Innerpump, hur ska den vara ??

#1 - 5 december 2010 11:46
[INDENT]Jag är nybörjare med akvarium och jag vet ej om jag placerat min Innerpump rätt i akvariumet.
På pumpen sitter det en liten plastslang som är kopplad till "utblåset" på pumpen, andra änden av slangen har ett svart munstycke och på beskrivningen finns en bild som visar att munstycket ska vara på utsidan av akvariumet.
Men ja fick även med ett svart munstycke som kan byta ut mot slangen och det muntycket ska sitta på insidan av akvariumet.
När slangen är på så sprutar det luft i vattnet så det blir ett himla drag på vattnet och luftbubblor överallt och vattnet cirkulerar ganska fort.
När det svarta muntycket är på så är det betydligt lugnare i vattnet och det blåer försiktigt ut luft och luftbubblorna försvinner nästan helt.

Vilket ska jag använda ??

De enda fiskar jag har i karet är en Skäggmunsmal och några Pansarmalar.
Har inte kommit igång helt än, då jag bara haft det i några dagar än sålänge.

Vore väldigt tacksam för svar !
Emmelie [/INDENT]
#2 - 5 december 2010 14:42
Ta bort den slangdelen som ger "bubblor". Sen rikta utblåset från pumpen mot ytan, så mycket vågor som går utan att man hör att det skvalpar brukar vara en bra måttsock. Bubblorna som blir av "bubbel slangen" gör i stort sett ingen nytta för att syresätta vattnet, utan det som är det viktiga är ytrörelse.

Hoppas min förklaring går att förstå sig på =)

Lycka till med ditt kar, och kom ihåg att frågar man inte får man inget veta...
#3 - 5 december 2010 20:23
Tack för svaret, ja ska genast ta bort slangen och sätta dit det svarta munstycket ist =)

Men hur är det med de här fiskarna jag har då ...
Första dagen när dom fick flytta in så va dom väldigt aktiva, men sen igårkväll och idag ligger dom i stort sett bara på botten å glor =/
Det är två Pansarmalar och de ska ju vara ganska aktiva ... ?
#4 - 5 december 2010 20:40
Om du inte har gjort det ännu, läs på om akvarieuppstart. Det finns bra trådar och artiklar om det både härinne och på andra ställen. Tror inte det är någon fara med malarna ännu - de är nog bara lite skygga i den nya miljön. Men om ett tag skall filtret börja komma igång, med risk att det blir nitrit i vattnet = risk för massdöd. Det brukar hända efter en vecka eller så. Ett tips till en början är att ha 1 msk salt i vattnet per 100 lit och att ösa i bakteriekultur, som t ex Nitrivec.
#5 - 19 december 2010 18:45
Pumpen funkar kanonbra nu !!

Den första veckan dog två pansarmalar, en kampfisk och en skäggmunsmal.
Men vi kom på vad felet va, då ja tog med ett vattenprov till djuraffärn och det visade sig att vattnet vi har i vår brunn här hemma är för hårt !
Så nu hämtar 25 liter vatten i djuraffärn varannan vecka så ja gör rent botten och fiskarna trivskanon bra !!
I dagsläget finns där nu 21 st fiskar.
Pansarmalar, svärdbärare, kampfisk, skäggmunsmal, chokladmal, dalmatinermolly och praktbotior.

Det här med akvarium e superskoj och jag misstänker att min ena svärdbärarhona e på tjocken.

tack för all hjälp
#6 - 19 december 2010 21:21
Hmmm, det låter konstigt att de fiskarna dog för att vatttnet var för hårt, likaså att du gör rent botten varannan vecka.
Ser man på ditt första inlägg så har du ökat på fiskbeståndet ganska snabbt då karet var relativt nystartat den 5/12. Jag håller tummarna att det ska gå vägen för dig och akvariet, och har du följt Jens råd så är du en bra bit på väg iaf...
#7 - 20 december 2010 12:15
alla fiskar mår kanon och det är full fart på dom allihopa.
Efter ja bytte vatten ett "friskt" vatten så har ingen fisk dött mer.
Rådet att göra rent botten och samtidigt ett delvattenbyte varannan vecka fick ja från djuraffärn.
är inte det rätt ??

jo jag har läst på en massa om olika sorters fiskar och de som jag har och även hur man sköter ett kar.
#8 - 20 december 2010 12:22
emmelie87 skrev:
alla fiskar mår kanon och det är full fart på dom allihopa.

Efter ja bytte vatten ett "friskt" vatten så har ingen fisk dött mer.

Rådet att göra rent botten och samtidigt ett delvattenbyte varannan vecka fick ja från djuraffärn.

är inte det rätt ??

jo jag har läst på en massa om olika sorters fiskar och de som jag har och även hur man sköter ett kar.

det där med att rengöre botten är ju lite tvetydigt.

om det menas med att ta ur grusen / sanden och rengöre så är det ett fett NEJ !!!

om det menas med att slamsuga upp skit som har samlats på botten, så KAN det vara OK.

samtidigt är det så, att ett kar som är i balans, och inte har för mycket fisk, tar hand om skiten själv.

dvs man skall under normala fall, med normala fiskar, normal belastning, inte behöva slamsuga botten.

hir stort kar har du ????

Annons