Innerfilter till en 250l akvarium

#1 - 23 maj 2007 21:43
någon som känner till en bra innerfilter till en 250l akvarium? finns det någon innerfilter där man kan reglera hur mycket den pumpar ut vatten osv?
#2 - 24 maj 2007 04:27
Själv har jag fluval 4 plus till en 250liter akvarium och det fungerar utmärkt :)
#3 - 24 maj 2007 04:41
Aquael Fan 3 är bra.
Även Am Top innerfilter AT-800F borde funka.
Aquabee Newline 1000 är också ett bra alternativ.
Mycket hänger på vilken genomströmning du ska ha.
Vilka fiskar tänkte du?
#4 - 24 maj 2007 08:21
går fluval 4 innerfilter o relgera själva genomströmningen?
tänkte ha mbuna ciklider
#5 - 24 maj 2007 08:50
genomströmningen genom filtermassan? eller filtret som helhet? ja det är bara att klippa av en cm av mattan (i toppen) om flödet genom mattan skall vara lägre, hmm varför frågar jag mig dock.

Utblåset eller totalflödet igenom mogängen totalt kan styras på en arm på framsidan....

Varför ej två fluval 3 + istället för en 4 a...? Trevligt att kunna göra rent ett filter i taget..

För visso kan man göra det också i filtret ändå eftersom de har två mattor men då är ju grejen redan ur akvariet så då hade jag spolat båda ändå....
#6 - 24 maj 2007 08:56
Jag har ett Eheim powerline 2252 till mitt 250l. REJÄLT med ström i karet om man inte sätter på någon form av strilrör (som jag har gjort). Inga andra regleringsmöjligheter som jag har hittat iaf.. Bra filtrering iaf ;)
#7 - 24 maj 2007 09:44
det jag skulle vilja ha är ett filter med en reglerings arm eller skruv där man kan reglera hur mycket vatten som filtret "blåser ut" finns det något sånt?
#8 - 24 maj 2007 10:28
Xul skrev:
genomströmningen genom filtermassan? eller filtret som helhet? ja det är bara att klippa av en cm av mattan (i toppen) om flödet genom mattan skall vara lägre, hmm varför frågar jag mig dock.

Utblåset eller totalflödet igenom mogängen totalt kan styras på en arm på framsidan....

Varför ej två fluval 3 + istället för en 4 a...? Trevligt att kunna göra rent ett filter i taget..

För visso kan man göra det också i filtret ändå eftersom de har två mattor men då är ju grejen redan ur akvariet så då hade jag spolat båda ändå....

varför inte köpa två Fluval 4 ist? Skiljer väl inte så mkt i pris :P Det tror ja det är värt.
#9 - 24 maj 2007 11:10
phat skrev:
det jag skulle vilja ha är ett filter med en reglerings arm eller skruv där man kan reglera hur mycket vatten som filtret "blåser ut" finns det något sånt?

Det har alla fluval plus filter utom 1 an (som i och för sig är för liten) med en arm på framsidan. Har du dock två filter så gör du bara rent när flödet är för lågt i ett av dem så det spelar ingen roll... rengöringarna bestämmer flödet..

GRIZZLY

Jo visst men det är lite av estetisk fråga oxå 1 an och 3 an är höga och 2 an och 4 an är knubbiga...
Sen är det väl bra men overkill kanske.....

1 an (för liten)

2 an (lite längre men rätt tjock)

3 an (längre än tvåan samma tjocklek)

4 an (fetast av de alla samma längd som 3 an)

2 treor räcker ju.... om ena är igensatt och det ena är rengjort bör de ge 700 + 1/4 av 700 dvs 850 L/h som minimum....

Ett fluval 4+ ger om jag inte missminner mig 1000 L/h och detta blir då som maximum och abbimicke här tycker att det funkar bra...

Sedan skulle jag själv sätta i 2 fyror i 250 L men jag tror (eller vet) att det är overkill men inredningen kan bli lidande

Annons