Inredning, fiskar, växter?

#1 - 24 januari 2011 16:01
Hallå där :)

Min granne som flyttade här om dagen lämnade kvar ett akvarium på ca. 30-35 liter med sand och pump. Tänkte att efter en rejäl rengöring och så skulle jag kanske kunna starta upp det om 3-4 veckor? ;) Jag vet, det är väldigt litet men det MÅSTE väl finnas någon fisk som inte behöver ett jättestort akvarium? Har ni kanske förslag på fisksorter ev. räksorter man skulle kunna stoppa i där? :)

Och jusdet, otocinius, skulle det funka?
#2 - 24 januari 2011 16:07
Skaffa boken Nanoakvarium; den innehåller massa tips på fiskar, växter och räkor som passar!
#3 - 24 januari 2011 16:11
Okej, tack för tipset! Ska kolla om de har den på biblioteket.
Inga tips annars? :)
#4 - 24 januari 2011 16:19
Är själv nybörjare men jag är väldigt förtjust i mina Danio Margaritatus :)
#5 - 24 januari 2011 18:35
sök på rasbora i artbeskrivningarna, finns en hel del där som är typ 2-4 cm, och är hur fina som helst,
sedan finns ett par tre riktigt små corydoras malar som skulle passa....

otocinclus skulle inte jag stoppat ner....en storlek för stor fisk...

endlers guppy skulle passa bra....

alla räkor (exklusive dom som du äter)

snäckor / sniglar.....

finns hur mycket som helst.....

.
#6 - 24 januari 2011 18:43
Dessa kanske, Danio Margaritatus, Boraras Birgittae?
Det finns flera små sorter som du kan ha, kika i artregistret under Rasboror tex.
#7 - 24 januari 2011 21:16
Blir 10 st kilfläcksrasboror och 3 st dvärgpansarmalar för mycket?
Och jusste en sak till..

Jag ska resa bort en vecka under sommaren, då tänkte jag köpa en foderautomat till mitt 54liters och bara låta det vara. Jag har nu platys, kampfisk och mal där i. Skulle jag i så fall kunna lägga in rasbororna och corydoras om jag nu köper det? Eller kommer de inte funka...?
#8 - 24 januari 2011 22:12
Kilfläcksrasboror tycker jag är alldeles för stora för 30-35 liter...Det finns flera sorters rasboras som är mycket mindre än dem och kanonfina. :) Dvärgpansarmalarna tycker jag också är i största laget men först och främst så vill de vara många fler för att trivas. Kollar du artbeskrivningarna här på Zoopet? Där står också minsta antal liter för de olika arterna. Det kan finnas många olika åsikter om det där men det kan definitivt vara bra att ha som en fingervisning när man är osäker.

Lycka till!

Annons