Inreda 6-kantigt?

#1 - 15 mars 2007 22:57
Ska inom en snar framtid köpa ett Aquael 60-liters.
Däri ska jag blandannat ha en kamphane.

Har börjat fundera på hur jag vill inreda allt. Enda riktmärkena jag har är att jag ska ha svart, finkornig sand.
Vill gärna ha något som lyfter till höjden, och har kommit fram till att det får bestå av växter och någon sten/korall eller dyl. Gärna mörk den med.
Kan lösa det med en dekorationsgrotta eller liknande, men naturliga alternativ är ju att föredra.

Har ni några tips, och kanske blider på hur jag skulle kunna ha det?

Värt att nämna är att jag gärna vill centrera det mesta, svårt att göra annat i ett 6-kantigt kar kanske :P
Kommer att ha ett innerfilter också som jag gärna vill dölja sågott det går.
#2 - 16 mars 2007 07:17
Flytväxter är både fint och behövligt med en kampfisk.
#3 - 16 mars 2007 11:01
Trärot...

har jag i mitten på mitt och pumpen syns knappt bakom... roten står upp och sen har jag satt fast mossa på den... ganska nice... :)
#4 - 16 mars 2007 16:03
Ja, det vet jag om :) Finns det någon bra flytväxt som inte får så superlånga rötter? Tycker det kan se lite trist ut ibland, Men bara ibland ;)
#5 - 16 mars 2007 16:33
Klipp rötterna om de blir för långa... Jag tror att de där rötterna blir längre om det inte finns så mycket näring och kortare om det finns mycket näring... :)
#6 - 17 mars 2007 15:16
aa flytväxter är jätte fin men hur ska man mata dom då?? maten ska ju vara vid ytan???
#7 - 17 mars 2007 22:15
den hittar de ändå + har du pump i kommer vi växterna lägga sig i nåt hörn ändå. Annars tar de maten när den sjunken sen. De gillar att ha flytväxter att bygga sina skumbon i.
#8 - 18 mars 2007 01:45
Förslag på inredning

Har ett 6Kantigt med räkor +eventuell sländelarv
öppet med flytväxter ryggsäcksfilter 50w halogenbelysning .52L.
[ATTACH]5477[/ATTACH]
Ser ut så här:
#9 - 18 mars 2007 10:40
Redpassion skrev:
Ja, det vet jag om :) Finns det någon bra flytväxt som inte får så superlånga rötter? Tycker det kan se lite trist ut ibland, Men bara ibland ;)

Azolla caroliniana och Salvinia natans är bra flytväxter, som inte har så långa rötter.

Helt utan rötter är Riccia fluitans. Vattenbläddra, Utricularia kan också vara värd att prova.

MVH/Anita
#10 - 18 mars 2007 19:12
Algen skrev:

[ATTACH]5477[/ATTACH]

Ser ut så här:

Ursäkta dum fråga kanske, men vad menar du med ryggsäcksfilter? Lite nyfiken bara :)
#11 - 18 mars 2007 21:42
Åhh va fint kar!!!

Algen skrev:

[ATTACH]5477[/ATTACH]

Ser ut så här:

Hur många liter??? Jag ska tömma mitt i sommar, räkorna ska bo med firrarna när vi är på landet... sen ska jag ta en mindre rot så jag kan ha mer växter så där... nice... ;)

Queen_xiter... jag tror att det är ett sådant luftdrivet filter som har en eller två skumpatroner... det är ett sådant som jag har till räkorna också... om det nu heter så... :D
#12 - 18 mars 2007 23:01
Tack för alla svaren! En snabb fråga, börjar fundera stort på att ha räkor i. Behöver de något speciellt i inredningeväg för att må super?
Tänker ju som sagt ha mycket växter, en dödskalle och någon sten. Tror jag slopar rot då vattnet blir lite murrigt.

Vill de ha någon typ av grotta eller liknande eller blir det glada för endast växter och finkornig sand?
#13 - 19 mars 2007 09:03
Tack Katharina! Kul att du tyckte om det.
Karet är på 52liter

Ryggsäckfilter hänger man på kanten av akvariet,pumdelen +en stor del av vattenbehållare hänger utanför, "rännan" leder vattnet ner i akvariet,blir som ett litet vattenfall om man har lite avstånd till vattenytan, vilket är att föredra, räkorna vill gärna krypa upp där annars. om du tittar på tidigare inlägg från mej med bild så ser du "vattenfallet" längst bak.
Det är räksäkrat med filterpatron på insugningsröret vilket medför täta
rengörningar av detta annars dåligt flöde,och cr`na älskar att surfa på vatten strömmen [:-59]
#14 - 19 mars 2007 11:24
Jag hade slängt in en stor, hög rot som sticker upp över ytan. Den hade gärn fått ta upp 50 % av bottenytan, alltså bredare längst ner.
Kanske inte så smart om man ska ha räkor dock?
#15 - 19 mars 2007 17:23
FredrikH skrev:
Jag hade slängt in en stor, hög rot som sticker upp över ytan. Den hade gärn fått ta upp 50 % av bottenytan, alltså bredare längst ner.

Kanske inte så smart om man ska ha räkor dock?

Inga problem med räkor och rötter. Mina CR bor på sin rot i långa perioder och älskar att gå och plocka på den.

Tror inte det gör något om roten sticker upp ur vattnet, men den kanske bör stå fritt då och inte luta mot glaset. Amanoräkor kan ibland fara upp på innerfilter, slangar och annat ovan ytan, när de känner sig störda. Som vid vattenbyten eller större ansning av växterna.

Har aldrig sett mina CR göra så, men en viss försiktighet är nog alltid bra.

MVH/Anita
#16 - 2 april 2007 18:01
vad för pump bör man ha i ett 6kantigt 50-60liters kar?
#17 - 4 april 2007 14:50
jag har en fluval 305 i mitt 6kantiga kar på 96L :)

Annons