Inredning:Ciklider

#1 - 9 september 2007 18:27
Hej!! Har precis blivit medlem här så hoppas ni hjälper mig:)
Förslag i form av bilder på inredning till ett ciklidakvarium önskas.
#2 - 9 september 2007 18:43
Välkommen till Zoopet :)

Det beror mycket på vilka ciklider som kommer att bo i akvariet. Det finns ju många olika ciklid-arter och de kommer från väldigt olika miljöer. Så utan att veta vilka ciklider det rör sig om går det inte att säga.
#3 - 11 september 2007 15:40
hej det rör sig om bara malawi jag kan lägga upp en bild här på mitt kar om du vill se kanske det är lättare å se vad det rör sig om MVH christian
#4 - 11 september 2007 16:23
Ok, då vill de ha mycket stenar (gärna så de formar gömställen) och finkornig sand. Stenarna får gärna vara kalkhaltiga eftersom fiskar från Malawisjön trivs i något hårt och alkaliskt vatten (men det visste du säkert redan :)) Man kan även silikona fast fake-stenar (moduler) på bakrutan så man får en vacker stenvägg.

Växter finns det inte så mycket av där, men några vallisneria-plantor och några anubias (som man fäster på stenarna) kan bli väldigt snyggt. Vallisneria har jag hört ska finnas i Malawisjön och anubias är iaf en afrikansk växt som växer på stenar.

Bilder på malawiakvarier har jag tyvärr inga.
Bilagor:
#5 - 11 september 2007 17:04
här finns en massa ciklid kar:
http://www.cichlids.dk/akvarier/
#6 - 12 september 2007 06:59
batski skrev:
Ok, då vill de ha mycket stenar (gärna så de formar gömställen) och finkornig sand.

vad gäller finkornig sand så är det inte nödvändigtvis det rätta. I malawisjön består bottensubstratet av grus som är 1-3 mm (se denna länk för bild: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=67)

Jag hade finkornig sand själv i mitt malawi kar, men bytte eftersom botten blev väldigt syrefattig och därmed tom på nyttiga bakterier. Jag tror att det kan ha varit en bidragande faktor till att mitt kar blev invaderat med cyano (som inte kräver så mycket syre för att växa). Nu har jag ett grus som är 1,5-3 mm. Jag valde ett svart grus (inte biotopenligt, jag vet), men det ger en väldigt bra kontrast mot fiskarnas färger (i motsats till den ljusa sand jag hade tidigare).

Gruset bör dock inte vara för grovt då malawi gillar att gräva.

lycka till!

/Peter
#7 - 12 september 2007 17:55
peter120 skrev:
vad gäller finkornig sand så är det inte nödvändigtvis det rätta. I malawisjön består bottensubstratet av grus som är 1-3 mm (se denna länk för bild: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=67)

Jag hade finkornig sand själv i mitt malawi kar, men bytte eftersom botten blev väldigt syrefattig och därmed tom på nyttiga bakterier. Jag tror att det kan ha varit en bidragande faktor till att mitt kar blev invaderat med cyano (som inte kräver så mycket syre för att växa). Nu har jag ett grus som är 1,5-3 mm. Jag valde ett svart grus (inte biotopenligt, jag vet), men det ger en väldigt bra kontrast mot fiskarnas färger (i motsats till den ljusa sand jag hade tidigare).

Gruset bör dock inte vara för grovt då malawi gillar att gräva.

lycka till!

/Peter

Oj då, sorry! [:o] På en akvarieutställning såg jag en gång ett malawiakvarium som skulle vara biotopsriktigt och där hade de ganska fin sand på botten. Och sen visste jag att de gillar att gräva.

Tack Peter för att du rättat till min något felaktig info.

Annons