Inreda med hittegods??

#1 - 22 juni 2009 16:54
Vilka trädsorter kan man ta från naturen och stoppa i akvariet? Kan man ta träddelar som legat i en sjö och använda riskfritt? Jag har en trollhassel i trädgården , skulle dom grenarna funka i akvariet? Fäller dom ut nåt giftigt för fiskarna?

Konstiga frågor kanske men jag är sugen på att hitta grejer ute som man kan använda. Det blir lite mer speciellt då.

:)
#2 - 22 juni 2009 19:04
Jag kör trollhassel i mina båda kar.
I det ena klippte jag till en stor gren tills den liknande ett träd. Borrade upp i "sammen" och skruvade fast en plast bit. Lite javamossa och du har ett träd :d

I det andra klippte jag sönder dem grövsta och "korvigaste" grenbitarna och tryckte ner i gruset. Blev som ett snyggt rotsystem över hela botten och kompleterar växterna väldigt bra.

Skavde rent dem i en balja med rent vatten bara, inget gift eller nått annat på mina 3 månader iaf.

Lycka till.
Bör tillläggas att grenarna bör vara döda eller torkade ordentligt.
#3 - 22 juni 2009 22:04
det finns två läger här på zoopet i denna fråga. vissa hävdar att det går om man tar träslag som är dött och ej barr.. (i denna grupp faller jag in i )

andra hävdar att det inte alls fungerar då svenska träslag inte är tillräckligt hårda för att stå emot väta under en så lång tid som vi pratar om. då räcker bara de allra hårdaste och dessa hittar man i affären..
#4 - 23 juni 2009 08:24
sjebbe skrev:
Jag kör trollhassel i mina båda kar.

I det ena klippte jag till en stor gren tills den liknande ett träd. Borrade upp i "sammen" och skruvade fast en plast bit. Lite javamossa och du har ett träd :d

I det andra klippte jag sönder dem grövsta och "korvigaste" grenbitarna och tryckte ner i gruset. Blev som ett snyggt rotsystem över hela botten och kompleterar växterna väldigt bra.

Skavde rent dem i en balja med rent vatten bara, inget gift eller nått annat på mina 3 månader iaf.

Lycka till.

Bör tillläggas att grenarna bör vara döda eller torkade ordentligt.
Har du ingen bild på ditt "träd"?
#5 - 23 juni 2009 11:26
jag brukar alltid använda ek, hassel, bok, ask, al m.m. björk, gran, tall använder jag inte.

tar dött. brukar skrubba av det värsta och sedan i i karet. tycker detta blir snyggare än dom man köper.
#6 - 23 juni 2009 11:58
jag och vänner har varit ut på landet i en mosse och dragit fram gamla ekstubbar... har fungerat utmärkt när man väl fått dem att sjunka...
#7 - 23 juni 2009 13:16
Jag har med framgång...

.. tagit grenar och träbitar ur Delsjön utanför götebörrg.
Det skall vara såna som legat i många år, tagit in vatten ,polerats av vågor och sand och blivit vackert bruna och "mjuka" i formen.
Det är för mej omöjligt att avgöra vad slags trä det är efter så lång tid, men man kan hitta allt möjligt, från enstaka grenar till större stubbar med gömslen i.
Har ett sydamerika på 375 med scalare, discus, tetror, malar och fjärilar. Inga problem alls. Sånt trä jag pratar om är oftare mycket snyggare och mer varierade än de du köper.
Och det är gratisnöje också! :d
#8 - 23 juni 2009 14:52
Detta låter inspirerande!! Härligt att fler än jag har haft tanken och att ni dessutom gjort det! Skall dra till delsjön nån dag!! :-)
#9 - 23 juni 2009 15:20
maggan55 skrev:
Har du ingen bild på ditt "träd"?

Sjukt svårt att göra bilden rättvisa när "trädet" står i ett 8-kantigt kar på drygt 20 liter. Ska se om min fotogalna polare kan trixa med sin dyringkamera.

Fick insperation efter jag sett nått japanskt kar som liknade ett landskap på land. Men dem hade inget träd. Så jag spånade i det lite och sen stod det en liten ek i full blom i mitt lilla kar.:)

Annons