Tja, om man läser på
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/akvariefiskar.4.62af51191240430af4d80002613.html så står det "Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet", "Därför måste minst en sida av akvariet vara insynsskyddad" samt "Grundregeln är att du inte får hålla fiskar i klotformade akvarier". Detta tycker jag innebär att det kanske inte är direkt olagligt men ur djurskyddssynpunkt klart olämpligt. Du kanske skulle skriva ut den sidan och visa för din moster, Karro! :)
Hälsningar
Jennifer
Du får läsa hela L80 om du vill ha reda på vad som gäller.
Så här står det
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]
3 § [/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]
Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda[/FONT][/FONT]
så därför beror det helt på vad det står i paragraferna 4-8
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]4 § [/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]
Utrymmen [/FONT]
[FONT=Times New Roman]5 § [/FONT][FONT=Times New Roman]Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.[/FONT]
[LEFT]
[FONT=Times New Roman]Inredning och bottenmaterial[/FONT] [/LEFT]
[FONT=Times New Roman]6 § [/FONT][FONT=Times New Roman]Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det som finns i varje fiskarts naturliga miljö.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]
Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha tillgång till gömslen i akvariet.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]
Vattenkvalitet[/FONT]
[FONT=Times New Roman]7 § [/FONT][FONT=Times New Roman]Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]8 § [/FONT][FONT=Times New Roman]Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga ämnen.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.[/FONT][/FONT][/FONT]
[LEFT]Det intressanta är ju faktiskt att paragraferna 4-8
OCKSÅ gäller för vanliga akvarier. Så med andra ord finns det inga speciella lagar som gäller för runda akvarier.[/LEFT]
[LEFT]Och om paragraferna 4-8 då SKALL gälla så är faktiskt nästan alla akvarier förbjudna. T.ex. så följer väl inte någon av oss förhoppningsvis det som skrivs i den första meningen i paragraf 6. Den naturliga bottnen består nämligen oftast av ett tjockt lager med detritus och att ha ett sådant i ett akvarium (vilket då lagen kräver) skulle göra det både olämpligt för fiskar och omöjligt att sköta.[/LEFT]
Det är bra att det skrivs lager för hur våra djur skall skötas - det är skit att lagen inte har skrivits med djurens bästa för ögonen, utan för att ett gäng muppar bland våra myndighetspersoner skall ha några vackra (men ack så korkade) ord att framhäva.
[LEFT]Så kontentan av lagen är ändå - det finns ingen speciell lagstiftning för skålar (föredrar ordet skål framför guldfiskskål eftersom dessa fiskar inte är lämpliga för skålar).[/LEFT]
Detta sa jag förövrigt också när jag besökte Djurskyddsmyndigheten (höll föredrag på ett fisksymposium) och ingen sa emot mig ;)
Jag har själv en skål hemma och den uppfyller lagen precis lika mycket som mitt 3.000 liters akvarium.
Om man vill läsa HELA den nu gällande lagen så hittar man den på denna sida
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf