Inreda ett 720L för malawi

#1 - 18 september 2008 15:06
som rubriken lyder.. Jag har ett tomt 720 nu som jag ska starta upp för att ha malawi i..
Vill ha tips på sand, växter, bakgrund, inredning...
Går även och klurar på vad jag ska ha för ytterfilter

Mvh Daniel
#2 - 18 september 2008 15:38
Har precis startat upp ett 1200 malawikar och har inrett med faxekalk och kolsten, blev riktigt snyggt. Men det funkar ju med annan fin sand/grus. Växter är ingen idé att sätta i, dom blir antingen uppgrävda eller uppätna, om det inte är riktigt robusta växter... Den snyggaste bakgrunden är ju btn men den är ju lika dyr som snygg...
Det finns malawi-bakgrund som ser ut som en stenvägg, lite tråkig enligt mig.
Själv har jag blå bakgrund som blir mörkare nertill, passar kalas till faxekalken.
Frågan om ytterfilter lär du få många svar på då alla rekomenderar vad dom tycker är bra. Jag kör med Eheim 2080 (1700 l/h) och är riktigt nöjd med det.

Hoppas du har fått några idéer. Lycka till!!
#3 - 18 september 2008 16:08
Har du nån bild på ditt kar?
Är det ca 1700l/min man bör ha för ett 720L
#4 - 18 september 2008 17:10
Har precis satt igång det och har ej tagit några bilder än... Håller just nu på att bygga en ny ställning som ska kläs in o.s.v men bilder kommer. Som det ser ut nu så är det inte så kul att visa upp det...
Ang pumpen så ska ju malawi ha väldigt strömt och där finns det dom på detta forum som kan mycket mer om det än vad jag kan... Jag har iaf som sagt Eheim 2080 ytterfilter plus en cirkulationspump som pumpar 3500 l/h. Jag tycker det funkar bra men det finns säkert dom som säger att det är för lite drag i karet...
#5 - 18 september 2008 17:11
Men skicka ett pm så med din mail så kan jag skicka över några bilder så får du se hur det ser ut med gruset och så...
#6 - 18 september 2008 19:24
Kolla din mail:)
#7 - 18 september 2008 19:33
Den generella rekommendationen brukar väl vara sisådär 3-4 gånger akvarievolymen, men då det är stor skillnad mellan ytter- och innerfilter, cirkulationspumpar och märken är det svårt att ge någon exakt rekommendation.

Själv har jag 2 stora filterhörn i mitt 720 liters och en Eheim 1250 (1200 l/h) i varje vilket jag är nöjd med.

Bakgrunden i mitt är BTN slimline (även hörnen är byggt med slimline). Sanden är en blandning mellan biltemas blästersand samt aningen grövre råda. Kan försöka ordna någon bild vid tillfälle...
#8 - 18 september 2008 19:57
Det skulle vara super... var får man tag i BTN slimline då?
#9 - 18 september 2008 21:10
Daniel&Mia skrev:

En lite halvtaskig bild på mitt 720-liters:
http://www.kryptoniten.se/temp/20080906.jpg

BTN slimline hittar man nästan i varje akvariebutik tycker jag. Min köpte jag av pwss (.se) då de hade bra priser. Det är 5 stycken 50A och 50B samt en 50C vilket totalt blev ca 1600:- plus frakten.

Många tycker nog att mina filterhörn är lite kantiga, men jag byggde för mest för maximal enkelhet vad gäller skötsel, osv utifrån nackdelarna från mitt tidigare 420-liters bygge:
http://www.kryptoniten.se/temp/420.jpg

Tycker själv att 420-liters karet är finare, men mitt 720 har nästan ingen av nackdelarna. De som jag inte tyckt om och byggt bort är...

- För liten filtervolym (måste rengöra filter ganska ofta). 720-liters karet har ungefär 0,7 kvadratmeter filtermatta (5 mm tjock) vilket gör att jag sgs aldrig behöver göra det.
- Nästan omöjligt att fånga fiskar då man har moduler. Med kantiga slimline är det hur enkelt som helst.
- Trångt att ordna med pumpar, osv i modulerna. Med rymliga hörn har jag massvis med plats.
- Vibrationer (buller) från pumpar då de kan ligga an mot mouler eller glaset. I stora karet vilar de på en filtermatta utan kontakt med moduler/glas.
- Svårt att rikta utblåsen. I det stora har jag plats för slangar mellan pump och utblås, så jag kan enkelt rikta utblåsen som jag vill.
...och några fördelar till.

Jag är riktigt nöjd med mitt stora akvarium nu :)
(Kommer nog sälja mitt 420 snart)
#10 - 18 september 2008 21:29
sitter och funderar om jag kanske ska ge mig på och göra en egen frigolitbakgrund...
då få man ju den som man vill ha..
Det enda som jag styper i är ju att dygnet har för lite timmar..
Vi köpte hus i sommras som är rätt mkt göra på..
#11 - 19 september 2008 05:17
Daniel&Mia skrev:

Det kan du säkert hitta eller beställa på vilken djuraffär som helst.

Annons