Innerfilter till 220l?

#1 - 2 juni 2005 17:57
Vad rekommenderas för innerfilter till ett 220liters kar?
Ska troligen köpa ett begagnad 220liters nästa vecka, problemet är att jag har inge filter o pump förutom min AquaEl 2+ som e rekommenderad till 100 - 150 liter, 450l/h. Har inte ekonomi till ett ytterfilter tyvärr.

Funderar på en Fluval 4+ om den nu skulle kunna funka att ha, då den, den tar ju 1000l/h?

Eller går det att köra min aquael 2+ ett par dagar iaf, om man köper en ett större filter och sätter dit?
#2 - 2 juni 2005 20:48
Fluval 4+ är ju bra, det kommer det att funka bra med, och som du själv säger så går det bra med det mindre filtret i avvaktan på det nya.
#3 - 2 juni 2005 20:53
kan ju köra 2 mindre filter istället för 1 stort.
en bra grej med det är att du då kan göra rent filtren växelvis.

frågan är hur bra ett fluval 4+ orkar med då det är för akvarier upp till 215L.
#4 - 4 juni 2005 16:29
Verkar luta åt ett Fluval 4+ innerfilter. Den må va till akvarier på 215liter, och det borde räcka eftersom att man har förlorar ett antal liter volym när man har i sanden. I lokala djuraffären skulle dom praka på mig ett ytterfilter som va väldigt billigt tyckte dom, endast 1200 spänn :S. Sen tyckte dom att jag skulle ha ett bottenfilter istället, då jag har mycket växter och kör med bottennäring så försvinner mycket av näringen, men det va sånt man fick räkna med tyckte damen i affären, sen sa hon att om jag hade ett ytterfilter behövde jag inte göra rent filtret så ofta, o hade jag ett innerfilter behövde jag göra rent det varje vecka, men det har jag inga problem med, eftersom att jag gör delvattenbyte varje vecka och då passar jag på att skölja ur filtret i akvarievatten.

Ihhh! Jag bara längtar tills man får hem akvariet, om jag får in akvariet i bilen så har jag tjänat 100 spänn av flickvännen ;).
#5 - 4 juni 2005 16:33
eehh göra rent innerfiltret 1 gång i veckan....tycker de låter ofta.
själv gjorde ja aldrig rent de så länge vattnet flöda som de skulle å de funka fint.
#6 - 4 juni 2005 17:42
[QUOTE=Raven]eehh göra rent innerfiltret 1 gång i veckan....tycker de låter ofta.
själv gjorde ja aldrig rent de så länge vattnet flöda som de skulle å de funka fint.[/QUOTE]

Jo nu när du säger det så kom jag också på att det är lite väl ofta, smart som man e ;).
#7 - 4 juni 2005 17:43
ja låter också mitt Fluval 2+ gå tills de blir segt, det tar minst 3-4veckor
#8 - 4 juni 2005 19:53
Fluval 4+ har en indikator som visar när filtret är igensatt funkar bra för mig i mitt 222 L

Annons