Inreda mitt 180-liters

#1 - 27 juni 2006 19:36
Har börjat pyssla med mitt nya 180-liters akvarium nu.
Har idag inhandlat en mangroverot, blå plansch, 8 växter (4 av en sort, 2 en annan och 2 av en annan... för att vara exakt *skratt*) och rådasand 0,8.1,2 samt 1,2-2 mm.

Har nu fyllt på akvariet med vatten, la frigolit under sanden. Roten ligger också i. Ska börja inreda det sen när värsta dimman lagt sig. Lite frågor nu! :)

Kan man placera växterna framför pumpen eller man ska ha fritt flöde där? Vill ju gärna "gömma" pumpen lite...

Skulle behöva lite grottor till malarna och algätarna, vad finns det för snygga naturliga alternativ som matchar roten? Eller det finns andra möjligheter till gömställen än grottor?

Fler frågor kommer nog senare...
#2 - 3 juli 2006 18:12
Skulle behöva lite grottor till malarna och algätarna, vad finns det för snygga naturliga alternativ som matchar roten? Eller det finns andra möjligheter till gömställen än grottor?
Jag tog en plastkåpa (en sån man har i taket för att dölja eluttag), som jag kletade in med silicon ovanpå och tryckte ner i gruset. Sen är det bara att vänta några dagar tills det torkat så har man en mobil grotta man kan stoppa ner lite i gruset.
#3 - 4 juli 2006 05:32
Jag gjorde faktiskt så som du beskrev... Tog lite olika plastsaker här hemma, kletade på akvariesilikon och tryckte ner det i grus... Skitsnyggt och väldigt smidigt!

Annons