Inreda?

#1 - 15 februari 2005 09:44
JAg ska göra en helrenovering hos min eldbukssalamander och skulle nu vilja ha lite tips på hur det ska se ut.
Hur har nu i era akvarier? Hur har ni fixat landdel?
Vad är bäst, sand eller sjösten? Jag har nu ett svart grus som är ganska litet men jag hade tänkt sätta in engelsk sjösten i varierande storlekar, det är stora stenar som är blandat med små.
vad ska jag ha för växter?
Jag ska även ha några guppys i det, ska jag tänka på något särskillt när jag ska ha det.
JAg hade tänkt lägga i en syresten bara för att få lite rörelse i vattnet eftersom det annars har en förmåga att bli mycket hinnor på vattnet.

Ganska mycket frågor men jag hoppas att någon orkar svara, jag vill gärna se bilder på era slamander akvarier, för att få inspiritaton :)

Karet är på 54L
#2 - 15 februari 2005 10:02
tyvärr har jag inte bilder men jag kan ju förklara hur det såg ut hos mina salamandrar... hade landdel av sjösten och en stor rot.. på roten hade jag kopplat ett rör från pumpen vilket gjorde att jag hade ett vattenfall... vid vattenfallet satt en javaormbunke...

hade även anubis och dracena i karet.. o så fullt med javaormbunkar!!

lycka till!
#3 - 15 februari 2005 10:05
[QUOTE=Maethor]JAg ska göra en helrenovering hos min eldbukssalamander och skulle nu vilja ha lite tips på hur det ska se ut.
Vad är bäst, sand eller sjösten? Jag har nu ett svart grus som är ganska litet men jag hade tänkt sätta in engelsk sjösten i varierande storlekar, det är stora stenar som är blandat med små.
Jag ska även ha några guppys i det, ska jag tänka på något särskillt när jag ska ha det.
JAg hade tänkt lägga i en syresten bara för att få lite rörelse i vattnet eftersom det annars har en förmåga att bli mycket hinnor på vattnet.

Ganska mycket frågor men jag hoppas att någon orkar svara, jag vill gärna se bilder på era slamander akvarier, för att få inspiritaton :)[/QUOTE]

Läs lite om det fiktyper du har och utgå från det. Jag har kanske inte så mycket att tipsa om, men du ville se hur folk gjort i sina kar. Så gå in på men hemsida, vidare in på akvarium och galleri, sen kan du ju alltid skriva lite i gästboken också.
#4 - 15 februari 2005 10:06
[QUOTE=Maethor]JAg ska göra en helrenovering hos min eldbukssalamander och skulle nu vilja ha lite tips på hur det ska se ut.

Ganska mycket frågor men jag hoppas att någon orkar svara, jag vill gärna se bilder på era slamander akvarier, för att få inspiritaton :)[/QUOTE]

Jag fixar min landdel med hjälp av sanden och en stock, sedan har de fått en grotta också. Har Fredskallor i akvariet vilket ger en fin färg och det ser verkligen fint ut. Har lagt till lite snäckor också, hehe. Dom ligger ofta på grottan och solar.
Här är en bild;
#5 - 15 februari 2005 11:10
jag rekommenderar mossa på landdelen... och tja.. jag ska snart byta ut min engelska sjösten eftersom den inte passar in.. det inte bra ut.. engelsk sjösten är för ljust för mitt estetiska sinne hos salamandrarna, det är en smaksak,:) dessutom verkar inte mina panasrmalar gilla sjöstenen som ligger i nu.. är i skolan nu.. annars skulle jag kunnat visa ett par bilder
#6 - 15 februari 2005 12:05
Har ej salamandrar själv, men gjorde en skiss snabbt till en lite kul ide. Här kan du se skissen.

På detta viset kan du ha mer vatten i och därmed fiskar. Hur bra det är har jag ingen aning om, men en liten ide bara :)
#7 - 15 februari 2005 12:06
Jo jag har också funderat på mossa på landdelen men lite svårt att få tag på nu :)
Vad är den bästa mossan? Ska den vara tjock t ex vitmossa eller slät?
Finns det någon algätare som skulle trivas i ett sådant akvarium? Det är ju inte så stort. Jag skulle vilja ha en algätare som fungerar och inte en som jag har i det andra karet (kinesisk algätare), värdelös! synd bara att han är så vacker :)

Då har vi olika uppfattningar om det ska vara ljust eller mörkt :) Jag vill ha det så ljust som möjlig men det ska se naturligt ut så jag vill inte ha vitt grus, passar väldigt dåligt. Men det är klart smaken är ju olika. Jag har som sagt svart grus nu men det ser inte så bra ut, men jag tror att det är för att jag bara har en salamander och han är så liten så han syns inte, också när han är svart så syns han inte mot gruset.

Kom gärna med fler tips! Jag ahr ingen fantasi som helst! :D
#8 - 15 februari 2005 12:19
hos mina grodor kör jag med javamossa ovan land, det funkar fint, men ska precis som triana när vädret tillåter hämta in lite mossa från naturen...
#9 - 15 februari 2005 12:39
[QUOTE=KE]Har ej salamandrar själv, men gjorde en skiss snabbt till en lite kul ide. Här kan du se skissen.

På detta viset kan du ha mer vatten i och därmed fiskar. Hur bra det är har jag ingen aning om, men en liten ide bara :)[/QUOTE]

Det var ju väldig smart! Men lite svårt om jag ska använda akvariet till enbart fiskar senare. Jag skulle vilja ha en landdel som lätt går att plocka bort när salamandern dör. Men idéen var jätte bra tycker jag. :)
#10 - 15 februari 2005 12:43
Jo jag har mossa jag med, dyrt som jag vet inte vad. Men det är bra...
#11 - 15 februari 2005 13:39
[QUOTE=gladhertha]Jo jag har mossa jag med, dyrt som jag vet inte vad. Men det är bra...[/QUOTE]

vad är det för mossa? javamossa eller?
#12 - 15 februari 2005 13:40
[QUOTE=Maethor][QUOTE=KE]Har ej salamandrar själv, men gjorde en skiss snabbt till en lite kul ide. Här kan du se skissen.

På detta viset kan du ha mer vatten i och därmed fiskar. Hur bra det är har jag ingen aning om, men en liten ide bara :)[/QUOTE]

Det var ju väldig smart! Men lite svårt om jag ska använda akvariet till enbart fiskar senare. Jag skulle vilja ha en landdel som lätt går att plocka bort när salamandern dör. Men idéen var jätte bra tycker jag. :)[/QUOTE]

Sätt fast glasskivan med silikon så borde det inte vara några problem att få bort den när det väl behövs.
#13 - 16 februari 2005 18:43
Tja,
Det största problemet med landdelar tycker jag är kapilläreffekten som får vatten att sugas upp av substratet på en eventuell ö. Öar som flyter är ju allmännt kasst IMO.
Det vanligaste är nog att fästa antingen två glaskanter ovanför vattenytan och lägga en skiva av lämpligt material på "hyllan" alt. att fästa en glasskiva direkt på hyllan med silikon. Fördelen med att fästa hyllan är ju att den blir vattentät och man kan använda en hägre vattennivå, förslagsvis fäster man en liten glaskant längst fram mot vattnet.

En liten guide av Jennifer Macke: http://www.caudata.org/people/JM/divtank.html
#14 - 16 februari 2005 19:32
jag har vanlig mossa och den är mycket vackrare...

jag vet inte hur roligt det är med hyllor... en vän till mig överbelastade nog sin i sitt slammisakvarium... hela framrutan sprack längs fogen där hyllan var fäst... fast ändå frestar tanken mig också.. dock växer mossan mycket bra med all fukt och hösgt upp (mossan är tät och ca 5 cm hög) är det helt torrt.

litet mossa i mitt galleri:
[color=#22229c]http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=355187[/color]
#15 - 17 februari 2005 10:52
Hur ser det ut?

Jag har löst det nu med landdelen! Jag stoppade in en plastbunke och täckte den med sten. Blev faktiskt rätt bra :) Det kanske inte ser så bra ut just nu eftersom man ser kanten på plastbuken men om man bortser från den.

Titta på bilderna på denna sida, det är nya bilder på hur det blev hos salamandrarna nu när jag har inrett det. Dessutom så har jag ett nytillskott, en liten eldbukssalamander på ca 3cm. Kallar "honom" Will.

Snälla skriv kommentarer om hur det blev! Jag tål både negativa och positiva!

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=172702&gid=357386
#16 - 17 februari 2005 11:47
ser faktiskt ingen plastburk. det där blev ju bra!! :)

själv hade jag inte så djupt till mina salamandrar men det kanske man kan ha?
#17 - 17 februari 2005 12:46
Jo jag är jättenöjd! *hihi*
Jag har olika djupt vatten varje gång jag rengör tror jag :) Nu har jag extra djupt eftersom jag har släppt i 7 guppyhanar. I affären hade dom så djupt vatten så jag antar att det inte är någon fara, mina salamandrar verkar tycka om det. Dom tycker om att simma.
#18 - 17 februari 2005 20:13
Jag köpte mossa på djuraffären men jag tyckte den började lukta unket/illa/mögel bara efter några timmar, blä. Jag kan tänka mig att de tycker om att vara där det är fuktigt men det stank verkligen och jag tror att mögel är lika lite bra för dem som för oss. Någon som har ett tips med mossan, hade jag bara otur eller är köpesmossa värdelös? Är det bättre att plocka levande mossa ute än att köpa torkad på affären som man blöter upp? Kan ju tillägga att den var svindyr och så gick det inte ens att använda :(
#19 - 17 februari 2005 22:59
jag har javamossa, billigt o bra. funkar även ovan vatten(om man duschar den och låter den stå lite i blöt om fötterna)
#20 - 18 februari 2005 06:35
Torkad på äffären är inte gjord för att andvända som levande mossa/växt, man brukar ha det som bottematerial till mer landlevande ödlor och det kan se jättevackert ut så länge det inte är för blött hela tiden.
Levande mossqa från naturen/ javamossa i äffarn är bättre för att odla mossa... dock tror jag javamossan är enklast att få att överleva.. många vilda mossor är jobbigare...
#21 - 18 februari 2005 12:02
När jag var och köpte min nya salamander så råkade jag ut för en VÄLDIGT otrevlig säljare. Hade det inte varit för att salamandern var så bedårande så hade jag gått därifrån illa kvickt.
Hon sa att man ALDRIG ska plocka mossa från naturen, och sedan sa hon; Men vi säljer mossa här. Snacka om att vilja sälja! :)
Jag blev nästan utskälld när jag sa att jag ändå skulle plocka från skogen, sedan så blev hon arg på mig för att hon tyckte att jag gav dom för dålig mat, och sedan för att jag var orolig över hur han skulle klara den långa resan hem.
Jag kan säja som så att jag hade behövt mygglarvet också men det skippade jag att köpa :)

Jag ska ut i skogen och plocka mossa i sommar men tills dess så får dom klara sig.
#22 - 18 februari 2005 12:19
mm.. jag var dock ute och plockade ny mossa i typ.. förra veckan då vi hade två tre snöfria dagar... var skönt...
#23 - 18 februari 2005 17:23
Jo jag önskar att jag också kunde det :)
Men här får man gräva en halvmeter för att ta sig ner till mossan och sedan få lös den när den är fryst är inte det lättaste :D
#24 - 18 februari 2005 18:11
jo.. just nu är det samma sak här.. när jag var ute var det dock utmärkt.. snöfritt och isen på dammarna knakade bara litet under mig.. *när jag fattade att jag vandrat ut över vatten medan talande i mobiltelefon blev jag helt stel, tro mig.*
#25 - 18 februari 2005 20:01
Haha. Ja så kan det gå :) tur att isen höll! :D
#26 - 18 februari 2005 20:05
jo.. det skulle inte vara första gången den brast.. tro mig.. pappa bodde ute i skogen.. hundra meter från träskmark.. grodor är jättetuffa.. Vinter och pappa sitter o plogar, jag är på "promenad", mycket äventyrligt.. och jag och en kompis till mig bygger en egen bro... fattar inte att pappa hörde min vän skrika... jag föll i plurret först... och antagligen slogs luften så fort ur mina lungor att jag aldrig hann skrika... han skrek innan han plurrade och sedan räddade pappa oss
#27 - 20 februari 2005 08:11
usch. jag skulle aldrig ge mig ut på is igen. Även nu fastän jag aldrig har rammlat i så är jag VÄLDIGT försiktig med att gå på isen. Här uppe är det oftast ingen fara den här tiden på året, på "våran" sjö ligger isen ca 1m tjock men det finns ju ställen som ä tunnare.
#28 - 20 februari 2005 09:23
Jag ska ta och fixa javamossa då :) Och metmask så att min salamander blir lite rundare och goare om magen :)
#29 - 20 februari 2005 21:52
Jag har javamossa, javaormbunke och en flytväxt som växer på mina korkflak och rötter.
Har ganska djupt vatten, och massor av rötter, så alla som bor i aquaterrariet kan välja vilket djup de vill ha.
#30 - 23 februari 2005 18:45
jag har ock¨å olika nivåer på vattnet, tycker det är bra med en del som är lite djupare för då kan man låta de lite större växterna vara där.

Annons