inredar tips - tanganyika =)

#1 - 14 september 2007 17:38
sådär nu var moduler/sand/sten någorlunda på plats,. men jag lär "plocka" i det en sådär 100-talet ggr innan jag blir nöjd antagligen,.
men ni som inte har ngt bättre för er får gärna komma med lite tips för å göra det mer biotoplikt och vackrare att se på,. (kritik tas gladeligen emot)

tips på lysrör för det första? tycker det nuvarande ljuset känns gul/rött
vad rekommenderas till ett lite dunklare blåare ljus?

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1551559&gid=1551570
#2 - 14 september 2007 18:57
snyggt! du kan komplettera med mera sten som passar ihop med BTN och skapa mera skrevor och grottor till fiskarna! tycker det är snyggt om man försöker placera stenarna så man skapar ett visuellt djup i karet för det blir lätt att det ser väldigt platt ut. Lämpligen för att skapa djup så placerar man några stenar nästan intill framrutan och sen lämnar lite plats bakom dem samt lämnar något område helt öppet ända in till bakgrunden! lite tips bara:)
Jag har kollat en del på Takashi amano och då lär man sig att den öppna ytan är minst lika viktig som inredningen i sig för att skapa djup och harmoni, de är så otroligt lätt att det blir plottrigt och rörigt när man håller på! Sen om du vill ha lite växter så är ju javaormbunken en lämplig växt!
Bilagor:
#3 - 14 september 2007 19:09
håller med om att det känns lite platt,. ska testa å göra lite mer djup i det =) tackar för d!
/J.S
#4 - 14 september 2007 19:19
den e jättefin, hur stor är den?
Skulle passa fins med en mangrovenrot!
Jag har en i min akvarium och den e skitfin, har åxå massa växter runt den, skitfint!
#5 - 14 september 2007 19:30
150x50x50 - ja mangroverötter är riktigt fina, men jag vet inte om den kanske hade förstört vyn av en stenhäll,. är mer ute efter det steniga å klippiga =)
#6 - 14 september 2007 23:49
mangrove rot är väl kanske inte det vanligaste i ett tanganyika kar, definitivt inget jag hade haft i ett tanganyika kar iaf.
Tycker du ska ha i mer sten som bildar grottor
#7 - 15 september 2007 09:42
nej släpp tanken helt på en rot;) om du inte har tänkte haft L-malar i det vill säga!

Tycker placeringen av moduler är riktigt snygg!! Dock väldigt glest med sten, men dom få du har är snyggt placerat!
Tänk på att inte bygga stenhögar uppepå sanden! om fiskarna gräver så kan det rasa och få tråkiga följder för både fisk/akvarium/golv och plånbok;)

Vad har du tänkt ha för fisk?

/Hans
#8 - 15 september 2007 13:22
hej Hans, nä jag vet inte vart idén om mangroverötter kommer ifrån, har aldrig nämnt att jag tänkte ha det i. Fick idén att köpa en ny modul (minsta varianten) att ha uppe i vänster hörn för att skapa lite mer skugga och djup, får passa på när man inte har ngn fisk ännu =) - tror jag ska ha typ duboisi.
mvh /J.S
#9 - 15 september 2007 13:45
Lite mer sand, och stenar som matchar bakgrunden. Annars var det fint:)
#10 - 15 september 2007 14:49
Det ser skönt kargt ut tycker jag, sedan beror det kanske lite på vad du skall ha för T-ciklider i det? Snäckor till snäcklekare och kanske lite mer sten och grottor till substratruvarna! Skall bli kul att följa utvecklingen vidare!:)
#11 - 17 september 2007 15:59
har skaffat lite mer sten etc nu, men har bestämt mig för att fortsätta med moduler,. lär köpa 2 stycken till nu i dagarna,.
Kan man låta systemet spela ut sig själv så man får kiselalger/grönalger osv på modulerna? tycker de ser aningen plastiga ut såhär i början,. tips/ideer?
#12 - 29 oktober 2007 15:01
nu har det hänt lite med modulerna, gillade inte första layouten jag fick till först,. så jag lämnade tillbaka mina tropheusar för att bespara dem "silikon-vattnet",. köpte fler moduler, och nu känns det mer som att det kommer bli ett kommande malawi gäng där i ;) gärna feedback tack.
http://i236.photobucket.com/albums/ff248/soderqvist/dfgakva2.jpg
#13 - 29 oktober 2007 15:14
Aaah, mycket snyggt!:)
#14 - 29 oktober 2007 15:14
jävlar i mig va snyggt!!!! Grymt läcker modulplacering!
Gillar dom få stenarna, dom är bra placerade men för fiskarnas skulle kanske du ska ha i lite mer så dom får lite gömställen?

/Hans
#15 - 29 oktober 2007 15:19
ah tack =) detta e bara första "plocket" jag gjort, och hade inte fler av den sten typen hemma, så ska köpa fler av den sorten om jag ska ha mer sten i, men sen är där minst 4 perfekta skrever/grottor redan med hjälp av modulerna
#16 - 29 oktober 2007 17:33
En fröjd att vara fisk hemma hos dej, tror jag. :P

Annons