Inomhustemperatur och en fråga om takfläkt.

#1 - 19 juli 2007 07:02
Hejsan!
Jag har precis blivit medlem här och tänkte ställa en fråga till er kunniga människor. :)
Vi har köpt ett akvarium som är på ca 90-95 liter tror jag vi kom fram till. Vi har nu tänkt att fylla det efter att ha haft det tomt ett tag. Vi ville lära oss lite mer innan vi fyller det.
Nu har jag två frågor:
1. Vi har en rumstemperatur på ca 24 grader, men varma dagar kan det bli uppåt 29 om vi har otur. Vintertid kanske vi ligger på 20-22. (Vi bor i lägenhet) Hur blir det med temperaturen i akvariumet då? Ska vi ha en doppvärmare och hur funkar det isf när det blir varmare inne?

2. Vi har tänkt att ha akvariumet i vårt tv-rum och där har vi takfläkt som vi kör när det är väldigt varmt eller har tvätt på tork. Störs fiskarna av det tro? Kan vi inte köra den när vi fyllt vårt akvarium?

Det var mina frågor för tillfället. Ska läsa runt lite här och då dyker det säkert upp fler frågor! :p
//PernillaO
#2 - 19 juli 2007 07:24
1. Du kan ha värmare om du vill, men det låter inte som om det torde behövas. Du siktar mot en temperatur i akvariet som alltid håller sig mellan 20 och 30 grader, med "sweetspot" mellan 24 och 27. Det låter som om akvariet kan bli lite varmt på sommaren, se upp med det - temperaturen bör aldrig gå över 32-33 cirka, då finns risk för förluster.
2. Fisken kommer inte att störas ett dugg av fläkten. De hör den inte (ljud går dåligt in i akvariet) och även om de ser den så vänjer de sig snabbt med rörelsen.
#3 - 19 juli 2007 07:30
Tack för ditt svar!

Följdfråga:
OM det nu blir för varmt 32-33 eller mer, vad kan jag göra då? Vi gör vad vi kan för att hålla temperaturen nere, men det är inte lätt..

Och angående takfläkten tänkte jag på draget, men det kanske inte blir samma sak som att de står bredvid t.ex. balkongdörr eller fönster.
//PernillaO
#4 - 19 juli 2007 07:49
PernillaO skrev:
Tack för ditt svar!

Följdfråga:

OM det nu blir för varmt 32-33 eller mer, vad kan jag göra då? Vi gör vad vi kan för att hålla temperaturen nere, men det är inte lätt..

Och angående takfläkten tänkte jag på draget, men det kanske inte blir samma sak som att de står bredvid t.ex. balkongdörr eller fönster.

//PernillaO
Vad jag brukar göra när det blir för varmt om jag inte har gjort vattenbyte på sistone så häller jag ut och tillsätter kallt vatten,eller fryser in halvliters petflaskor som man har fall i fall i frysen.Men detta kan du slippa genom att inte sätta karet vid fönstret eller där man vet att det blir varmt på sommaren plus att rulla ner för fönstret.
#5 - 19 juli 2007 07:54
stene skrev:
Vad jag brukar göra när det blir för varmt om jag inte har gjort vattenbyte på sistone så häller jag ut och tillsätter kallt vatten,eller fryser in halvliters petflaskor som man har fall i fall i frysen.Men detta kan du slippa genom att inte sätta karet vid fönstret eller där man vet att det blir varmt på sommaren plus att rulla ner för fönstret.

Åh tack! Jag har funderat länge på det där med att få ner temperaturen på vattnet och så var det så lätt! ;)
Nejdå, vi har inte tänkt att ha det vid fönstret och vi har persienner för fönstren + balkongdörren. Tack för svaret! :)
//PernillaO
#6 - 19 juli 2007 08:01
Det mest effektiva (och långvarigt hållbara) sättet att få ner temperaturen i ett akvarium är att ta bort täckglaset och låta en fläkt blåsa på vattenytan. På detta sätt tillåts vattnet avdunsta och fläkten evakuerar vattenångan.

Edit: Om det är bra kräm i din takfläkt så har du redan fläktfrågan löst.
Bilagor:
#7 - 19 juli 2007 08:07
Det mest effektiva (och långvarigt hållbara) sättet att få ner temperaturen i ett akvarium är att ta bort täckglaset och låta en fläkt blåsa på vattenytan. På detta sätt tillåts vattnet avdunsta och fläkten evakuerar vattenångan.

Edit: Om det är bra kräm i din takfläkt så har du redan fläktfrågan löst.

Okej, jadå det är bra kräm i takfläkten. Och det blir ju endast så extremt varmt inne när det är extremt varmt ute, och nu verkar ju sommaren ha sprungit vilse. Så det kanske inte kommer någon fler värmebölja. :)
Tack snälla för hjälpen!
#8 - 19 juli 2007 08:22
Tänk på att vissa ljusramper inte tål att köras utan täckglas under. Men du kanske har delade glas så du fortfarande har glas kvar under ljusrampen.

En del fiskar kan få för sig att hoppa så det kan ju vara smart att skaffa något galler eller liknande att byta en del av täckglaset mot.
Lämpligt galler finns säkert på biltema, eller micro som biltokarna brukar bygga om sina grillar och spoilers med. De brukar ha riktigt långa galler som man kan klippa till. Bauhaus tror jag också har.

Belysningen och akvariepumpen värmer vattnet så nu i sommar kan du säkert köra utan doppvärmare men till hösten måste du införskaffa en.
#9 - 19 juli 2007 08:32
MagArne skrev:
Tänk på att vissa ljusramper inte tål att köras utan täckglas under. Men du kanske har delade glas så du fortfarande har glas kvar under ljusrampen.

En del fiskar kan få för sig att hoppa så det kan ju vara smart att skaffa något galler eller liknande att byta en del av täckglaset mot.

Lämpligt galler finns säkert på biltema, eller micro som biltokarna brukar bygga om sina grillar och spoilers med. De brukar ha riktigt långa galler som man kan klippa till. Bauhaus tror jag också har.

Belysningen och akvariepumpen värmer vattnet så nu i sommar kan du säkert köra utan doppvärmare men till hösten måste du införskaffa en.

Åh det är mycket man ska tänka på! :confused: [:o]
Nej täckglaset är ett helt, och ljusrampen är med ett lysrör som jag ju kom på att jag också undrar över om det räcker? Jag har läst på och tycker det verkar som att det borde vara 2 st.
Okej, det följde med en doppvärmare så den kanske blir bra till hösten.
//PernillaO

Annons