.. Jag har inte kollat på de nya vad som går att göra.
#65 - 29 mars 2009 11:52
toccata skrev:

Problemet är att det blir storm i akvariet just nu, eftersom båda pumparna sitter på kortsidan och blåser åt samma håll... något tips på hur jag kan avhjälpa problemet? U3an verkar inte gå att rikta åt något håll, men min gamla pump går att rikta lite grann...

Det följer med 2 Munstycken och på dem sitter det en "sked" och den kan du snurra och vinkla så att du kan få flödet att gå i princip rakt upp eller åt sidan eller neråt! Du kan även sänka flödet på pumpen, enklast är att välja översta utblåset och sedan vrida lite på vredet så minskas det;)
#66 - 29 mars 2009 13:07
Hehe, jag trodde de där munstyckena bara var såna att sätta ovanpå för att få mer bubbel (som jag inte vill ha), så jag tittade inte så noga ;)

Hur lång tid tror du behövs för att köra in filtret då, så att jag kan få bort det andra?
Två veckor eller mer?

Annons