Självklart.. Jag ser ändå inte problemet i att diskutera en fråga.. Så länge vi kallar oss ett demokratiskt land (osv floskler floskler) måste man ju ändå få säga att man önskar att det fanns paroonhajar i Sverige.. Det är ju för fan inte pedofili vi diskuterar.. Jag tycker också att det är idiotiskt att släppa ut vilda djur osv men diskussionsklimatet är jävligt kyligt minst sagt.. Tråden "vilka fiskar skulle överleva i svenska vatten?" Vore iaf i mitt tycke en intressant tråd med tanke på att tyska kärn-guppy betraktas som en kuriositet.. Det kanske dessutom skulle få folk att vara extra försiktiga med de arter det gäller.. Sen tycker jag generellt att lagen är en ruggigt svajande stolpe att hålla sig i.. Självklart är den bra ur ett konsekvensanalytiskt perspektiv men jag kommer fortfarande att ha svårt att vara emot homosexualitet eller för att stena otrogna kvinnor för att lagen säger så beroende på vilket land man befinner sig i.. ;)
skitsamma dock.. Fick jag ändra naturen och klimatet skulle jag gärna kunna gå ut och fiska påfågelabborre och arapaima men nu är det inte så.. :)
Man får säga (nästan) vad man vill i ett sånt här demokratiskt samhälle. Tycker man att pedofili borde tillåtas så får man säga det. Men man får då också ta att när man säger saker som många ser som korkade så ingår det också i de demokratiska rättigheterna att säga det. Det man också får vara beredd på är att om man drar igång diskussioner om något som kan ses som nära tabu så kan det ge dåligt rykte och problem inte bara för en själv utan för en hel grupp och naturligtvis kommer då gruppen att reagera.
Det där med att plantera ut fisk, det är helt enkelt en diskussion som passar bättre vid köksbordet eller i akvarieföreningen än i ett offentligt forum. Här är det risk att diskussionen skitar ner hobbyn och ger oss onödiga problem. Sen skall jag inte säga annat än att jag kan tycka att tanken på alligatorgäddor i Vänern kan kännas lite spännande, visst, i o f s, så är det ju. Men det är faktiskt mycket viktigare för mig att den trots allt rätt intressanta fauna som finns där får finnas kvar och, också viktigt, att vi får behålla möjligheten att ha dem i akvarium. Jag har svårt att se nåt effektivare sätt att få diverse folk som djurrättare, myndighetsfolk och politiker att gemensamt agera för att stänga både den möjligheten och möjligheten att ha många andra djur än att antyda att det finns såna som tycker att det vore tänkbart att plantera ut dem.
Det som finns i akvarium skall aldrig ut i naturen. Håller vi inte på den attityden och gör det stenhårt så riskerar vi hobbyns framtid och egentligen i så fall med viss rätt, kan vi inte hålla ordning på en så enkel sak så blir det svårt att förklara varför vi skall betros med att ha djur.