Inredning

#1 - 7 april 2010 09:37
Köpte igår ett akvarium som blev som tonade rutor då man fyllde upp med vatten...Är nu mörkt så man ser ju inte fiskarna o dess färger så bra =(

Har i botten vanligt grus(runt) och strött över emd smått orangegrus

Undrar nu om någon har nåt tips hur man kan göra så att det ser ljusare ut?? Smått besviken!
#2 - 7 april 2010 09:49
tonade rutor?? kan du lägga upp en bild? http://imageshack.us/
#3 - 7 april 2010 09:59
kanske inte är just tonade, men jag tycker de är mörkt...kan jag mejla en istället? om du nu vill ge ut din mejl
#4 - 7 april 2010 10:13
ja fast det är nog bättre du lägger upp en här så alla kan se. men maila du så kan jag lägga upp den annars. är ju guldmedlem så det bli lite lättare

[email]carlsson_hannes@hotmail.com[/email]
#5 - 7 april 2010 10:20
För dålig belysning eller grusdamm som flyter runt?
#6 - 7 april 2010 11:02
Hade ju ingen belysning i min på 5 liter o då var det klart, men nu är de annan färg, Men nu är det ett nytt problem. mina 2 fiskar jag hade innan, deras bak fena har delat sig en bit in, mitt i liksom...=( varför? suck säger jag bara
#7 - 7 april 2010 11:24
Hade ju ingen belysning i min på 5 liter o då var det klart, men nu är de annan färg, Men nu är det ett nytt problem. mina 2 fiskar jag hade innan, deras bak fena har delat sig en bit in, mitt i liksom...=( varför? suck säger jag bara

Om karet är mörkare än omgivningen uppfattar ögat det som mörkt och mängden vatten spelar in, tänk dig skillnaden mellan vatten en mugg och vattnet i en hink.

Angående den kluvna fenan, har de inte bara bråkat lite?
#8 - 7 april 2010 12:02
fenan läker ska du se.
#9 - 7 april 2010 12:02
haha ja jag vet jag e överdrivet "orolig" kanske inte är "tonade" rutor då ;)

Jo dom kanske busar o bråkar, är ju en hona med i sällskapet nu, för hela fenan är liksom klyven en bit in..kan de bli så om dom busar...trodde det va nå farligt =)
#10 - 7 april 2010 12:07
haha ja jag vet jag e överdrivet "orolig" kanske inte är "tonade" rutor då ;)

Jo dom kanske busar o bråkar, är ju en hona med i sällskapet nu, för hela fenan är liksom klyven en bit in..kan de bli så om dom busar...trodde det va nå farligt =)

Har du RIKTIG otur är det någon röta, men det låter knappast som det om den bara är kluven. Guramihonan i karet här hemma har ständigt en skåra borta i mitten då det är just där hanen nyper tag, så våldsamma fiskar ska vara...
#11 - 7 april 2010 13:31
oki..jo kanske är nåt med att dom leker , eftersom båda fick delad fena samma natt..men simmar o busar o mår bra för övrigt..=)
#12 - 7 april 2010 13:33
oki..jo kanske är nåt med att dom leker , eftersom båda fick delad fena samma natt..men simmar o busar o mår bra för övrigt..=)

Det låter som mina fiskar, det är alltid på natten sådant händer. ;)
#13 - 7 april 2010 15:06
oki =) Kan man se om honan har blivit med ungar?? Tänkte om man skulle pröva att lägga henne i en egen skål o se om man lyckas få små fiskar..Men min guppy blev ju halft galen då hans kompis dog, bara leta o leta efter den,,så hur ska då honan bli om den får ligga ensam i ett kar?! =(
#14 - 7 april 2010 15:36
Om du bara ska ha Guppys i ditt 40-literskar kommer du med tiden få väldigt många Guppys om de mår bra. :) Se till att ha lite växter som ynglen kan gömma sig i bara.

(Man ska gärna ha 2-3 honor per hanne eftersom honorna blir stressade av att bli jagade av hannarna hela tiden.)
#15 - 7 april 2010 15:51
Kan man inte se på något sätt att honan väntar små fiskar? så man kan lägga henne i en egel skål tills bebbarna kommit
#16 - 7 april 2010 16:33
hon blir väldigt tjock. man kan se svarta små prickar som är ynglenas ögon genom magen på henne. vad för skål hade du i tanke. låt de vara i samma kar tills du vet att hon de verkligen leker med varan. för guppyyngel får man nästan vare sig man vill eller inte. ;)
#17 - 7 april 2010 16:53
okii..men han i zoo sa att dom äter upp ungarna, tänkte bara att de vore kul o få några kvar, därför ja tänkte flytta henne....Men vi får se då om jag ser några små bebbar i akvariumet =)
#18 - 7 april 2010 17:03
jo de gör de, som sagt. se till att ha mycket växter som ynglena kan gömma sig bland. ;)
#19 - 7 april 2010 19:19
okii..men han i zoo sa att dom äter upp ungarna, tänkte bara att de vore kul o få några kvar, därför ja tänkte flytta henne....Men vi får se då om jag ser några små bebbar i akvariumet =)

Alla Guppys äter inte sina yngel. Med tanke på att de får en ny kull var tredje-fjärde vecka blir det gott om dem om du skaffar någon hona till.
#20 - 7 april 2010 19:54
Haha Guppy invasion =D
#21 - 19 april 2010 19:04
Hur har det gått? Är det nåt ljusare i akvariet, och har du fått några yngel?

Annons