Inredning i skål

#1 - 3 januari 2010 15:55
Tänkte göra de lite snyggt och modernt till slöjstjärtarna. Köpte svarta små stenar och fyllde bottnen med, dock va där inte så mycket i påsen som ja hoppades=/ Så om ni vet något sätt man kan "lyfta upp" stenen på skulle de uppskattas!

Iaf, skålen är 40-45 cm diameter på de bredaste och står under ljus.
All bakgrund och även det den står på är vitt.
Än så länge har ja lagt i en "moss-boll" och en vit snäcka för att de ska bli lite ljust, samt en liten sne stock.
Ser inget vidare ut-.-
och undrar om någon skulle kunna ge mig lite tips på vad som kan vara snyggt med svart grus och slöjstjärtar:)

btw, där e gott om plats så kom med tips!, små elr stora.
#2 - 3 januari 2010 17:00
Skålar har man till räkor
#3 - 3 januari 2010 17:36
slöjstjärtar blir bra mycket större än man tror. du ska absolut INTE ha dom i skålen.

räkor är bra. ett litet mysigt filter, doppvärmare om det behövs. och så kanske en liten redmoor rot med lite mossa på.
Svart grus/sand är riktigt snyggt när den hålls ren. och räkor är ju väldigt bra på sånt.
försök med att ha en svart/mörk bakgrund, det höjer mysfaktorn ganska mycket.
Och färgstarka invånare, om det nu blir räkor eller nån lite rasbora.
#4 - 3 januari 2010 18:00
Julle* skrev:
Tänkte göra de lite snyggt och modernt till slöjstjärtarna. Köpte svarta små stenar och fyllde bottnen med, dock va där inte så mycket i påsen som ja hoppades=/ Så om ni vet något sätt man kan "lyfta upp" stenen på skulle de uppskattas!

Iaf, skålen är 40-45 cm diameter på de bredaste och står under ljus.

All bakgrund och även det den står på är vitt.

Än så länge har ja lagt i en "moss-boll" och en vit snäcka för att de ska bli lite ljust, samt en liten sne stock.

Ser inget vidare ut-.-

och undrar om någon skulle kunna ge mig lite tips på vad som kan vara snyggt med svart grus och slöjstjärtar:)

btw, där e gott om plats så kom med tips!, små elr stora.
Svårt att ge tips eftersom du kör med Slöjstjärtar då dem är lite glupska av sig då tänker jag mest om du skulle kanske kört med lite Räkor kanske i skålen allra bäst som du kunde kört med för fisk är ett stim rasboras(20-30st) kanske finns riktigt snygga av dessa arter samt blanda dessa med lite räkor,sniglar kanske bara ett tips:)
#5 - 5 januari 2010 11:29
Jo men ja menar hur ofta händer det att dom blir sina 25 cm:p o dom ja sett har antagligen varit ungar då efter som va dryga 3 cm + stjärt.
O skulle de hända att dom växer till sig får ja väl skaffa större då:) nema problema!
Räkor e tråkiga-.- vill ja kolla på dom åker ja till stranden...ta inget illa upp ni som gillar dom;)

Efter som slöjstjärtar vill ha 12-25 grader så behövs ju ingen doppvärmare, bubbel kommer där vara. Så förstår inte varför man inte kan ha dom i skål?:p Har ni aldrig hört talas om "guldfisk i skål"?^^ Alla har väl haft en guldfisk i en skål någon gång lixom:o

Patrik Steen: Tänkte inte på att dom kanske käkar upp växterna:/ Tråkigt....tycker lixom växterna utgör 50% av hela akvariumet... Får väl åka o kolla efter några andra filurer, om ja inte vill minska på löven^^:)
#6 - 5 januari 2010 11:33
Då måste jag vara ovanlig... har aldrig haft en guldfiskskål [:o]!
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 5 januari 2010 11:33
Julle* skrev:
Jo men ja menar hur ofta händer det att dom blir sina 25 cm:p o dom ja sett har antagligen varit ungar då efter som va dryga 3 cm + stjärt.

O skulle de hända att dom växer till sig får ja väl skaffa större då:) nema problema!

Dom blir så stora om de har tillräckligt utrymme och sköts korrekt. Om de går för trångt så blir de krymplingar.

det finns flera fiskarter som man kan hålla i en skål - t.ex. arterna i slätet Tanichthys.
Bilagor:
#8 - 5 januari 2010 11:35
Julle* skrev:

Har ni aldrig hört talas om "guldfisk i skål"?^^ Alla har väl haft en guldfisk i en skål någon gång lixom:o

Nej, alla har inte det, jag aldrig haft.
#9 - 5 januari 2010 11:39
Jo men ja menar hur ofta händer det att dom blir sina dryga 25 cm?:p Dom ja sett har varit på 3 cm + stjärt. Möjligtvis att dom varit ungar då?
Efter som slöjstjärtar har 12-25 grader, behövs ju ingen dopp värmare. och bubbel kommer där vara, växter är ja inte så säker på nu efter som Patrik nämnde att dom va glupska. Vilket ja dock inte tänkte på:/ Efter som jag tycker växterna utgör 50% av hela akvariumet vill ja ju inte att dom ska börja tugga på dom:o Eller dra upp dom och hålla på..

Räkor vill ja dock inte ha, vill ja kolla på dom åker ja till stranden, ta inte illa upp ni som gillar dom;) Men får väl kolla runder o se om ja hittar någon annan intressant fisk att ha om ja väljer att inte ha "guldfisk i skål"^^
#10 - 5 januari 2010 11:42
Då måste jag vara ovanlig... har aldrig haft en guldfiskskål [:o]!

Min mor köpte en på 80-talet och vi hade guldfisk i (tror att vi bara hade en pump och en sån där snäcka som öppnar sig när luften kommer ut, ingen filtrering med andra ord), den levde inte länge [:o]

Julle* Tycker att man ska ta till sig informationen som man får här om hur man sköter fiskar, tänk om internet inte funnits och om man bara hade litat på zoobutikernas råd (jag hade nog gett upp denna hobbyn sen länge då)
Bilagor:
#11 - 5 januari 2010 11:52
Kan inte säga att jag haft en sån sadistisk inrättning.

Måste dock säga att antalet människor som har skål har minskat kraftigt.
Det vanliga är väl damer i övre medelåldern som ser skålen som en inredningsdetalj och har absolut inget intresse för akvaristik.

//NiXoN
#12 - 5 januari 2010 12:01
jahjaja, vi får väl se vad framtiden vill sig^^ om de blir något guldigt i min skål elr ej:)
#13 - 5 januari 2010 12:03
nu är ju Julle "bara 17 år" så han/hon lär sig väl med tiden förhoppningsvis å tar till sig av vad som svaras, ställer man frågor här får man ju räkna med svar och även kritiska å negativa sådana,här på zoopet lär man sig massor och får tänka om ibland
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 5 januari 2010 12:10
NiXoN skrev:
Kan inte säga att jag haft en sån sadistisk inrättning.

Måste dock säga att antalet människor som har skål har minskat kraftigt.

Det vanliga är väl damer i övre medelåldern som ser skålen som en inredningsdetalj och har absolut inget intresse för akvaristik.

//NiXoN

Jag har en skål och den funkar alldeles utmärkt och de fiskar jag har i den (självklart inga guldfiskar) har bra mycket mer utrymme än de flesta fiskar i vanliga akvarier har.

Skålar har helt klart sina begränsningar, men med rätt inredning och rätt djur så funkar de alldeles utmärkt.
Så att ensidigt fördöma skålar är bara tramsigt. Varje art har krav på utrymme och miljö och ju större akvariet är så finns det självklart fler lämpliga arter man kan ha. Speciella former sätter också upp begränsningar - men likafullt så finns det fortfarande lämpliga arter även om akvariet är annorlunda format
#15 - 5 januari 2010 12:26
min syster hade en guldfisk i en skål o den levde i 4 år. molly hette den. inte ens luftpump hade hon..Eller jo sista halvåret när hon flyttade hem igen. Då gav jag henne en av mina gamla.

Men molly trivdes jättebra.
#16 - 5 januari 2010 12:33
Känner mig lite träffad där, NiXon... skulle mycket väl kunna skaffa en skål/vas som inredningsdetalj [:o].

Någon liten kvist med bok/ek löv hade nog varit rätt snyggt...
#17 - 5 januari 2010 12:37
Julle* skrev:
Har ni aldrig hört talas om "guldfisk i skål"?^^ Alla har väl haft en guldfisk i en skål någon gång lixom:o

Det är olagligt att ha guldfisk i skålar om de inte är en viss storlek....
#18 - 5 januari 2010 12:43
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1

små och söta är dom inte..........

vill nog till en skål som är på 250 liter om det skall vara nått vettigt....

.
#19 - 5 januari 2010 13:42
Kensa skrev:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1

små och söta är dom inte..........

vill nog till en skål som är på 250 liter om det skall vara nått vettigt....

.

Helt riktigt!

Min faster har pråmt 2 stycken slöjisar i en skål. jag har sagt till henne MÅNGA gånger att det är plågeri.
En av dessa slöjisar har börjat bli lite krymplig. den kan nämligen inte avväga sej normalt, utan den flyter upp till ytan stup i ett. och den har väääldigt svårt för att simma.

guldfisk i skål är en helt snevriden form av akvaristik.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 5 januari 2010 13:51
hannesc skrev:
min syster hade en guldfisk i en skål o den levde i 4 år. molly hette den. inte ens luftpump hade hon..Eller jo sista halvåret när hon flyttade hem igen. Då gav jag henne en av mina gamla.

Men molly trivdes jättebra.

Bara för att en fisk tål en sak utan att dö så är det inte ett bra liv. 4 år är förövrigt ett väldigt kort liv.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 5 januari 2010 13:51
Blixie skrev:

Det är det inte alls
#22 - 5 januari 2010 13:56
Bara för att en fisk tål en sak utan att dö så är det inte ett bra liv. 4 år är förövrigt ett väldigt kort liv.

Instämmer!

Skillnad på att leva och överleva. En slöjstjärt kan väl bli upp emot 20-30 år så 4 är en kraftigt reducerad livstid.
Bilagor:
#23 - 5 januari 2010 14:10
doppingen skrev:
nu är ju Julle "bara 17 år" så han/hon lär sig väl med tiden förhoppningsvis å tar till sig av vad som svaras, ställer man frågor här får man ju räkna med svar och även kritiska å negativa sådana,här på zoopet lär man sig massor och får tänka om ibland

Jag är 18 om några dagar o en månad, om de nu möjligtvis skulle ha någon påverkar på hur mycket man kan eller inte kan^^ o om de står rätt klart att ja heter Julia så är ja förmodligen en kille.
Antagligen började du väl lära dig vid 20 årsålder eller vad du nu menar med att ja inte skulle kunna något bara för att jag är "bara 17 år".
O vad du menar med såkallade "kritiska och negativa svar", förstår jag inte?
Jag tar inget svar ja får som negativt, föredrar att kalla de åsikter. Efter som ja varit medlem på zoopet sen 07 så vet ja att vissa folk kan mer än mig. Somliga är faktiskt smartare än en "bara 17 åring":) Sen jag la in det första inlägget och fick svar har ja gått o tittat lite fram o tillbaka i skålen o funderat på vad ja ska ha.
Så du ser ja kan ta åt mig, tro de eller ej. Men ja e ju "bara 17 år".

Jag är faktiskt inte dum i huvudet bara för ja inte nått över 30.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 5 januari 2010 14:16
Julle* skrev:
Jag är 18 om några dagar o en månad, om de nu möjligtvis skulle ha någon påverkar på hur mycket man kan eller inte kan^^ o om de står rätt klart att ja heter Julia så är ja förmodligen en kille.

Antagligen började du väl lära dig vid 20 årsålder eller vad du nu menar med att ja inte skulle kunna något bara för att jag är "bara 17 år".

O vad du menar med såkallade "kritiska och negativa svar", förstår jag inte?

Jag tar inget svar ja får som negativt, föredrar att kalla de åsikter. Efter som ja varit medlem på zoopet sen 07 så vet ja att vissa folk kan mer än mig. Somliga är faktiskt smartare än en "bara 17 åring":) Sen jag la in det första inlägget och fick svar har ja gått o tittat lite fram o tillbaka i skålen o funderat på vad ja ska ha.

Så du ser ja kan ta åt mig, tro de eller ej. Men ja e ju "bara 17 år".

Jag är faktiskt inte dum i huvudet bara för ja inte nått över 30.

det är fel att dra upp åldern eftersom ålder har minimalt med kunskap att göra. Okunskap är det förövrigt många som visar upp i denna tråd.

Det är visst möjligt att hålla fisk i en liten skkål, men den har i sig flera nackdelar som gör att det är rätt få arter som kan komma ifråga och till dessa kan man inte räkna guldfiskar.

Negativt med skålar
1/ Liten vattenyta, vilket gör att syrekrävande djur inte är så lämpliga (om man inte syresätter vattnet rejält)
2/ Ofta en liten vattenvolym - vilket gör att bara ett fåtal arter kan komma ifråga
3/ Svåra att inreda
4/ Många arter kräver en skyddad sida för att inte känna sig otrygga och detta är svårt att åstadkomma i ett akvarium så man bör enbart hålla djur som inte behöverd enna trygghet
5/ Det är svårt att få in sådant som värmare, filter etc. i en rund skål. Utan värmare så kan enbart kallvattensarter vara lämpliga, utan filter så ställs det höga krav på skötseln
#25 - 5 januari 2010 14:29
det är fel att dra upp åldern eftersom ålder har minimalt med kunskap att göra. Okunskap är det förövrigt många som visar upp i denna tråd.

Det är visst möjligt att hålla fisk i en liten skkål, men den har i sig flera nackdelar som gör att det är rätt få arter som kan komma ifråga och till dessa kan man inte räkna guldfiskar.

Negativt med skålar

1/ Liten vattenyta, vilket gör att syrekrävande djur inte är så lämpliga (om man inte syresätter vattnet rejält)

2/ Ofta en liten vattenvolym - vilket gör att bara ett fåtal arter kan komma ifråga

3/ Svåra att inreda

4/ Många arter kräver en skyddad sida för att inte känna sig otrygga och detta är svårt att åstadkomma i ett akvarium så man bör enbart hålla djur som inte behöverd enna trygghet

5/ Det är svårt att få in sådant som värmare, filter etc. i en rund skål. Utan värmare så kan enbart kallvattensarter vara lämpliga, utan filter så ställs det höga krav på skötseln

hum...får fundera vidare på detta alltså. inreder kanske skålen med lite ljus o annat. istället för några fiskar:) eller gör ja det till en liten skog för mina mjöl larver^^ som fungerar som mat till mina reptiler!
#26 - 5 januari 2010 15:00
Det är det inte alls

Tja, om man läser på http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/akvariefiskar.4.62af51191240430af4d80002613.html så står det "Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet", "Därför måste minst en sida av akvariet vara insynsskyddad" samt "Grundregeln är att du inte får hålla fiskar i klotformade akvarier". Detta tycker jag innebär att det kanske inte är direkt olagligt men ur djurskyddssynpunkt klart olämpligt. Du kanske skulle skriva ut den sidan och visa för din moster, Karro! :)

Hälsningar
Jennifer
#27 - 5 januari 2010 15:14
jenmad skrev:
Tja, om man läser på [COLOR=#0000ff]http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/akvariefiskar.4.62af51191240430af4d80002613.html[/COLOR] så står det "Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet", "Därför måste minst en sida av akvariet vara insynsskyddad" samt "Grundregeln är att du inte får hålla fiskar i klotformade akvarier". Detta tycker jag innebär att det kanske inte är direkt olagligt men ur djurskyddssynpunkt klart olämpligt. Du kanske skulle skriva ut den sidan och visa för din moster, Karro! :)

Hälsningar

Jennifer

Faster! och ja jag har skrivit ut den och gett till henne personligen.
Jag har skickat den på mejl.
Jag har även bifogat samma bild som kensa la upp i denna tråd.
men hon tror inte på mej:mad:

Annat är då med trådskaparen som efter några svar på sin fråga redan börjat tänka om. det är inte alltid att folk fattar. Och är ofta för stolta för att inse sina misstag men inte julle* Vilket är bra!!
#28 - 5 januari 2010 15:24
karrokaja skrev:

Annat är då med trådskaparen som efter några svar på sin fråga redan börjat tänka om. det är inte alltid att folk fattar. Och är ofta för stolta för att inse sina misstag men inte julle* Vilket är bra!!

Man tackar!:)
#29 - 5 januari 2010 15:29
Tycker det var lite elakt att vara så hårda, men det blev ju bra till slut när ni ist förklarade varför vissa reagerat som de gjort.

Förresten kan ett "vanligt" format (Mindre) akvarium se jättebra ut som inredning, lättare att inreda snyggt också :).
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 5 januari 2010 15:49
jenmad skrev:
Tja, om man läser på http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/akvariefiskar.4.62af51191240430af4d80002613.html så står det "Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet", "Därför måste minst en sida av akvariet vara insynsskyddad" samt "Grundregeln är att du inte får hålla fiskar i klotformade akvarier". Detta tycker jag innebär att det kanske inte är direkt olagligt men ur djurskyddssynpunkt klart olämpligt. Du kanske skulle skriva ut den sidan och visa för din moster, Karro! :)

Hälsningar

Jennifer

Du får läsa hela L80 om du vill ha reda på vad som gäller.
Så här står det

[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]3 § [/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda[/FONT][/FONT]

så därför beror det helt på vad det står i paragraferna 4-8

[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]4 § [/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Utrymmen [/FONT]
[FONT=Times New Roman]5 § [/FONT][FONT=Times New Roman]Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.[/FONT]

[LEFT][FONT=Times New Roman]Inredning och bottenmaterial[/FONT] [/LEFT]
[FONT=Times New Roman]6 § [/FONT][FONT=Times New Roman]Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det som finns i varje fiskarts naturliga miljö.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha tillgång till gömslen i akvariet.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Vattenkvalitet[/FONT]
[FONT=Times New Roman]7 § [/FONT][FONT=Times New Roman]Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]8 § [/FONT][FONT=Times New Roman]Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga ämnen.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.[/FONT][/FONT][/FONT]

[LEFT]Det intressanta är ju faktiskt att paragraferna 4-8 OCKSÅ gäller för vanliga akvarier. Så med andra ord finns det inga speciella lagar som gäller för runda akvarier.[/LEFT]

[LEFT]Och om paragraferna 4-8 då SKALL gälla så är faktiskt nästan alla akvarier förbjudna. T.ex. så följer väl inte någon av oss förhoppningsvis det som skrivs i den första meningen i paragraf 6. Den naturliga bottnen består nämligen oftast av ett tjockt lager med detritus och att ha ett sådant i ett akvarium (vilket då lagen kräver) skulle göra det både olämpligt för fiskar och omöjligt att sköta.[/LEFT]

Det är bra att det skrivs lager för hur våra djur skall skötas - det är skit att lagen inte har skrivits med djurens bästa för ögonen, utan för att ett gäng muppar bland våra myndighetspersoner skall ha några vackra (men ack så korkade) ord att framhäva.

[LEFT]Så kontentan av lagen är ändå - det finns ingen speciell lagstiftning för skålar (föredrar ordet skål framför guldfiskskål eftersom dessa fiskar inte är lämpliga för skålar).[/LEFT]
Detta sa jag förövrigt också när jag besökte Djurskyddsmyndigheten (höll föredrag på ett fisksymposium) och ingen sa emot mig ;)

Jag har själv en skål hemma och den uppfyller lagen precis lika mycket som mitt 3.000 liters akvarium.

Om man vill läsa HELA den nu gällande lagen så hittar man den på denna sida
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf
#31 - 5 januari 2010 20:03
http://www.oldgents.se/forum/Smileys/default/icon_bow.gif
@ Kjell. Ni får själva klicka på länken för att se smilien. ;)
#32 - 8 januari 2010 18:39
tycker synd om guldfiskar i skål blir arg när jag ser det:mad:
det ska vara stora akvarium på 250 liter eller mer.
#33 - 8 januari 2010 21:02
Vissa tror även det är okej att hålla Guldfisk i en skål på grund av myten att dom har 3 sekunder minne. Vilket dock inte är sant
#34 - 9 januari 2010 00:01
Guldfiskskål är en väldigt olycklig (och gammalmodig) benämning, eftersom guldfiskar/slöjstjärtar är några av de minst lämpliga arterna att hålla i skålar. Blir rätt trött när folk skriver att deras slöjstjärtar "minsann blivit flera år i en skål", eftersom åldersrekordet för guldfisk vad jag vet är 45 år. Det enda argumentet som folk brukar komma med som stämmer, är att de inte behöver värmare, men det väger inte upp alla argument emot. Har t.o.m för mig att jag har hört argument som att de inte behöver pump för att de kan andas luft, vilket ju inte är sant, guldfiskar är inte labyrintfiskar. Tvärtom kräver de kraftig filtrering på grund av att de äter, smutsar ner, och växer en hel del. Slöjstjärtar når säkert ganska lätt en storlek på 30 cm eller mer om de hålls under bra förhållanden (tillräckligt utrymme, bra vatten). Små akvarier, som skålar, är svårare att behålla en bra balans i, och vattnet blir dåligt fort, särskilt om man har potentiellt stora matvrak till fiskar, och ingen filtrering. Skulle skaffa en guldfisk/slöjstjärt till en skål lika lite som en påfågelsciklid.

Däremot så funkar det ju, som nämnts innan, att ha små, mindre syre/filtreringskrävande fiskar (särskilt mindre labyrintfiskar), i större skålar. Men man får ju en mycket större frihet att göra vad man vill vad det gäller invånare och inredning i större "riktiga" akvarier. En liten skål med några småfiskar eller räkor har jag svårt att se som särskilt kul om det är det enda akvariet man har, däremot som dekorativt komplement till större, mer funktionsenliga akvarier, så kan det ju vara fint. Men absolut inte till så stora och "skitiga" fiskar som guldfiskar/slöjstjärtar. Och det med tresekundersminnet är nog mest ett påhittat svepskäl för att döva samvetet, typ "de minns ju ändå inte var de var för tre sekunder se´n".
#35 - 9 januari 2010 00:48
vart kommer det där gulfisk minnet på 3 sekunder ifrån?? vem fick för sej att alla guldfiskar lider av kronisk alzeimer??
Alla som haft guldfisk vet ju att det är en av få fiskar som blir riktigt jävla tama.
jag hade några stycken för ett par år sedan och en av dom la sej i handen.
Dom fick även en släng av infektion i ögonen så jag tog i dom regelbundet för att ser hur infektionen fortskred och efter ett par gånger så brydde dom sej inte över huvudtaget att man tog i dom. och inte glömde dom bort mej efter 3 sekunder. Nä nä!
#36 - 9 januari 2010 09:30
Blixie skrev:

Det är det inte alls

[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]3 § [/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda[/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]4 § [/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Utrymmen [/FONT]

[FONT=Times New Roman]5 § [/FONT][FONT=Times New Roman]Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.[/FONT]

[LEFT][FONT=Times New Roman]Inredning och bottenmaterial[/FONT] [/LEFT]

[FONT=Times New Roman]6 § [/FONT][FONT=Times New Roman]Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det som finns i varje fiskarts naturliga miljö.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha tillgång till gömslen i akvariet.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Vattenkvalitet[/FONT]

[FONT=Times New Roman]7 § [/FONT][FONT=Times New Roman]Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]8 § [/FONT][FONT=Times New Roman]Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga ämnen.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.[/FONT][/FONT][/FONT]

Går inte det fetmarkerade ovan att tolka som att det faktiskt är olagligt att ha guldfiskar i små skålar eftersom en skål på 10-20 (?) liter väl knappast kan sägas vara anpassad för fisk av en guldfisks storlek?
#37 - 10 januari 2010 11:34
Jag tycker att sunt bondförnuft borde tillämpas på skålar och akvarium... jag har sett folk som haft en stor guldfisk i en liten skål men aldrig någon som haft en stor kanin i en hamsterbur... Det borde ju vara samma logik?
#38 - 12 januari 2010 10:02
Jag har en skål och den funkar alldeles utmärkt och de fiskar jag har i den (självklart inga guldfiskar) har bra mycket mer utrymme än de flesta fiskar i vanliga akvarier har.

Skålar har helt klart sina begränsningar, men med rätt inredning och rätt djur så funkar de alldeles utmärkt.

Så att ensidigt fördöma skålar är bara tramsigt. Varje art har krav på utrymme och miljö och ju större akvariet är så finns det självklart fler lämpliga arter man kan ha. Speciella former sätter också upp begränsningar - men likafullt så finns det fortfarande lämpliga arter även om akvariet är annorlunda format

Missade att man fått respons;)
Ja Jag var väl inte övertydlig men mitt svar gällde skålar med guldfisk.
Jag håller förövrigt med dig helt, men här handlade det om den klassiska "pottan".

När det kommer till skålar så är det mycket upp till butikerna, dom som skaffar skålar gör så för att butikerna säljer dom och säger att de funkar.
I dom butiker där man avråder från sånt och förklarar varför, köper folk inte skålar med guldfisk.

//NiXoN
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 12 januari 2010 10:15
aiquen skrev:
Går inte det fetmarkerade ovan att tolka som att det faktiskt är olagligt att ha guldfiskar i små skålar eftersom en skål på 10-20 (?) liter väl knappast kan sägas vara anpassad för fisk av en guldfisks storlek?

Det står en hel del mer i lagen och enligt detta (läs själv lagen (L80) på Jordbruksverkets hemsida) så är det om man hårddrar knappast lagligt att ha en guldfisk i vare sig vare sig en skål eller vanligt akvarium om det är så litet som på 10-20 liter.

Dock så är nästan inget akvarium lagligt (intye ens mitt 3.000 liters med småsfisk) om man nu skall följa lagen till punkt och pricka.

Tycker att det är bättre att hänvisa till sunt bondförnuft (eftersom nu lagen är skit) som bong skriver.

Annons